Mindhárom magyarországi autógyártónál lesz év végi leállás, a beszállítók viszont nem készülnek ilyen általános pihenőre - tudta meg az érintettektől a Napi.hu. Ebben nincs semmi rendkívüli, az autógyártásban az év végi üzemszünet megszokott dolog, ami menetrend szerint meg is látszik az ágazati és a teljes iparstatisztikában, hasonlóan a nyári szabadságok időszakához.

Idén augusztusban - alapvetően a Suzuki és az Audi leállása miatt - havi összevetésben 32 százalékkal zuhant a járműipar termelési értéke, amit szeptemberben közel 50 százalékos ugrás (év/év alapon 18 százalékos bővülés) követett - ahogy erről korábban beszámoltunk. Ez minden idők legnagyobb havi értékét (617,6 milliárd forint) eredményezte a kilencedik hónapban, holott ekkor a Suzuki már egyműszakos termelésre állt át.

Mivel a járműgyártás a hazai iparban egyre meghatározóbb - immár a termelés bő negyedét adja, szemben a négy évvel korábbi 18 százalék körüli értékkel -, az autóipar szezonális ingadozásai is mind észrevehetőbbek a teljes ipari adatban.

Bár a részletes statisztika még nem ismert (ezt ma délelőtt publikálja a KSH), valószínűsíthető, hogy a járműiparban kell keresni annak az okát is, hogy októberben - a korábbi évekhez képest szokatlan módon - megint csökkent a teljes ipari termelés értéke havi szinten, ami azután az exportteljesítményen is meglátszott. (Elemzői pletykák az októberi megingásért a Suzukit okolták, de valószínűleg tévesen, a cég lapunkkal azt közölte ugyanis, hogy a tizedik hónapban nem volt gyárleállás.) Persze nem csak a járműiparban vannak év végi szünetek, így decemberben az ipari termelés 15-20 százalékkal szokta alulmúlni a novemberit, de év utolsó negyede általában még ezzel együtt is pluszos a harmadik negyedévhez képest.

Az Audi Hungaria Motor Kft.-nél - az előző évek gyakorlatához hasonlóan - az esztendő végén rövid időre szünetel a termelés, így az ünnepi időszakban munkatársaink is szabadságra mennek - válaszolta kérdésünkre Czechmeister Mónika, a cég kommunikációs vezetője. A tervek szerint a motorgyártás az idei 52. héttől 2015 január első hetéig tart szünetet. Ezekben a hetekben jellemzően karbantartási és átépítési munkákat végzenek majd a területeken. A járműgyártásban a jelenlegi tervek szerint 2014. december 24-től 2015 első hetéig szünetel a termelés. Ez alatt az időszak alatt a szükséges építési és bővítési munkálatokat végzik el az új járműgyárban. Ez alól kivétel néhány kisebb terület, ahol a két ünnep között is lesz termelés.

A kecskeméti Mercedes-Benz gyárban 2014. december 21. és 2015. január 6. között az év végi ünnepekre való tekintettel szünetel a termelés - tutuk meg Császár-Dajka Viktóriától. A Mercedes-Benz Hungária Kft. pr-munkatársa kiemelte: minden évben tartanak téli szünetet, de az éves darabszámokban ez semmilyen kiesést, csökkenést nem jelent.

Esztergomban december 15-től január 5-ig állnak majd a gépsorok. Ekkor, a karácsony és szilveszter közötti, szintén szokásos szünet idején folytatják a jövőre gyártásba kerülő Suzuki Vitara (korábbi gyári kódnevén IV-4) hobbiterepjárókkal kapcsolatos előkészítési munkákat. Idén a nyári szünetre időzítették e munkák első nagyobb fázisát, de jövő augusztusban is lesz még egy ezzel kapcsolatos jelentősebb technikai átállás - tájékoztatta a Napi.hu-t Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője. A Vitarák gyártása jövő év elején indul: a sorozatgyártás hivatalos kezdetét jelző esemény március elején lesz, az első vevők áprilisban vehetik át autójukat.

Az autóipari beszállítók körében az év végén nem jellemző a teljes leállás - derült ki  a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Egyesületének (Majosz) ügyvezető főtitkára, Németh István szavaiból. Az autógyárak nyári szünete idején - augusztusban - viszont az alkatrészgyártók is leállnak szinte mindenhol. A különbség azzal magyarázható, hogy a nyári leállás hosszabb időszakot, több munkanapot érint, mint a téli.