Leáll a Suzuki, az Audinál átszervezések lesznek

A magyarországi autógyárakat is hátrányosan érinti az áradás, mivel dolgozóik egy része a veszélyeztetett területekről jár munkába, a Suzukinál hétfőn nem lesz termelés, az Audi pedig a műszakok átszervezésével próbálja kezelni a helyzetet.
Diószegi József, 2013. június 9. vasárnap, 17:25

A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában - a hétvégi leállás után - hétfőn nem lesz termelés, s azt egyelőre nem lehet tudni, hogy kedden folytathatják-e a gyártást - mondta lapunknak Ruska Viktória, vállalati kommunikációs vezető. A gyár azért kényszerül leállásra, mert dolgozóinak egy része az árvíznek kitett területekről érkezik - például a Mária Valéria hídon naponta nyolcszáz dolgozó érkezik az üzembe - , s az ő szállításuk nehézkessé vált.

Az alkatrész ellátás nem veszélyezteti a termelést, de a cég folyamatos kapcsolatot tart a beszállítókkal. Az európai és a hazai piacról érkező legtöbb alkatrész - a kis készletek és a just in time rendszer miatt - közúton érkezik a gyárba, a közúti szállítás körülbelül nyolcvan, míg a vasúti húsz százalékot képvisel. A japán és indiai alkatrészek (mint a motor vagy a váltó) Hamburgig hajóval, utána pedig közúton kerül a Esztergomba.

A gyárat a késztermék hasonló arányban - azaz közúton nyolcvan százalék és húsz százalék vasúton - hagyja el, s ezekből pedig éves szinten több mint 25 ezer autót pakolnak hajókra az európai kikötőkben, a távolabbi desztinációkra mint Izrael, Marokkó, Japán vagy a Karib-térség.

Bár egyelőre nem lehet tudni, hogy az áradás hol és milyen problémákat fog jelenteni, a cégvezetés arra számít, hogy a beszállítás nem okoz gondot, s a termelésben nem lesz fennakadás. A kész autók egy részét pedig - egy meghatározott mennyiségig - képesek tárolni, de ha ez a kapacitás kimerülne, akkor a vasútról a közútra terelnék át az elszállításukat. Logisztikai teendőket tehát mindenképpen megkíván az áradás, s a gyár ezért is folyamatos kapcsolatban van az európai disztribúciós partnereivel is - mondta lapuknak Ruska Viktória, aki azt is hozzátette, hogy azért is jött rosszkor a Suzukinak a jelenlegi helyzet, mert a gyár épp júniustól állt át újra a két műszakos termelésre.

A győri Audi Hungaria Motor Kft.-nél nagyobb fennakadás nélkül folyik a termelés - mondta a Napi Gazdaságnak Czechmeister Mónika, vállalati kommunikációs vezető -, bár néhány száz dolgozójuk az áradás által legérintettebb településről jár Győrbe, de ők június 9-ig felmentést kaptak a munka alól. Ez azonban tehát nem okoz fennakadást a gyár életében, ugyanis ennek figyelembe vételével átszervezték a műszakokat - tette hozzá a szakember. A kecskeméti Mercedes gyár képviselőjét nem sikerült elérnünk.

HOZZÁSZÓLÁSOK