Ilyen a tipikus magyar középvállalat - itt az új kutatás

Egyre több magyar kis- és középvállalat tervez előre a jövőre, ahogy a vezetők idősödése miatt egyre többen gondolkodnak az utódláson is – derül ki az idei CIB kkv Stafétabot kutatásból.
Napi.hu, 2014. október 29. szerda, 18:11

Egyre többet gondolnak a jövőre a kis- és középvállalkozások, így idén már a 82 százalékuk rendelkezett stratégiával, azaz egyre többen azonosítják saját helyzetüket a piacon, van jövőképük, illetve tudják, hogy menjenek végig az ahhoz vezető úton - közölte részleteket a felmérésből Szabados Richárd, a CIB KKV és Lízing Üzletágak vezetője. Ez azonban főképp csak egy-két évre szól, 3-5 évre csak 17 százalékuk, míg 5 évnél tovább csak a cégek 2 százaléka tekint. Jó hír ugyanakkor, hogy a kkv-k többsége (67 százalék) szükség esetén - például ha változnak a vevői igények, a versenytársak viselkedése, esetleg a külső szabályozás - hajlandóak finomhangolásokat végrehajtani az eredeti terveikben. A cél ugyanakkor az lenne, hogy ez az arány növekedjen, mivel elvileg minden évben kellene hangolni a stratégián, ezt azonban csak 54 százalék teszi - mondta Szabados.

A kis cégeknél jellemzően a tulajdonos a vezető is - 64 százalék nyilatkozta ezt -, ők jellemzően (41 százalék) már gondolkodnak az utódláson. Ez már csak azért sem meglepő, mert a vezetők 61 százaléka több mint 10 éve vezeti a vállalkozását, az utódlásról gondolkodók 67 százaléka pedig az életkor miatt lépne - emelte ki Bacher János, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. Érdekesség, hogy tavalyhoz képest 11 százalékkal nőtt azon cégvezetők aránya (54-ről 65 százalékra), akik már kijelölték utódjukat; e csoport 89 százaléka a családból kerül ki.

A kutatás módszertana
A reprezentatív felmérés során a 100 millió és 10 milliárd forint nettó árbevétel közötti cégek vezetőit, tulajdonosait kérdezték telefonos interjú formájában. Összesen 600 válaszadót találtak, a válaszadók pedig kizárólag az iparban, kereskedelemben, szolgáltatói szektorban, illetve a mezőgazdaságban dolgoznak.

Az adatok azt mutatják, hogy a kkv-knál megindult egyfajta óvatos tervezés, ami jó hír - mondta Szabados, aki azonban hozzátette, hogy a kutatás szerint a vezetők több mint fele máig egymaga dönt a pénzügyekről. Ide kapcsolódik, hogy a kutatásban résztvevő cégek 44 százaléka áll több szakemberrel kapcsolatban első számú bankjánál. A dedikált kapcsolattartást - amely során egy személyes banki kapcsolattartó segíti a céget pénzügyi életében - igen nagy számban (80 százalék) preferálják, egyesek ezen belül is a speciális szakemberek tanácsait igénylik. Amikor azt kérdezték, hogy milyen gyakran szokott a banki kapcsolattartó tanácsot adni, közel 30 százalék mondta azt, hogy csak ha konkrét kérdéssel keresi fel őt, 20 százalék nyilatkozott úgy, hogy nem szokott pénzügyi tanácsot kapni, míg 29 százalék negyedévente, vagy gyakrabban válaszlehetőséget jelölte be - mondta Bacher.

Jó hír, hogy tavalyhoz képest szinte minden területen nőtt a többi vezetőtárs bevonásának aránya, így a vezetők csak a pénzügyekben kérnek maguknak kizárólagosságot, hiszen harmaduk a stratégiai, marketing, fejlesztési, beszerzési, értékesítési és HR-kérdésekben már kikéri a munkatársak véleményét is - hangsúlyozta Bacher.

Mi okoz előnyt?

A megkérdezettek több mint kétharmada számára a minőség a legfontosabb szempont a versenyelőny szempontjából, de újra megjelent az árszint (57 százalék), ahogy a jó kapcsolatok (55 százalék) és kiváló munkatársak (54 százalék) is a fontos szempontok között van. Érdekesség, hogy a vállalkozás múltját és presztízsét a megkérdezettek kevesebb, mint fele említette, de a jó kommunikáció, a jó beszállító, illetve a folyamatos fejlesztés sem érte el az 50 százalékot.

Amikor a sikerességről kérdezték őket, akkor a legtöbben, a megkérdezettek 73 százaléka a visszajáró vevőkört említették, de sokan kiemelik a megbízhatóságot (62 százalék) és a jó stratégiát (57 százalék) is.

A kkv-k 68 százaléka a felmérés készül új szolgáltatás bevezetésére és új piacok meghódítására - mondta Bacher. Ezen belül 37 százalékuk új piacra készül a jelenlegi kínálattal, 27 százalék mondta azt, hogy a meglévő piacon növelné a részesedését, 23 százalék új termék, vagy szolgáltatás bevezetésén gondolkodik, míg 5 százalék mondta azt, hogy profilt készül váltani.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

unortodox, 2014.10.29 18:51

..lassan alakul a polgári mentalitás ...,60 évig nem volt ...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html