BUX
38018

Kilencven milliárd forintot bukhat a MÁV

Bizonytalan lábakon áll a MÁV és a GYSEV most megjelent motorvonat-beszerzési pályázatának finanszírozása. A tender ajánlattételi szakasza már lezárult, ám elképzelhető, hogy Brüsszel csak 2013 végén dönt arról, támogatja-e a beruházást vagy sem.

Diószegi József, 2013. január 11. péntek, 13:38

A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke

A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. decemberben hirdette meg a 48 motorvonat beszerzésére vonatkozó pályázatát, amelyre január 3-ig lehetett jelentkezni, s csupán a Stadler nyújtott be ajánlatot. A nyertesnek 2015. szeptember végéig kellene leszállítania a szerelvényeket. Kérdés, miért maradt a beszerzés (döntése) az utolsó pillanatra, mert így gyenge lábakon áll az ügy. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) szerint ha Brüsszel nem bólint rá a támogatásra, akkor sem veszne el a csaknem nettó kilencvenmilliárd forint, ez esetben más célokra fordítanák. Ekkor viszont az a kérdés, hogy erre lenne-e elegendő idő, mert a pénz felhasználásáról még az unió 2013 végéig tartó költségvetési ciklusában kellene dönteni és 2015 végéig lenne lehetőség a végső számlák kiállítására.

Az NFÜ arról tájékoztatta a Napi Gazdaságot, hogy a MÁV és a GYSEV feltételes közbeszerzési eljárást indított. Járműbeszerzés finanszírozásához kapcsolódó uniós források megszerzésére irányuló Közop-pályázatát a MÁV 2012 decemberében nyújtotta be az NFÜ-höz, a GYSEV pályázatának benyújtása folyamatban van. Az Európai Bizottsághoz való kiküldés előfeltétele a kormány támogatása (ami feltehetően szintén ezt követően születhet meg). Az Európai Bizottsághoz történő benyújtást követően jellemzően 9−12 hónapot vesz igénybe az uniós döntés meghozatala − tette hozzá az NFÜ. Így az év végére várható a brüsszeli döntés. Az NFÜ álláspontja szerint amennyiben az Európai Bizottság a pályázatot nem hagyja jóvá, a forrás nem vész el, hanem felhasználható más projektek megvalósítására a Közop keretein belül. A szóban forgó MÁV- és GYSEV-járműbeszerzések becsült költsége nettó 75,4 és 10,8 milliárd forint.

Az NFÜ ezzel nem adott választ arra, miért maradt az utolsó pillanatra a beszerzés. Lapunk a fejlesztési tárcánál is érdeklődött az ügyben. A minisztérium a vasúttársaságokhoz irányított. "A MÁV-Start és a GYSEV gyors és határozott lépéseket tett korszerű motorvonatok beszerzésének elindítására 2012 őszén, mikor is körvonalazódott, hogy Közop-forrás felhasználására nyílhat lehetőség. A beszerzési eljárás előkészítési folyamatát, illetve a finanszírozással kapcsolatos előkészületeket fokozott ütemben végezte a két vállalat" − derült ki a két társaság közös válaszából.