A hazai online vásárlók sorában 47 százalékos arányban találhatunk férfiakat, míg a többséget 53 százalékos mértékben a nők képviselik. A digitális fogyasztók többségét az 50 éve felettiek alkotják 35 százalékos részvétellel, a 40-49 éves korosztály 23, míg a 30-39 éves csoport 24 százalékos arányt tesz ki. A 29 év alatti korcsoportok csak kisebb számban vesznek részt a webes vásárlásban - mutatta ki Az online kiskereskedelem számokban 2015 című tanulmány. Az Árukereső.hu közreműködésével készült elemzés szerint továbbra is az ár a legfontosabb tényező: a vásárlók 84 százaléka ezt jelölte a fő választási szempontként. A második legfontosabb érvet a választható kiszállítási, átvételi módok (64százalék), valamint ugyanekkora arányban a bolt megbízhatósága jelentik.

2014-ben a TOP10 áruház felelt az online kiskereskedelmi forgalom 22 százalékáért. A 3 Legnagyobb szektor sorában a műszaki cikk szegmens vezet 40 milliárd forintnyi bevétellel, míg a számítástechnika 32, a játékkereskedelem pedig 30 milliárdos forgalommal húzza az online eladásokat.

Megváltozott vásárlói szokások

Magyarországon az online vásárlás évek óta töretlenül fejlődik, mely keresleti és kínálati oldalon is komoly kihívások elé állítja a szereplőket. Az e-kereskedelem egyre szélesebb rétegeket képes elérni, melynek eredményeképp a fogyasztói szokások is folyamatos változás alatt állnk. Ezt felismervén az Árukereső.hu-val folytatott részletes kutatás keretében 6, egymástól jól elkülöníthető online vásárlói típust azonosítottunk. A csoportok közül hazánkban a rutinos vásárlói profil a legmeghatározóbb, míg az új és alkalmi belépők súlya mindössze 25 százalékot tesz ki együttesen.

Bíznak az értéknövelt szolgáltatásokban

Kínálati oldalon a fogyasztói szokások változásával az elérhető logisztikai, fizetési megoldások szerepe egyre nagyobb hangsúlyt kap a jövőben, miközben a marketing eszközök alkalmazására is kiemelt figyelmet fordítanak a hazai e-kereskedők. E téren a legnépszerűbbek az ár-összehasonlító oldalak, a kereskedők 95 százaléka használja őket. Fizetés tekintetében a vásárlók döntő többsége még mindig a készpénz alapú, utánvétes átvételt részesíti előnyben. Az online fizetési megoldások használata még kevésbé elterjedt a hazai internetes vásárlók körében, azonban e megoldások szerepe és fontossága a jövőre nézve rendkívül meghatározó.