Bár a rendszerint hétfőnként megjelenő, a szerdai üzemanyagár-változást beharangozó híradások a nagykereskedelmi árról szólnak, gyakorlatilag azonnal és az összes kúton módosulnak az autósokra érvényes kiskereskedelmi árak is. Ez azért is furcsának tűnhet, mert más termékek esetében a kereskedők - főleg, ha tart még a régebben beszerzett készlet - nem feltétlenül igyekeznek azonnal követni a nagykerárak mozgását. A Gazdasági Versenyhivatal és a holtankoljak.hu szakértőjének véleménye szerint nincs szó titkos összejátszásról a kutak üzemeltetői között, inkább az éles verseny a meghatározó.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az üzemanyagpiaci ármozgást több ízben vizsgálta, azonban a forgalmazók között létrejött megállapodásra vonatkozó közvetlen információ a GVH-hoz mindeddig nem érkezett. Így - pusztán az azonos lokális piaci üzemanyagárak miatt - versenyfelügyeleti eljárás nem indult - tájékoztatta lapunkat a hivatal.

Amint arról beszámoltunk, bruttó 8 forinttal csökkenti a 95-ös benzin, illetve 2 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát mától a Mol Nyrt. IA mostani csökkentéssel a 95-ös benzin átlagára 405-406 forintra, a gázolajé pedig 424-425 forintra esik. A benzin ára az idén április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj január közepén volt a legdrágább, akkor egy liter átlagosan 449 forint volt. Az autósok 20-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál.

A hivatal által eddig lefolytatott panaszos, bejelentéses eljárásokból származó piaci információk alapján az üzemanyag-kiskereskedelmi piac szereplői az üzemanyagot alapvetően a nagykereskedelmi piac piacvezető vállalkozásától, vagyis a Moltól szerzik be. Amelyek pedig nem (például a Lukoil), azok többnyire nem is követik a Mol árait - tapasztalta a GVH.

Helyi piacok

Az üzemanyag-kiskereskedelem piacán - a fogyasztók utazási hajlandóságára tekintettel - egyetlen országos vagy megyei piac helyett lokális piacok különíthetők el. E piacok transzparensek, amelyeken - jellemzően a nagyvárosok területén -, intenzív a verseny, ennek megfelelően a helyi piaci árakat az adott piac feltételeinek és körülményeinek változására tekintettel korrigálják - szükség szerint akár naponta. Emiatt gyakran jellemző, hogy az egyik társaság által nyújtott árelőny a piaci mozgások okán, az erős verseny hatására eltűnik, anélkül, hogy a piaci szereplők bármilyen, a versenytörvény (Tpvt.) rendelkezéseibe ütköző versenykorlátozó megállapodást kötnének egymással - húzza alá a GVH. Előfordulhat, hogy nagyon hasonló, gyakorlatilag azonos kiskereskedelmi árakat alkalmaznak például egy adott kisebb városban, amelyek ráadásul az országos vagy megyei átlagos kiskereskedelmi, vagy a más településen kialakult árszint felett helyezkednek el, ehhez azonban nem szükséges az, hogy a piaci szereplők egymással versenykorlátozó megállapodást kössenek. Ilyen esetben az egyezést a versenytörvény nem tiltja, az a versenytársak árkövető vagy párhuzamos magatartásával magyarázható.

A lokális piacok közötti áreltérések a földrajzi piaci sajátosságokkal magyarázhatóak, amelyek az üzemanyag-kiskereskedelem megszokott piaci jellegzetességei. Az egyes lokális piacok egymással az árszint vonatkozásában nehezen vethetők össze, és az adatokból a GVH szerint nem vonhatók le egyértelmű versenyjogi következtetések sem. Így például elképzelhető, hogy egyes közeli települések területén azért alacsonyabb a kiskereskedelmi árszint, mint máshol, mert mondjuk  a településen nagyobb arányban találhatóak meg a diszkontárazást alkalmazó üzemanyag-töltőállomások. Más esetekben adott benzinkutak forgalmasabb csomópontokban való elhelyezkedése, és az ebből adódó kereslettöbblet indokolhatja az alacsonyabb árak kialakulását, még ha az érintett benzinkút azonos hálózatba is tartozik azzal, amelyiknek a fogyasztói árai magasabbak.

Óriási a harc

Egészen biztosan nem az üzemanyag-forgalmazók "összebeszélése", kartellezése áll a hazai benzinárak együttmozgása mögött - állítja Vultur Csaba, a holtankoljak.hu szakújságírója. Óriási harc folyik a vevőkért a magyar üzemanyag-kiskereskedelmi piacon, a forgalmazók szoros figyelemmel követik egymás tevékenységét - a szakember szerint ez magyarázza, hogy a Mol nagykereskedelmiár-változtatásait minden töltőállomás-üzemeltető átvezeti saját kiskereskedelmi áraiba is.

A tapasztalatok szerint előfordul, hogy az árnövekedést nem minden benzinkúton érvényesítik azonnal, például van, ahol csak egy nap után emelnek - így a kiskereskedő a saját lokális piacán egynapos előnyt tud szerezni. A heves konkurenciaharc közepette a kisebb magánkutak olykor úgy igyekeznek előnybe kerülni, hogy "levágják" a nagy kutak tipikus, 90 filléres árvégződését. Így közel egy forinttal ígér alá versenytársainak, amely az árösszehasonlító portálokon, például a holtankoljak.hu listáján is előnyt biztosít a kereskedőnek. A jelenség kulcsa az, hogy az adott környéken, lokális piacon hány darab kút üzemel, az autósok ugyanis már pár forinttal kedvezőbb árakért is hajlandóak másik kútra átmenni.