Jól jól fizető állása volt a brit távközlési szektorban Szabó Péternek, aki úgy gondolta, hogy hazajön, és szülei, nagyszülei nyomába lépve belevág a paprikatermesztésbe - kezdi magyarországi életképét a Reuters. A 41 éves termelő-vállalkozó a Bács-Kiskun megyei - Kalocsa szomszédságában lévő - Bátya községen kezdett hozzá a valaha a magyar konyha különlegességének számító növény termesztéséhez. Szabó abban bízik, hogy a paprikatermelés több évtizede tartó visszaszorulása után - amelynek hátterében az olcsó versenytársak, a brazil, a szerb és a kínai termékek megjelenése áll - fel lehet támasztani a magyar paprikát.

E persze nem jelenti azt, hogy vissza lehet térni a hetvenes évek tömegtermeléséhez. Akkoriban Bátyán és a környező településeken minden ház falán roskadásik lógott a száradó paprika nem beszélve az állami gazdaságok nagyüzemi termeléséről. Egyes paprikaföldek nagysága elérte az 50 hektárt, miközben Szabó jelenleg két hektáron gazdálkodik. A kistermelő minden pénzét vállalkozásába fektette. Egyedi megrendelésre készült gépekkel - például darálókkal - dolgozik és módszeresen kidolgozott marketinggel hajtja fel vásárlóit.

Mint a jó bor

A paprikatermelés módszere - és immáron az értékesítés is - nagyban hasonlít a boréhoz. Meg kell várni, míg a termény megfelelően megérik a földön, és a megfelelő időben kell leszedni - magyarázta Szabó. A fürtöket kézzel szedik le és lassan szárítják, nem túl magas hőmérsékleten. Úgy 20-30 nap után a cukor karamellizálódik és megjelenik a vörös színt adó összetevő.

Ha a paprikát a megfelelő mennyiségű napfény éri, érése alatt megfelelő a hőmérséklet és persze megkapja a szükséges gondoskodást, akkor jó lesz a termés. Ebben az eseteben 20 gramm paprika elég egy kiló hús ízesítéséhez és mélyvörös színének megadásához. Tavaly túl meleg volt, ezért közepes lett a termés, az idei paprika ideálisnak látszik.

Szabó és a környékbeli hozzá hasonló vállalkozók csak a teljesen tiszta, kiváló minőségű áru eladásában reménykedhetnek. A kistermelőnek sikerült megnyernie néhány nagy szálloda séfjét és olyan magánvásárlókat, akik hajlandók több száz kilométert vezetni, hogy beszerezzék a háztartásukban felhasznált paprikát. Az érdeklődők kétharmada visszatér a vállalkozóhoz, aki most a külföldi értékesítés megalapozásán dolgozik.