BUX
37974

Még több hazai fuvarozócég dőlhet be

A kereskedelmi gázolajár januári bevezetése jelentősen növelheti a hazai fuvarozók európai versenyképességét, de ennek ellenére folytatódhat a tőkeszegény vállalkozások bedőlési hulláma - vélik a Napi Gazdaság által megkérdezett fuvarozók

Leszák Tamás, 2010. december 3. péntek, 10:07

A Napi Gazdaság pénteki számának cikkeA gazdasági válság mélyülése megállt, az elemzők által említett egyszázalékos GDP-növekedés azonban egyelőre nem érezhető a fuvarozási szektorban - mondta Szemerey Lóránd, a Szemerey Transport (SZT) Zrt. vezérigazgatója, aki a jövő évre jelzett 3 százalékos bővülési mértékkel kapcsolatban is szkeptikus. A vezérigazgató szerint a fejlődést a közszférában tervezett leépítések, illetve az élelmiszer- és az építőipar helyzete is visszafoghatja. Az SZT idén 6,5 százalékos növekedést realizált, ez azonban Szemerey szerint nem a gazdasági fellendülés következménye, sokkal inkább abból adódik, hogy az ügyfelek a megbízhatóbb szolgáltatók felé fordultak, illetve idén is nagyszámú versenytárs dőlt be. Változó eredményeket hozott 2010, az év végére az európai piacok némileg leeresztettek - fogalmazott lapunk kérdésére Lajkó Ferenc, a Waberer's International Zrt. fuvarozási és szállítmányozási vezérigazgató-helyettese. A szakember lényeges visszaesésre nem számít a jövő évben sem, úgy véli, 2011 stabil piaci viszonyokat és átlagos mennyiségű forgalmat hoz majd éves átlagban, nagyobb konjunktúrára nem számít a kontinensen. Idén április és október között egyértelmű felfutást tapasztalt a Waberer's, ami a kapacitások iránti magas túlkeresletben öltött testet. Az SZT jövőre újabb hatszázalékos bővüléssel tervez, ennek reális alapját az év végére megnyert nagyobb tenderek és megkötött szerződések jelentik, azonban továbbra sem a gazdaság általános állapota a meghatározó tényező. A fuvarozók január elsejétől 7,5 tonna össztömeg feletti járműveikre igényelhetik vissza a gázolaj jövedéki adóját negyedévente vagy évente, ez óriási segítséget (literenként 6,5 forintot) jelent - fogalmazott Szemerey. A január elsejétől megvalósuló kereskedelmi gázolajár jelentősen növeli az európai piacon a hazai fuvarozók versenyképességét, ami munkahelyeket, illetve a költségvetésnek többlet-jövedékiadóbevételt jelent - tette hozzá. Mindez azzal is jár, hogy lesz mód a bővülésre, járművásárlásra és még több európai megbízás megszerzésére, így a stagnáló piac ellenére is nőhet a magyarországi fuvarozók részesedése. Lajkó úgy véli, az ez év novemberi - a tavalyi szintet mintegy 10 százalékkal meghaladó - forgalom jellemezheti a jövő évben az európai fuvarozás egészét. A kapacitások tovább szűkülhetnek, mivel a bankok finanszírozási kedve lényegesen nem javult a kamionlízing területén sem, az elvárt feltételeket pedig a kis cégek nem tudják teljesíteni - ez a helyzet várhatóan jövőre sem változik, továbbra is a forráshiány jelenti majd a legnagyobb problémát. Mindez azzal jár, hogy folytatódik a tőkeszegény cégek csődhulláma - tette hozzá. A gazdaság fellendülésével így komoly kiszolgálási problémák adódhatnak a vezérigazgató-helyettes szerint, a közúti fuvarozási szektor nem áll majd készen az igények kielégítésére. Lajkó úgy véli, legalább 2012-ig kell várni a válság előtti szint eléréséhez, elsősorban a még bizonytalan európai fogyasztás következtében, a forgalom jövőre még 10 százalékkal múlhatja alul a válság előtti szintet. Az árakban azonban egyelőre nem mutatkozik emelkedés - idén csak minimálisan emelkedtek a vállalási díjak és jövőre is csak 2-3 százalékos emelést tart reálisan érvényesíthetőnek a vezérigazgató, a normálisnak tekinthető ár eléréséhez azonban legalább 6-7 százalékos emelésre lenne szükség - tette hozzá Szemerey. Várakozásai szerint jövőre sem lesz olyan iparág belföldön, amely látványos felfutást produkálna, fejlődési lehetőségeket inkább az exportszállítások rejtenek. Az SZT minőségi fejlesztéseket már a jövő év második felében tervez, ezek azonban még óvatosak, nem érik el a 2006-2008 közötti szintet. A tapasztalatok szerint az ügyféligények és -portfólió nem változott lényegesen, a magyar cégek szempontjából a legnagyobb kérdés, hogy a kormány által tervezett módosítások milyen irányba viszik a magyar gazdaságot. A hazai helyzettel kapcsolatban inkább optimista Lajkó, ahogy fogalmazott: a magyar export az európainál nagyobb mértékben állt helyre, azt követően persze, hogy a válság is nagyobb zuhanást hozott ezen a területen.