BUX
38018

Jó volt a trükk, de nem jött be

Úgy tűnik, a reklám- és szlogenkészítők kezdik megtanulni, hogy nem tanácsos az adott terméket vagy szolgáltatást a legjobbként aposztrofálni, arra ugyanis könnyen lecsap a GVH. Ezúttal egy nyelviskola vétett, pedig az ötlet nem volt rossz.

NAPI Online, 2006. április 21. péntek, 14:53

A Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa csütörtöki tárgyalásán hozott határozatában megállapította, hogy a Katedra Nyelviskola Kft. egyes, a nyomtatott sajtóban közzétett reklámjával, mely azt sugallta, hogy "a Katedra a legjobb nyelviskola" a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, megsértve ezáltal versenytörvény vonatkozó rendelkezéseit. A trükk jó volt, de nem jött be.

A Katedra egyes hirdetéseiben a reklám bal felső sarkában - apró betűkkel írva - közölte, hogy "a reklámtörvény szerint azt nem írhatjuk, hogy", majd ezt követően kiemelten nagy betűkkel jelenítette meg "a Katedra a legjobb nyelviskola" állítást. Ezután, a mondat folytatásaként, úgyszintén kis méretű, de vastagított betűvel közölték, hogy fentiekkel összefüggésben jellemzik a nyelviskolát a lentebb közölt állításokkal. Ezeket a nyelviskolát jellemző állításokat a reklám ugyanolyan méretű betűvel jelenítette meg, mint a bevezető részt. ("A Katedrát választotta több mint 175.000 beíratkozó."; "A Katedrát választotta több mint 1.000 vállalat kihelyezett nyelvtanfolyami szolgáltatójaként."; "A Katedrát választotta több mint 20.000 nyelvvizsgázó."; "A Katedrát választotta több mint 2.000 utas külföldi nyelvtanfolyama megszervezésére."; "A katedra foglalkoztatja a legtöbb ügyfélszolgálati munkatársat."; "A Katedránál tesznek legtöbben nyelvvizsgát a budapesti nyelviskolák közül."; "A Katedra rendelkezik nemzetközi minőségirányítási tanúsítvánnyal (ISO9001)."; "A Katedra akkreditált felnőttképzési intézmény."; "A Katedra kínálja a legtöbb akkreditált nyelvi programot."; "A Katedra hirdeti meg és indítja el a legtöbb tanfolyamot."; "A Katedra kínálja a legtöbb oktatási helyszínt.".)

A hivatal megállapította, hogy a fenti állításokból több nem vagy csak részben volt valós, a kezdő sorokról pedig úgy vélte, azok a képi megjelenítés miatt éppen az iskola legjobb mivoltával kapcsolatos üzenetet közvetítették a fogyasztók felé.

A testület a céggel szemben ugyan megállapította a jogsértés elkövetésének tényét, versenyfelügyeleti bírságot azonban nem látott indokoltnak kiszabni. A bírság elmaradásának oka, hogy a kis számban megjelentetett jogsértő reklámokat csak rövid időn jelentették meg, így kevés fogyasztót ért el, azaz a versenyre gyakorolt hatása csekély volt. Ezen kívül a vállalkozás - a jogsértés valószínüsítését követően - nyomban felhagyott reklámozási gyakorlatával, és együttműködött a hivatallal.