A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) ismét kiírta az M3-as autópálya 49-es számú főút és Vásárosnamény közti, 11,9 kilométeres szakasza kivitelezésére vonatkozó közbeszerzési eljárását. Az építésre 2009 decembere óta már több közbeszerzést hirdettek, a kiírásokat is többször módosították, ám kivitelezőt eddig nem sikerült találni.

2010-ben két eljáráson is az osztrák hátterű Porr Építési Kft. és a Teerag-Asdag Építőipari Kft. konzorciumát hirdették ki győztesnek, azonban a Közbeszerzési Döntőbizottság (KD) megsemmisítette az eljárást lezáró döntést, helyt adva a szintén pályázó Nemzetközi Vegyépszer Zrt., illetve a spanyol Sedesa Obras y Servicios SA egymást követő két kérelmének.

2011 áprilisában egy szabályváltozásra hivatkozva maga a NIF eredménytelenítette a tenderét. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkárságának rendelkezése szerint ugyanis azokon az autópálya szakaszokon, ahol a forgalomnagyság ezt egyértelműen nem igazolja, az erre vonatkozó előírások megjelenéséig a beton elválasztó elemek helyett acél szalagkorlátokat kell beépíteni az elválasztó sávba. A közbeszerzés ajánlati dokumentációjában azonban "beton elválasztó elemek" szerepeltek, így az nem felelt meg az államtitkárság rendelkezésének, ezért a tendert eredménytelennek nyilvánították. Ezen az eljáráson heten nyújtottak be ajánlatot: a Venture közös ajánlattevők (Ezentis Építő Kft. és az Ezentis Infraestructuras S.A.), a Doprastav a.s., a Bilfinger Berger Civil Hungária Kft., a Swietelsky Magyarország Kft., az A-HÍD-AZVI Konzorcium (A-Híd Építő Zrt. és AZVI S.A.), az M3 Kraszna 2011 Konzorcium (Magyar Aszfalt Kft., Colas-Hungária Zrt. és Közgép Zrt.), valamint a Porr Építési Kft.

Csak egy konzorcium tudott megfelelni a követelményeknek

Tavaly december végén új közbeszerzést írtak ki, erre - a márciusi határidőig - mindössze egy ajánlat érkezett: a Közgép, a Magyar Aszfalt és a Colas-Hungária által alkotott M3 Kraszna 2012 Konzorciumé. A Porr ezúttal nem tett ajánlatot, hanem a KD-hez fordult jogorvoslatért, mivel szerinte túlzóak voltak a NIF alkalmassági követelményei. A KD áprilisban helyt adott a kérelemnek, és megállapította, hogy a szerződés teljesítéséhez nem szükséges az ajánlattevőknek 2012-ben óránként 180 tonna kapacitással rendelkező aszfaltkeverő teleppel rendelkezni. Az az elvárás is túlzó volt, hogy a telep közúton mérve legfeljebb 50 kilométer távolságra legyen az építési helyszíntől. A túlzó követelményeket, valamint a NIF ezt követően hozott valamennyi döntését megsemmisítette a KD.

12 helyett 13 milliárd forint a becsült ár

A most megjelent nyílt közbeszerzési eljáráson a kivitelező cégek november 29-ig tehetnek ajánlatot. A kivitelezés előzetesen becsült értéke nettó 13 milliárd forint (az előző tenderen még 12 milliárd volt). A nyertes építőipari cégeknek 18 hónap alatt kétszer két forgalmi sávos, leállósávos, aszfalt burkolatú, 11,9 kilométeres autópálya szakaszt kell építeni - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből (Tenders Electronic Daily).

A pályázóknak rendelkezniük kell 2009-2011-ben összesen legalább nettó 20,8 milliárd forint nettó árbevétellel, amely gyorsforgalmi utak és a csatlakozó építmények kivitelezéséből származott. Az ajánlattevőknek az elmúlt öt évből megfelelő referenciákat is igazolni kell, köztük legalább 10 kilométer, új építésű, 2-szer 2 sávos gyorsforgalmi út építéséről. Az útrész tervezett közlekedési sebessége 130 kilométer/óra. A beruházás az Új Széchenyi terv Közlekedés operatív programja keretében, uniós társfinanszírozással valósul meg.