Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB) tulajdonában álló Magyar Közút Nonprofit Zrt. 30 milliárd forint összegű követelését adja el egymilliárd forintért a szintén MFB-érdekeltség MKK Magyar Követeléskezelő Zrt.-nek. A faktoring keretszerződés maximum 30 milliárd forint összegű követelés értékesítésére szól, ami a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központtal (KKK) szemben 2013. június 1. és december 31. között keletkezett. A számlák 364 naptári nap fizetési határidőt tartalmaznak. A szerződéses árat az aktuális piaci helyzetnek megfelelőnek tartja a Magyar Közút. A Napi.hu úgy értesült, hogy a faktorálásra azért van szükség, mert az útépítési projekteket EU-forrásokból utófinanszírozzák, miközben az építkezés közben felmerülő költségeket is ki kell fizetni valahonnan.

A faktorcéget gyorsított, tárgyalásos közbeszerzési eljáráson választották ki tavaly októberben, ezen négy társaság nyújtott be részvételi jelentkezést: az MKK mellett az MKB Bank Zrt., az Unicredit Bank Zrt. és a KDB Bank Zrt. Az MKB Bank és a KDB Bank elmulasztotta az indulásukhoz kapcsolódó hiánypótlást, így a részvételi jelentkezésük érvénytelen volt, az Unicredit pedig végül nem nyújtott be tényleges ajánlatot - tájékoztatta lapunkat Pécsi Norbert Sándor, a Nagyar Közút kommunikációs osztályvezetője. A Magyar Közútnak korábban sem az MKK-vel, sem más céggel nem volt faktoring szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződése. Az MKK-vel más tárgyú eseti szerződéssel rendelkeztünk korábban - tette hozzá a kommunikációs vezető.

A Magyar Közút feladata a hazai állami közúthálózat üzemeltetési, fenntartási, forgalomszabályozási és hálózatkezelési feladatainak ellátása. Tevékenységét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium felügyelete alá tartozó KKK-val kötött szerződés alapján finanszírozza. A KKK az országos közúthálózat vagyonkezelője, elsődleges feladata a közúthálózat finanszírozását szolgáló költségvetési előirányzatok kezelése és a közlekedési szakma koordinációja. A Magyar Közút tavaly és idén is mintegy 58,8 milliárd forintból gazdálkodhat.

Hogy hogyan keletkezett az állami szervek között tartozás, és mi indokolta a követelések értékesítését, a Magyar Közút a közhasznú tevékenységével és likviditási helyzetével indokolta portálunknak: "A faktoring tárgyát képező vevőszámlák fizetési határideje 364 nap, közhasznú társaság lévén nem rendelkezünk jelentősnek mondható likviditási tartalékkal, így annak finanszírozására indítottunk el faktoring szolgáltatás igénybevételére közbeszerzési eljárást. A faktorálás alapját a 2013. június 1. és december 31. közötti időszakra vonatkozóan vagy ebben az időszakban keletkező halasztott fizetéssel létesített jogviszonyból eredő, maximum 30 milliárd forint ellenértékű nem lejárt, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által az országos közúthálózat üzemeltetésre, fenntartásra és egyéb műszaki szolgáltatásokra vonatkozó elismert és igazolt kifizetések adják" - válaszolta a Napi.hu kérdésére a Magyar Közút.