A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

A MÁV Zrt.-nél zajlik a vasúti pályaműködtetési és személyszállítási tevékenység egymástól független szervezeti keretek közötti működésének kialakítása, amelynek eredményeként a jövőben mind a pálya-, mind a személyszállító vállalatnak csak a profiljába illő tevékenységekre kell koncentrálnia − tájékoztatta a Napi Gazdaságot a vasúttársaság.

Az elkülönülés érdekében NVP Zrt. néven jegyezték be az önálló pályaüzemeltető céget, amelybe kizárólag e tevékenység kerül át, a szakmai előkészületek a MÁV szerint a tervek szerint zajlanak, a vállalatcsoport tényleges struktúraváltásához azonban a finanszírozó bankok támogatására, egyes esetekben előzetes jóváhagyására is szükség van. A tervezett átalakítás részleteiről a társaság már februárban tájékoztatta az érintett pénzintézeteket, azóta több jelezte is, hogy a döntést előkészítő elemzések a vártnál több időt igényelnek, egyeseknek pedig anyavállalatukkal is egyeztetniük kell.

A MÁV menedzsmentje ugyanakkor a banki döntések megszületése előtt számos, azoktól függetlenül megvalósítható feladatot is végrehajtott, illetve végrehajt. A tevékenységek elkülönülése érdekében idén június 1-jével − belső átcsoportosítással − több szolgáltató terület is átkerült a MÁV Zrt.-től a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez (utóbbi a MÁV Informatika Zrt. április eleji névváltoztatásával jött létre, a humán-, számviteli, beszerzési, logisztikai, ügyviteli, munka- és környezetvédelmi szolgáltatások június 1-jével kerültek át e cégbe, mintegy 1500 munkavállalóval együtt).

A vasúttársaság vagyongazdálkodási tevékenysége egy helyen, a MÁV Vagyonkezelő Zrt.-nél összpontosul. A MÁV Szolgáltató Központ a vállalat szerint átláthatóbbá, egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a csoport tagvállalatainak nyújtott szolgáltatásokat, illetve lehetőséget teremt új piacokon való megjelenésre is, a társaság létrehozásával lehetőség nyílik a tisztán önköltségi alapú elszámolásokra, ami már az első időszakban 400 millió forint megtakarítást jelenthet. A pályavasúti struktúraváltással párhuzamosan a MÁV megerősíti a személyszállítási értékláncot is: a MÁV-Gépészet Zrt.-t és a MÁV-Trakció Zrt.-t már most a MÁV-Start Zrt. irányítja, de zajlik már az előbbi két társaság utóbbiba olvadásának jogi és technikai előkészítése is, ennek céldátuma 2014. január 1. A hitelező bankok jóváhagyására szükség van, bár új megállapodásokat alapvetően nem kell majd kötni, hiszen a tervek szerint a MÁV-Start mind a MÁV-Trakció, mind a MÁV-Gépészet jogutódja lesz. A két beolvadó cégnél összesen mintegy 64 milliárd forint hitelkötelezettséget érint majd a tranzakció. A MÁV szerint a személyszállítás ilyen módon való átalakításának csúszása az eredeti − idén áprilisi − céldátumhoz képest nem számít jelentősnek, a folyamatra az eredeti tervekkel szemben nem külön lépcsőben, hanem az összes cégjogi változással párhuzamosan kerül majd sor.