A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. átadta a munkaterületet a közbeszerzési eljáráson nyertes kivitelező számára, így megkezdődnek az előkészületi munkálatok az M3 autópálya 49. számú főút (őri csatlakozás) és Vásárosnamény közti szakaszán, ahol a régészeti feltárás és a területszerzés is befejeződött - közölte a NIF Zrt. Az M3 Kraszna 2012 Konzorcium - amelyet a Közgép Zrt., a Magyar Aszfalt Kft. és a Colas Hungária Zrt. alkot - májusban megkezdi az építéshez szükséges előkészítő munkálatokat. Ezt követően júniusban megindulhat a nagy tömegű földmunka végzése. A 11,9 kilométeres, kétszer két sávos sztráda kivitelezési munkálatai 2014 végére fejeződnek be, így már autópályán lehet majd közlekedni Budapesttől Vásárosnaményig - írta közleményében a NIF.

A projekt az Új Széchenyi Terv keretében a Közlekedés operatív program (Közop) részeként uniós források segítségével valósul meg, a kivitelezés költsége nettó 15,4 milliárd forint. - Ehhez képest a kivitelezésre kiírt közbeszerzés hirdetményében a szerződés előzetesen becsült értéke nettó 13 milliárd forint volt (míg az előző, megsemmisített közbeszerzésen még 12 milliárd).

Az M3-as autópálya 49-es számú főút és Vásárosnamény közti, "elátkozott" szakaszának építésére több közbeszerzést is hirdettek 2009 decembere óta, a kiírásokat többször módosították, azonban eddig nem találtak kivitelezőt.

2010-ben két eljáráson is az osztrák hátterű Porr Építési Kft. és a Teerag-Asdag Építőipari Kft. konzorciumát hirdették ki győztesnek, azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) megsemmisítette az eljárást lezáró döntést, helyt adva a szintén pályázó Nemzetközi Vegyépszer Zrt., illetve a spanyol Sedesa Obras y Servicios SA egymást követő két kérelmének.

2011 áprilisában egy szabályváltozásra hivatkozva maga a NIF eredménytelenítette a tenderét.

2011 december végén új közbeszerzést írtak ki, erre a határidőig mindössze egy ajánlat érkezett: a Közgép, a Magyar Aszfalt és a Colas alkotta konzorciumé. Ezt azonban a KD semmisítette meg a NIF ajánlattevőkkel szemben támasztott túlzó követelményei miatt.

2012 októberében újabb közbeszerzés jelent meg, a szerződés értékét előzetesen nettó 13 milliárd forintra becsülték, ezt nyerte most meg a Közgép konzorciuma.

Kiegészítő megrendelést is kapott a Közgép 321 millióért

Szintén a Közgép, Magyar Aszfalt és Colas Hungária konzorciuma nyerte meg a NIF 2012 október végén kiírt közbeszerzését is, amely az M3-as előző szakasza, a Nyíregyháza és 49-es főút (Őr) közti rész építéséhez kapcsolódó kiegészítő munkák elvégzésére szól. Az eljárás eredményéről január végén döntöttek, az erről szóló hirdetmény azonban két hónappal később jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. - Ezt a 33,8 kilométeres, 2-szer 2 sávos szakasz építését egyébként még 2009-ben a Colas Hungária vezette konzorcium nyerte el, amelynek szintén tagja a Közgép, továbbá a Strabag Építő Zrt. és a Kelet-Út Kft.; a szerződéses ár nettó 31,999 milliárd forint volt (amelynek 85 százaléka uniós támogatás). Ezt a szakaszt idén januárban nyitották meg a forgalom előtt.

A kiegészítő munkákra szóló tender érdekessége, hogy a kivitelezési szerződés eredetileg becsült értéke nettó 321 millió forint volt, a Közgép konzorciuma pedig nettó 320 999 998 forinttal nyert. Az ajánlatokat - a kiírás szerint - a legalacsonyabb ár alapján bírálták el. A másik pályázó a Swietelsky Magyarország Kft. volt. A nyertes feladata többek közt egy 616 méteres szakaszon az aszfaltburkolatok felsőrétegének lemarása, 770 méteren lamellás fényvédő háló telepítése, 781 méteren burkolati jelek festése, 380 méteren vízépítési elemek (szivárgó, burkolt folyóka, szegély) létesítése, valamint egyéb földmunka és gyomirtás.