A jacht- és vitorlástulajdonosok között valóságos frász tört ki idén májusban. Ekkor járt le ugyanis a határidő, amíg ki kellett fizetni Horvátországban a külföldi hajóra kirótt általános forgalmi adót. Ez igen érzékenyen érintette a magyar gazdagokat, akiknek jelentős része éppen azért tartotta hajóját, jachtját dalmát kikötőkben, mert azok vámszabad területnek minősültek, így korábban nem kellett a több százmillió forintos hajók után adót fizetni.

Ez változott meg egycsapásra az uniós csatlakozással. A magyar "tengerészek" eszeveszett futkosásba kezdtek, hogy valahogy megússzak a sokmilliós adófizetést, de a kiskapuk jórészt bezáródtak. Pedig a horvátok gáláns módon nem 25, csak 5 százalékos forgalmi adót vetettek ki a hajókra, mégpedig úgy, hogy ezt nem a hajók új árára, hanem jelenlegi becsült értékére vetették ki. (A horvátok rugalmasságára jellemző, hogy az adóalap - vagyis a hajó mostani - értékének meghatározását a tulajdonosra bízták.)

Megszállták a magyarok a horvát Adriát

Tavaly júliushoz képest az elmúlt hónapban 14,9 százalékkal több, összesen 123 ezer magyar turista utazott az adriai országba, ahol 15,1 százalékos növekedéssel 746 ezer vendégéjszakát töltött. Vélhetően a csapadékosabb július, illetve a futball-világbajnokság lehetett az oka annak, hogy eközben más országokból csak kisebb mértékben növekedett a turisták száma, Németországból és Hollandiából pedig jelentős, két számjegyű volt a visszaesés. A kiugró magyar növekedési mutató - amire hosszú évek óta nem volt példa - az első hét hónap összesített adataira is igaz. Magyarországról a vendégszám 13,4 százalékkal bővült 195 ezerre, a vendégéjszakák száma pedig 12,7 százalékkal 1040 ezerre.

A magyarok által leglátogatottabb régiónak továbbra is a Kvarner-öböl számít, a második helyen az Isztriai-félsziget áll, míg a harmadik és negyedik helyen csak csekély különbséggel Split és Zadar régiója szerepel. Utóbbi mutatja a legnagyobb növekedést, idén eddig 20 százalékkal több magyar járt arra és 23 százalékkal hosszabb időt töltött ott.

A magyarok számára egyre kedveltebb a hajós turizmus is. Az első hét hónap alatt 6 százalékkal több, 6 ezret meghaladó volt a hajón tartózkodó magyarok száma, akik együttesen 5 százalékkal több, 33,5 ezer vendégéjszakát töltöttek valamelyik hajó fedélzetén - jelezte Marin Skenderovic.

Jó néhány magyarnak viszont még ez a kedvezmény sem volt elég, különféle kivételezésért kilincseltek, vagy egyszerűen elvitték hajójukat török kikötőkbe. Bolond volt, aki nem élt a kedvezményes adófizetési lehetőséggel - summázta Vitézy Tamás -, mert ezzel alaposan megnehezítette adriai hajózását. A két horvátországi kikötőt tulajdonló üzletember szerint ugyanakkor csak nagyon kevesen nem éltek az "akciós" adófizetés lehetőségével, így érezhetően nem csökkenhet a dalmát kikötőkben horgonyzó magyar tulajdonú hajók száma.

A magyar és más nemzetiségű hajósok ezentúl csak úgy tudnak adót megspórolni, ha charterhajóscéget alapítanak - fejtette ki Láng Róbert, aki maga is ilyen hajóstársaságot üzemeltet az Adrián. A kereskedelmi tevékenységet folytató hajózási cég működtetéséhez azonban rengeteg adminisztráció tartozik, így ez vélhetően nem lesz nagyon népszerű a magyarok körében.

A horvát közlekedési minisztérium statisztikái szerint idén júliusban 419 jacht és vitorlás volt magyar tulajdonban, ez 19-cel kevesebb az egy évvel ezelőtti számnál. A csökkenés oka az, hogy jó néhányan horvát zászlóra cserélték a magyart, így kikerültek a piros-fehér-zöld flottából. A horvátországi hajóparknak 1,3 százaléka számít magyarnak, e szerint honfitársaink a 11. legnagyobb külföldi flottát birtokolják az Adrián. Mindezt  Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség budapesti képviselet-vezetője közölte a Napi.hu-val.

A horvát statisztikai adatok szerint júliusban 2364 "hajózó" vendég 13 354 éjszakát töltött déli szomszédunknál. Ez a vendégek száma alapján 5, a vendégéjszakákat tekintve 13 százalékos növekedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. Arról, hogy pontosan hány magyar tulajdonban levő kisebb vagy nagyobb jacht, vitorlás van az Adrián - nincs pontos adat. Vitézy Tamás - akinek Primostenben és Tribunjban is van egy-egy kikötője - elmondta, hogy a nála "állomásozó" 680 hajó jelentős részét hazánk fiai tulajdonolják vagy közvetlenül vagy cégeik révén.