BUX
38018

Így működött Orbán és Simicska médiabirodalma

A Kreatív több mint nyolcvanezer közbeszerzési és reklámozási adat elemzése után kiszámolta, leírta és lerajzolta, hogyan épült fel és működött az előző Orbán-kormány alatt Simicska Lajos médiabirodalma. Mennyi pénzt költöttek? Hogyan folyt magánzsebekbe több tízmilliárd adóforint? Kik üzemeltették a rendszert? Gyurcsányék vagy Orbánék voltak a mohóbbak?

Napi.hu, 2015. február 18. szerda, 10:58

Az elmúlt több mint fél évben hónapokat töltött azzal a Kreatív csapata, hogy átböngésszék az Orbán-kormány közbeszerzéseit és elemezzék reklámozási gyakorlatát. A Corruption Research Center of Budapest segítségével 102 667 cellányi közbeszerzési adatot és a Kantar Media adatbázisában szereplő 629 730 cellányi reklámköltési adatot vizsgáltak meg, ezután leírták és vizualizálták, hogyan épült ki és működött olajozottan az előző Orbán-ciklusban a teljes magyar médiát átalakító, adófizetői pénzt magánzsebekbe juttató média- és reklámipari korrupciós modellre hasonlító rendszer.

Forrás: Kreatív

Az elsőre bonyolultnak tűnő gépezet legfontosabb célja a kormányközeli média hízlalása és állami pénz kivétele volt - állapítja meg a Kreatív cikke. Mindennek legnagyobb haszonélvezői az elmúlt hetekben kegyvesztetté váló Simicska Lajos és kiterjedt üzleti kapcsolatai voltak.

Forrás: Kreatív

Mindez nagyjából eddig is ismert volt, most azonban adatokkal is bizonyították a tudatos pénzmozgatást, illetve pontosan látható, mikor melyik médiacég járt jól és kiket próbáltak ellehetetleníteni.

 

Forrás: Kreatív

A Kreatív a szöveges elemzés mellett 45 interaktív ábrán tette elérhetővé bárki számára a 2010-2014 közötti közbeszerzési és a 2006-2014 közötti reklámköltési adatokat.

A legfontosabb tények:

A kommunikációs közbeszerzések teljes összegének közel felét egy induló mellett, vagyis verseny nélkül osztotta ki az állami szektor az előző kormányzati ciklusban.Minél több pénzt lehetett elvinni egy közbeszerzésen, annál kevesebb volt az induló.A teljes összeg közel kétharmadát mindössze három ügynökség nyerte meg: az I.M.G., a Vivaki és a Bell & Partners. Közel háromnegyedét pedig öt ügynökség. A legtöbb pénzt nyerő tíz ügynökség/média között hat olyan van, amelyeknél kormányzati, vagy a kormánypárt gazdasági hátországához köthető kapcsolat mutatható ki.Azokban a médiatípusokban, amelyekben a kormányközeli üzletembereknek tulajdonosi érdekeltségük van, vagy amelyekben van olyan médium, amely a kormányhoz lojálisnak mondható (napi- és hetilapok, plakátcégek, rádiók, televíziók), ott az állami szektor, illetve az általuk választott médiaügynökségek a hirdetési pénzek túlnyomó többségét kormányközeli médiumokban költötték el.Az, hogy az állam a hozzá hűséges médiacégeket hirdetéssel támogatja a korábbi Gyurcsány-Bajnai kormányoknál is kimutatható, azonban ilyen aránytalanság és állami piactorzító hatás korábban nem volt jellemző.Számos olyan médiacég van, amelynél olvasottsági/nézettségi/látogatottsági adatok nem igazolják az állami reklámköltést, vagyis azok a médiacégek is bőven kaptak állami hirdetéseket, amelyeket csak nagyon kevesen néztek, olvastak, hallgattak.
Forrás: Kreatív