BUX
38657

Itt számíthat izzasztó ellenőrzésekre nyáron

Elkezdte a nyári idegenforgalmi ellenőrzéseket a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH), a vizsgálatokra szükség is van, hiszen tavaly a vendéglátó-ipari egységek harmadánál találtak problémát.

Napi.hu, 2014. június 18. szerda, 19:36

Az ellenőrzés-sorozat elsősorban a sok vendéget vonzó vízparti nyaralóhelyek, strandok, wellness és gyógyturisztikai helyek, városközpontok vendéglátó-ipari egységeinek ellenőrzésére koncentrál, de nagy hangsúlyt kapnak a nagyobb fesztiválok, így többek között a Sziget, a Volt és a Balaton Sound. A vizsgálatba ezen kívül bevonják a különféle rendezvényekre, vásárokra, helyi fesztiválokra kitelepült kereskedelmi és vendéglátó-ipari egységeket is, ahogy a taxisokra is a szokásosnál szigorúbb ellenőrzésekre várnak.

Nem lehet nyugodt nyaruk a különböző gasztronómiai, szabadidős és kulturális rendezvények, illetve fesztiválok területén működő vendéglátóknak, az idegenforgalmilag frekventált helyeken működő vendéglátó-ipari egységeknek (pl. éttermek, sörözők, büfék, lacikonyhák) és a turisták által is látogatott vásárcsarnokoknak, illetve a bevásárlóközpontokban (plázákban) található vendéglátó-ipari egységeknek sem, mivel őket is ellenőrzi az NFH.

Amit vizsgálnak

Az ellenőrzések folyamán kiemelt figyelmet kap a vagyoni értéket sértő tisztességtelen ajánlatok kiszűrése, így a próbavásárlások során szigorúan fogják vizsgálni az árak feltüntetését és felszámítását, a külső és belső ártájékoztatás egyezőségét, a mérőeszközök hitelességét és a mérések megfelelőségét (tehát például azt is, hogy egy feles, valóban egy felesnek felel-e meg), a felszolgálási díjra vonatkozó szabályok betartását és a termékek forgalmazásával közvetlen összefüggésben nyújtott szolgáltatásáért való külön díj felszámításának szabályszerűségét is.

A taxisokat elsősorban a vasúti és buszpályaudvarok, a repülőterek, a főbb turisztikai látványosságok környékén, az idegenforgalmi szempontból frekventált területeken, a nagyobb kórházak mellett, valamint a megyeszékhelyek és a nagyobb városok belvárosi részein vizsgálják. A próbautak során azt figyelik a hatóság emberei, hogy megvan-e a taxis engedélye, helyes árak vannak-e a díjtáblázatban, hogy alkalmazza-e a sofőr a taxamétert, hogy az abban szereplő alapdíj megfelel-e a díjtáblázatnak, illetve, hogy adnak nyugtát vagy számlát.

A hatóság, ahogy eddig is, idén nyáron is vizsgálni fogja az egészséget és a testi épséget veszélyeztető termékek kiszűrését, így többek között a gyermekjátékok, a gyermekek által használt népszerű sporteszközök, a kerti bútorokra, illetve az elektromos grillek biztonsági ellenőrzéseire koncentrálnak majd a felügyelők.

Szükség van az ellenőrzésekre

Bár a hatóság hangsúlyozza, hogy a legfontosabb cél a vállalkozások jogkövető magatartásának az elérése és a "bírság csak egy a lehetséges eszközök sorában és semmiképpen sem cél", a tavalyi ellenőrzések eredményei azt bizonyítják, hogy néha bizony szükség van a keményebb eszközökre. Ekkor ugyanis a vendéglátó-ipari egységek 33, a taxisok 17, míg a kitelepült egységek 16 százalékánál találtak valamilyen szabálytalanságot. (Ugyanakkor az NFH szerint ahol a jogsértés súlya nem indokolja és a vállalkozás is gyorsan kijavítja a hibát, a korábbi évek gyakorlatának megfelelően a hatóság munkatársai elsősorban a kötelezés és a figyelmeztetés eszközével élnek, ugyanakkor az idei évben is lehetőség lesz feliratkozni a hatóság által vezetett pozitív listára, amelyen azok a vállalkozások szerepelnek amelyek mindenben megfeleltek a jogszabályi követelményeknek.)

A leggyakoribb hiba az eladási- vagy egységár feltüntetésének hiánya volt (12 százalék), de gyakori probléma volt a Vásárlók könyvével kapcsolatos hiányosság (10 százalék), ahogy a kereskedők adatait sem lehetett sokszor elérni (9 százalék). Gond volt még a hitelesített mérlegek hiánya (9 százalék), míg az italmércék hitelességének ellenőrzése során a kifogásolási arány majdnem elérte a 3 százalékot (1056 esetből 30 eset).

Többletszámolással az esetek 11 százalékában találkoztak az ellenőrök, de az esetek hét százalékában előfordult, hogy hiányzott, hiányos vagy félreérthető volt az ártájékoztatás. Ezek után érdekes, hogy a nyugtaadási kötelezettségüket csak a cégek 2 százaléka nem teljesítette.

Még kevésbé figyeltek oda a cégek tavaly arra, hogy fiatalkorúakat ne szolgáljanak ki alkohol- és dohánytermékkel - előbbiek esetében a 40 százalékot is meghaladta a szabálysértők száma, míg utóbbinál már jobb volt a végeredmény, ám így is 15 százalék szolgált ki fiatal korúakat.