A reklámokból nem lehet megélni, s csak a fizetős televíziós tartalmak és az előfizetés biztosíthatja a televíziók fenntartását - jelentette ki Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója, a siófoki Média Hungary konferencián. Napjainkban a kér országos kereskedelmi televízió díjat fizet az Antenna Hungária Zrt.-nek az analóg sugárzásért, de a csatornák nem kapnak pénzt a kábelszolgáltatóktól, szemben a kisebb televíziókkal, amelyeknek ez komoly bevételi forrást jelent. Dirk feltehetően arra akart utalni, hogy ők is pénzt kérnének a tartalom "átadásáért".

A vezérigazgató azt is bejelentette, hogy várhatóan az ősszel elindul az RTL Klub 2-es csatornája, de részleteket nem árult el. Dirk Gerkens szólt arról is, hogy tovább fragmentálódik a piac, s verseny során a nagy "játékosok" több nézőt veszítenek, miközben a negyedik-ötödik helyezettek a nagyoktól vesznek el nézőket. A vezérigazgató azt is kívánatosnak tartja, hogy az analóg sugárzás lekapcsolása után korrekt verseny alakuljon ki a szereplők között. Azt ugyanis már most is sérelmesnek tartja a médiavezér, hogy az új szereplők az ő vállukon lépkednek előre.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az analóg sugárzás lekapcsolására pontosan meddig kell várni, annak végleges menete továbbra sem ismert, egyelőre csak annyi ismert, hogy a kormányzat a 2014-es dátumot célozta meg. Az Antenna Hungária gyakorlatilag már most kész az átállásra, hisz az digitális földi hálózat a lakosság 97-98 százalékát lefedi - mondta Jean Francois Fenech, az társaság vezérigazgatója. Jelenleg már 300 ezer háztartásban működik az ingyenesen fogható digitális földi sugárzás, s 20 százalékuk veszi igénybe a fizetős szolgáltatást.

Jean Francois Fenech szerint a földi sugárzású műsorterjesztésnek sokkal nagyobb a reklámereje minden egyéb technikához képest, hisz itt a lefedettség gyakorlatilag száz százalékos. Azt is igazolható, hogy a földi sugárzású adásokat átlagosan napi hat órában nézik, míg a kábeles, műholdas terjesztésűt 4,3 órában - hangsúlyozta a vezérigazgató.

Elég lehangoló képet festett az ágazat jövőjéről Bayer József, az Axel Springer Budapest Kiadói Kft. ügyvezető igazgatója, aki szerint csökken a médiafogyasztás, a hirdetési büdzsé, és ezekből fakadóan cégek árbevétele. Minden pénz a piacvezetőkhöz fog áramlani, s szakember szerint az egész ágazatban konszolidációra van szükség.

A komplex médiaszolgáltatásoké a jövő - húzta alá Bayer, aki azt is elmondta, hogy a vállalkozásoknak a népesség csökkenése, öregedése miatt hosszú távon csökkenő vásárlóértékkel kell számolni.