Így spórolhat a bankkártyával - felfedték terveiket a bankok

Egyre élesebb verseny indul az ügyfelekért a magyar hitelkártyapiacon. Mindenki igyekszik kedvezményeket nyújtó kártyákkal előrukkolni, hogy az éledező piacon versenyben maradjon - a bankok szerint ezzel a típussal fejlődhet a piac.
Deák Bálint, 2013. június 10. hétfő, 10:50

A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A 19−29 éves fiatalok túlnyomó többsége igénybe veszi a bankok szolgáltatásait, főleg a folyószámlát és a bankkártyát. A hitelfelvételt azonban több mint 40 százalékuk elutasítja. A munkanélküliek körében − akik a vizsgált korosztály 26 százalékát teszik ki − viszont kiugróan magas, 32 százalék azok aránya, akiknek nincs bankjuk. Még az aktív keresők között is van 5,7 százalék, akik nem bankon keresztül intézik pénzügyeiket. Érdekes, hogy a diákok 91 százalékának van bankkártyája, folyószámláról viszont csak 64 százalékuk számol be. Negyven százalék feletti a hitelellenesek aránya még az aktív keresők és a 26−29 évesek körében is. Ez az a korosztály, amelyik az önálló élet megteremtése, lakásvásárlás előtt áll, amit többségük hitelfelvétel nélkül nem tud megoldani. A hitelfelvételben azonban inkább a nehézségeket, semmint a lehetőséget látják. A hitelekkel szembeni ellenérzés magyarázatai lehetnek a korosztályra jellemző magas munkanélküliségi mutató és a szülők utóbbi években megélt hiteltörlesztési nehézségei − véli Bába Ágnes, a K&H Bank lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese.

Akinek van hitele, azoknak az esetek 88 százalékában gondot jelent a törlesztés, 61 százalékban ráadásul komoly megterhelést. Ők lakáshitelt (6 százalék), autóhitelt (3 százalék) vagy egyéb hitelt (12 százalék) vettek fel, az utóbbi elsősorban fogyasztási hitelt jelenthet. Diákhitellel 28 százalékuk rendelkezik és csak további 3 százalék tervezi, hogy ebből finanszírozza a tanulásának költségeit.

Mindezek ellenére a válság alatti állapothoz képest most már kedvezőbb képet mutat a magyar hitelkártyapiacon a visszafizetési morál − vélik a Napi Gazdaság körkérdésére válaszoló banki szakemberek. Ugyanakkor a hitelkártya-portfóliók minősége nagyban függ az egyes bankok korábbi időszakban folytatott hitelezési politikájától. Ahol ez konzervatív, ott a portfólió minőség valószínűleg jobb az átlagnál.

Alapítványt is támogathatnak az MKB ügyfelei

A hitelek iránti kereslet ugyanakkor egyértelműen érintette a hitelkártyapiacot is, mert a hitelfelvételi hajlandóság csökkent, valamint az ügyfelek meglévő hiteleiket is próbálták racionalizálni. A banki szakértők szerint a hitelkártyapiac − kártyaszám alapján − az elmúlt időszakban kismértékben tovább csökkent, azonban a kártyabirtokosok aktivitása és a forgalma ezt ellensúlyozta. Ugyanakkor már többen arra számítanak, hogy a hitelkártyák iránti igény fokozatosan feléled, és előtérbe kerülnek a racionális érvek. A bankok szerint a fejlődés lehetőségét a visszatérítést vagy pontgyűjtést (addicionális előnyöket) biztosító hitelkártyák adják majd, ezek lesznek ugyanis népszerűek.

Az MKB Banknál ugyanakkor azt tapasztalják, hogy az ügyfelek az egyérintéses funkciót egyre gyakrabban használják, mely az egyszerűségének, valamint a gyorsaságának is köszönhető. A statisztikák alapján a PayPass funkcióval ellátott kártyák esetében a kártyánkénti tranzakciók darabszáma 30 százalékkal nőtt az elmúlt év hasonló időszakához képest. A fejlesztésekre is odafigyel a bank. A közelmúltban két új kártyával is beléptek a piacra. Az MKB EasyCard hitelkártyával az ügyfél kiegyenlítheti számláit és pénzvisszatérítésben részesülhet, illetve az MKB Jótét hitelkártyát, melynek használatával egyszerűen és hosszas adminisztráció nélkül támogathatja a kártya tulajdonosa az MKB Bank által összeállított listából az általa kiválasztott alapítványt vagy más típusú civil szervezetet.

Erre készül az Erste és a Citi

Az Erste Banknak is vannak vásárlás-visszatérítő kártyái, az Erste Joker Hitelkártya esetében például az ügyfél nyolc megadott üzletkategória (például divat, utazás, benzinkút) közül kiválaszthatja, hogy melyik háromban szeretne 4 százalékos kiemelt visszatérítést kapni. A többi vásárlása után pedig 1 százalékot térít vissza a bank. Ezáltal saját vásárlási szokásaira szabhatja a visszatérítési programot. A Wizz Air Hitelkártya pedig azoknak előnyös, akik repülővel szeretnének utazni, mert a vásárlásaik után kapott pontokból repülőjegyet vásárolhatnak, sőt a foglalás összegének egy része is fizethető pontokból, ha csak kevesebb gyűlt össze. Ezenkívül ingyenesen biztosítja számukra a Wizz Air a Wizz Discount Clubot, és ezáltal olcsóbban vásárolhatnak repülőjegyet. Az Erste SuperShop Hitelkártya pedig azoknak nyújt kézzelfogható előnyöket, akik gyakran vásárolnak a SuperShop-partnerek üzleteiben, például a SPAR-ban és az OMV-nél. Az Erste e kártyák mellett nem tervez új terméket bevezetni, hanem a meglévőket szeretné népszerűsíteni − mondták el lapunk kérdésére a banknál.

A Citibanknál a pénzügyi válságot követő piaci trendként a lakossági ügyfélszegmensben azt tapasztalták, hogy a vállalatok magatartását követve a családok is az eladósodottságuk, a hiteleik csökkentésére törekszenek. Ezért a bank nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy olyan ügyfeleknek kínálja a hitelkártyákat, akik valóban ki tudják használni e fizetőeszközök előnyeit − hívták fel figyelmünket a banknál. A cél tehát nem az, hogy minél több plasztikot adjanak ki, ami aztán az ügyfél pénztárcájában vagy egy fiókban lapul, hanem úgy növelni a hitelkártya-birtokos ügyfelek számát, hogy közben az ésszerű kártyahasználatot egy erős vásárlói programmal, valamint számos, változatos promócióval ösztönözve aktív hitelkártya-portfóliót építsenek. Ezt a törekvést jól mutatja, hogy a piacon az összes hitelkártyaköltések 29 százalékát kitevő hitelkártya-egyenlegeket tekintve 21 százalékos részesedést birtokol a Citibank 225 ezer forgalomban lévő plasztikkal. A piaci és az ügyfélmegtartási trendet illetően a tavalyihoz hasonlóra számítanak az idén is, ennek megfelelően folytatják az aktív kártyahasználat ösztönzését, illetve azoknak az ügyfeleknek a megcélzását, akik a legnagyobb mértékben ki tudják használni a hitelkártya előnyeit. A cég slágerterméke e tekintetben a Citi Life multipartner hitelkártya.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK