Kiderült, melyik fapadossal van a legtöbb gond - futhat a pénze után

Kétszázötven millió forintos tőkebektetéshez jutott a magyar Flight Refund startup cég, amely a légiutasok kártérítésére szakosodott. A cég sajtótájékoztatóján az is kiderült, melyik fapados légitársasággal van a legtöbb gond.
Szepesi Anita, 2017. november 15. szerda, 14:42

A Hiventures Kockázati Tőkealapkezelőtől érkező tőkéből a Flight Refund a közép-kelet-eutrópai piaci jelenlétét kívánja megszilárdítani és Romániában, Máltán, valamint Spanyolországban nyitnak új irodákat - idézi az MTI Bánfai Gergelyt, a cég tulajdonosát.

A családi startupként induló, ma már 11 országban jelen lévő, százmilliós követelésállományt kezelő társaság azokat az utaspanaszokat gyűjti be és kezeli, amelyek az uniós szabályok szerint kártérítésre jogosultak.

Az unióban 2017 novemberéig az elmúlt egy évben közel 35 millió légijárat közlekedett, ebből 131 ezer volt problémás: késett, törölték, vagy az utast túlfoglalás miatt nem engedték fel a fedélzetre. Budapesten az elmúlt egy évben 311 járatot töröltek, és kétszáz késett. Ha a légicégek minden egyes jogos kártérítést kifizetnének, az egymilliárd eurót tenne ki, de az utasok jelentős része nincs tisztában azzal, hogy kártérítés jár neki. Az unióban az érintett utasok 10, Magyarországon mindössze 1 százaléka kér kártérítést.

A legtöbb eset a Ryanairrel kapcsolatos, és tőlük a legnehezebb behajtani a követeléseket, mivel az ügyet általában a bírósági szakaszig viszi a légitársaság, ebben az esetben pedig ír bíróságon kell a pereskedést lefolytatni

- mondta

Tapasztalataik szerint a Lufthansától és az észak-amerikai légitársaságoktól a legegyszerűbb a jogos kártérítéseket behajtani.

Az eljárás ideje általában 6 hónap, de a cég volt, hogy 3 hét alatt is be tudta hajtani a kártérítést, volt azonban 1,5 évig elhúzódó ügyük is - mondta Bolyó Anikó ügyvezető.

A légi utasok jogait szabályozó 261-es számú uniós rendelet kimondja, hogy a vis maior esetét kivéve az utasokat kártérítés illeti meg, ha járatuk 3 órát meghaladó mértékben késik, törlik, vagy túlfoglalás miatt az utast nem engedik beszállni. A kártérítés mértéke a járat hosszától függően 250 és 600 euró (77-186 ezer forint) között változik. A légitársaságok viszont ezt nem adják meg automatikusan, az utasoknak kell bejelenteniük kártérítési igényüket a légitársaság felé.

Címlapkép forrása: Pexels/Tookapic

HOZZÁSZÓLÁSOK