A multik üzletpolitikájukkal nem hagynak sok lehetőséget a vendéglátósoknak a kézművesként ismert sörök értékesítésére. A négy nagy sörgyár gyakorlata az, hogy hosszú távú szerződést kötnek az adott vendéglátóhellyel, sokszor kizárólagos forgalmazást kérnek, s ettől a "kötelezettségtől már nagyon nehéz szabadulni" - mondta Gyenge Zsolt, a sörfőzdék 80 százalékát tömörítő Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke, a Fóti Kézműves Sörfőzde vezetője.

A szerződéskötéskor az üzletnek vállalnia kell, hogy meghatározott sörmennyiséget adott idő alatt értékesít, ráadásul sok esetben kizárólag csak az adott cég termékeit forgalmazhatja. A sörgyárak privatizációja a 90-es évek elején kezdődött, azóta nem tudnak a kicsik érvényesülni a hazai piacon, s korábban ezen vállalkozások 90 százaléka tönkrement. A kézműves sörök iránti fogyasztói igények növekedése miatt a kis főzdék piaci részesedése jelenleg 1-2 százalék. Az Egyesült Államokban arányuk megközelítőleg 20 százalék.

A kormány már nyújt lehetőséget pályázatok útján, kisvállalkozói támogatások formájában a fejlesztésekre - emelte ki Gyenge Zsolt, de úgy vélte: ez nem elegendő a piaci részesedés növeléséhez. A kisüzemi főzdék helyzetének javítására az egyesület már javasolta a csapolt sör áfájának csökkentését - írja az MTI a szemléjében.