A Deloitte-Scale BankIndex kutatás legfrissebb eredményei alapján az utóbbi negyedévekben egyre optimistábbak lettek a magyarok. A hitelfelvételi kedv mutatója - hőmérőn ábrázolva - most 12,1 fok lett, míg egy félévvel korábban 8,8 fok volt - mondta Szép Péter, a Deloitte partnere. Ez szép szám a 2012. júliusi 7,2 fokhoz viszonyítva is, ám továbbra is jócskán elmarad a 2008-as 30 fok feletti szinttől.

Egy hosszabb negatív szakasz után javult Magyarországon a bankok megítélése, erősödik az elfogadottságuk. A márkanevek ismertsége azonban csökkent, a reklámozási kedv mérséklődésével párhuzamosan.

Az elemzés szerint a lakossági hitelpiac élénkülése már kézzelfogható tény, és külön jó hír, hogy a hitellel szembeni negatív fogyasztói attitűd gátak fokozatosan mérséklődnek. Emellett a pozitív hitelfelvételi hajlandóság is látszik a közeljövővel (következő egy évvel) kapcsolatban. A fogyasztás és megtakarítás terén is pozitív folyamatok látszanak. Nemcsak hitelkiváltás, hanem új felvétel is motiválja már a hitelfelvételi szándékokat.

A fejekre is hat a rezsicsökkentés

A jelek szerint kezd beérni pszichés szempontból a rezsicsökkentés: a szakirodalom alapján 3-6 hónap után "megy át" a fejekbe az optimizmus - mondta Szép. Egyre többen mondják azt, hogy egy év múlva várhatóan többet tudnak majd megtakarítani.

Ma már a számlaválasztók fele több bank közül választ, fél éve még csak 42 százalék volt ez az arány - derül ki a felmérésből. Hasonlóan nőtt azok aránya, akik tételesen meg is nézik a folyószámlájuk költségeit. Bár csak egy szűk réteg (3-4) százalék tervez számlaváltást, ez az arány a jövőben várhatóan nő.

Mindezzel együtt azonban még mindig a sárga csekk uralkodik a fizetési forgalomban - fogalmazott a szakértő. A legkedveltebb fizetési módok között az emberek 77,2 százaléka preferálja ezt a módot. Eközben azonban a csoportos beszedési megbízás mellett elkezdett az internetes fizetés kedveltsége is emelkedni.

A sárga csekk - amely valójában nem fizetési eszköz, hanem likviditásmenedzselési megoldás - arányának csökkentése valószínűleg csak valamilyen szabályozási megoldással érhető el - mondta a Napi.hu kérdésére Szép, hozzátéve, hogy ez érzékenyen érintené a Magyar Posta Zrt.-t is.