BUX
38744

Magánbuszok jöhetnek a BKV vonalaira

A Népszava információi szerint "nem klasszikus" privatizációra készül a budapesti közlekedési vállalat, az autóbusz-üzemeltetésbe vonnának be további külső szolgáltatókat.

NAPI, 2011. január 21. péntek, 08:35

Több tucat önkormányzati cég közül egyedül a BKV-nál adna teret Budapest új vezetése a privatizációnak - olvasható a Népszava pénteki számában. A lap birtokába került fővárosi intézményátalakítási koncepciójában szerepel a közlekedési vállalat tevékenysége egy részének versenyeztetése, ami utat nyit a nagyobb arányú szolgáltatás-kiszervezés előtt.

A lap szerint a javaslat - amelynek egyik eleme az ingyenes utazások minap nyilvánosságra került fizetőssé tétele - az autóbusz-ágazatba vonna be külső, esetleg magánszolgáltatókat. A koncepció szerint a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. a közlekedési vállalat hatalmas belső adósságállományának csökkentésére, leromlott járműállományának megújítására "megkezdi a buszvonalak versenyeztetését", mellyel a buszcsere miatti üzemeltetési többletköltség a felére csökkenthető.

Az új buszok saját, vagyis BKV-üzemeltetése esetén évi 12 milliárd forintba kerülnének, míg versenyeztetéssel ez 5-6 milliárdra szorítható le. A koncepció szerint a verseny megnyitására a buszágazatban van lehetőség, ahol a magánszolgáltatók - a BKK által meghatározott szolgáltatási paraméterek mellett - üzemeltetésért versenyeznek.

A dokumentum szerint ez a nem klasszikus privatizáció, nincs szó vagyonelemek magánkézbe adásáról, a jelenleg alkalmazott alvállalkozói modellel szemben nem a BKV adja ki magáncégeknek alaptevékenységét, hanem a BKK - mint szolgáltatás-megrendelő - bízhat meg más szolgáltatót a feladat ellátásával - írja a lap. A javaslat a Népszava szerint hasonlít Kocsis István BKV-vezér 2008 végén ismertetett ötletéhet, de a Boston Consulting Group (BCG) által készített 2009 tavaszi koncepcióra is.