Külföldre tekint a Metapay

A legkétkedőbb kereskedőket is meggyőzte a készpénzmentesítés előnyeiről, amikor azt látták, hogy a fesztiválkártyák használatával lényegesen több terméket tudnak eladni a rendezvényeken − mondja Lévai Gábor. A Metapay ügyvezető igazgatója szerint a társaság jövőre már bizonyosan a nemzetközi piacra lép.
Nagy László Nándor, 2013. június 4. kedd, 10:16

Fesztiválkörnyezetben a forgási sebesség az, ami igazán hozza a bevételeket, ezért a kereskedők kezdeti tamáskodása hamar elcsitul, amikor ráébrednek, hogy a készpénzmentesítéssel mennyivel több vevőt tudnak kiszolgálni − mondta lapunknak Lévai Gábor, a Metapay ügyvezető igazgatója (képünkön). A gyorsabb forgás mellett az elszámolás biztonsága is az elektronikus fizetés mellett szól: mind a kereskedő, mind a vásárló biztos lehet benne, hogy pontos az elszámolás. A fesztiválokon dolgozók általában fix bérért dolgoznak, az esetleges borravaló nem az övék, így különösebb gondot nem okoz az, hogy az elektronikus fizetéskor kevesebb az jatt − Lévai szerint annak értéke a készpénzes fesztiválokon sem éri el a 2 százalékot sem. A Metapay rendszere alkalmas a borravaló kezelésére és látjuk, hogy melyik kereskedő tartja fontosnak, hogy az árusok felkínálják a lehetőséget a vásárlóknak − mondta az ügyvezető igazgató.

A készpénzmentes fizetés kapcsán a fesztiválkártyáknál nem működik az a bankkártyák esetében már igazolt gyakorlat, hogy a kártyabirtokos többet költ a plasztikkal, mint ha készpénzzel tette volna − hiszen maga határozza meg azt az összeget, amit a kártyára tölt −, az viszont sokkal bizonyosabb, hogy az eseményre szánt összeget el is költi, hiszen nem akasztják meg a költést végeláthatatlan sorok. Az komoly tévhit − hívja fel a figyelmet Lévai Gábor −, hogy a Metapay hihetetlen összegeket kaszálna a kártyákon maradt, vissza nem váltott összegek révén − a valóságban ez az összeg még a kártyapótlásra sem elég.

A Metapay naponta számol el a fesztiválok szervezőivel a bevételekkel, s a teljes elszámolás 98 százaléka még olyan nagy esemény idején is biztosított egy nap alatt, mint a Sziget. Mivel a fesztiválok látogatottsága, az ottani költés nagymértékben eltér, ezért a Metapaynél sincs fix, kőbe vésett üzleti modell. A társaság a teljes fizetési forgalmat házon belül oldja meg, ezért az infrastruktúra költsége és a Metapay által alkalmazott munkatársak költsége miatt nem tudnak tisztán jutalékos rendszerben dolgozni − a közreműködésükért fix díjat és a bankkártya-elfogadói piacon megszokott mértékű tranzakciós jutalékot kérnek a kereskedőktől.

A Metapay az idei évnek − főleg a Szigetnek − saját tulajdonban lévő 1200-as pos-hálózattal fut neki, Lévai Gábor tájékoztatása szerint eddig nyolc fesztivál megrendezésére van szerződésük s további két-három megállapodás aláírás előtt van. Meglehet, hogy ezek között lesz külföldi is, ám a Metapay üzleti tervei 2014-re teszik a hangsúlyos külföldi megjelenést. Nem mi akarunk például Ausztráliában dolgozni, ám azt látni kell, hogy nem elég csak a technológiát átvenni, mivel az a Metapay rendszerének maximum harmadát biztosítja: a technológián túl a logisztika, az oktatás, a szerviz, a tanácsadás és a monitoring is rendkívül fontos − mondja az ügyvezető igazgató. A szakember szerint sokkal inkább az egész know-how átadásában, adoptálásában gondolkoznak − partnereket keresnek Európa- és világszerte, de leányvállalatok alapításában is gondolkodnak.

Metapay-adatok
  • 550 ezer látogató
  • 260 ezer kibocsátott kártya
  • 4,5 millió tranzakció
  • 13 milliárd forint tranzakciós érték

A szűk keresztmetszetet a kártyák feltöltése jelenti − ismeri el Lévai is, aki szerint ezért folyamatosan gondolkodnak a távoli feltöltés lehetővé tételéről. Egyértelműnek látszik, hogy a rendszer működési biztonsága miatt szükséges, hogy az online kapcsolat hiányában is működjön a fizetési szolgáltatás, ezért szerinte nem a legjobb megoldás a feltöltést igazoló vonalkódok vagy qr-kódok használata. A cég ugyanakkor már tavaly tesztelte azt a speciális karszalagot, amelybe integrálják az adathordozó chipet. Ennek segítségével már nem lenne szükség az ügyfélpanaszokra okot adó vonalkódos megoldás alkalmazására − az azonosított karszalag chipjére az első tranzakció idején kerülne fel az előzetesen az interneten feltöltött összeg.

Lévai Gábor nem tagadja, a magyar szabályozás sem segít az előzetes feltöltés és a megmaradt egyenleg későbbi felhasználása problémájának megoldásában. Míg Európa legtöbb országában van mód úgynevezett nyílt rendszerek üzemeltetésére, addig hazánkban a hitelintézeti és a pénzmosás elleni törvény meglehetősen furcsa, meglehet félreértett értelmezésen alapuló szabályozása miatt csak zárt rendszerek működhetnek, ahol a kibocsátónak (Metapay) minden elfogadóval szerződést kell kötnie. Mivel azonban ezek a megállapodások csak az adott rendezvény idejére érvényesek − hiába szervezi valamennyit mondjuk a Sziget −, a későbbi felhasználást, az egyenleg átöröklését akadályozza a szabályozás. Ugyancsak a szabályozás − a túlzott azonosítási előírások − akadályozza azt is, hogy a Metapay-plasztikokon megjelenjen mondjuk a MasterCard-logó, s a fennmaradó egyenleg erejéig ezek a lapocskák prepaid kártyaként alkalmazhatóak legyenek máskor is, más elfogadóhelyeken. Más országokban ez a lehetőség könnyebben megteremthető − mondja az ügyvezető igazgató, megjegyezve, hogy mindenhol a leginnovatívabb partnerekkel igyekeznek együtt dolgozni. Hazánkban így partnerük a terminálokon a rendes (PayPass) kártyás tranzakciók bonyolítását végző OTP Bank és a MasterCard, de például Csehországban a Visával tárgyalnak az együttműködésről.

HOZZÁSZÓLÁSOK