Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A fő problémát eddig nem a gyártók kapacitása, hanem az jelentette, hogy a tömegközlekedési vállalkozások oldaláról nem volt kiszámítható buszbeszerzési politika, amely a nagy darabszámú gyártás tervezhetőségét gátolta, ezért úgy vélte, ismerethiányról vagy szándékolt torzításról tanúskodik, ha valaki azt állítja, nincs hazai buszgyártás.

A szakember kifejtette: a magyar autóbuszgyártók több mint másfél tucat magyar tervezésű és márkajelű, európai típusbizonyítványú, a BKV és a Volánok igényei szerint fejlesztett helyi, helyközi és távolsági autóbusz-típusok gyártására képesek.

Példaként említette a Kravtexet, amely jelenleg Magyarország legnagyobb autóbuszgyártó kapacitásával rendelkezik, évi 100-150 darab buszt gyárt, de technológiája révén 500 darab feletti megrendelés kielégítésére is képes lenne egyműszakos termelésben. A MABI-BUS Kft. elektromos, hibrid és gázos kompozit buszokat és trolibuszokat fejleszt a hagyományos euro 6-os helyi és helyközi dízel autóbuszok mellett.

A Volán társaságoknál, a BKV-nál, valamint a helyi közlekedésben másfél ezer, magyar gyártók által tervezett és gyártott autóbusz fut.

Megújulhat az iparág

Vincze-Pap Sándor szerint a kormány most olyan, a nemzeti autóbuszgyártás megerősítését szolgáló programot dolgozott ki, amely megteremti a hazai buszgyártás megújításának feltételeit, hozzájárul a gyártók versenyképességének növekedéséhez, és lendületet ad a közösségi közlekedés fejlesztésének is.

Amennyiben az új járműveket elsősorban magyar gyártóktól szereznék be a szolgáltató cégek, egységesebbé válhatna a járműpark, ami a karbantartások, alkatrész-utánpótlásoknál is egyszerűsítést, költségcsökkentést eredményezne.

A szövetség elnöke úgy vélte, hogy a magyar beszállítói háttér erősítése, a gyártás támogatása jelentősen hozzájárulhat a foglalkoztatás bővítéséhez, a GDP növeléséhez, az export árualap szélesítéséhez. Magyarországon a hazai beszállítók által hozzáadott érték, több mint 60 százalék, azonban típustól függően, további fejlesztéssel, újabb hazai alkatrészgyártók bevonásával 80 százalék fölé emelhető, amelyet néhány ma gyártott busztípusnál már sikerült elérni.