A Magyar Posta is szeretne meggyőződni arról, hogy mely technológia a legoptimálisabb a számára, így a nyár végétől elektromos autókat és motorokat tesztelt - jelentette be pénteki sajtótájékoztatóján Szarka Zsolt, a Magyar Posta Zrt. vezérigazgatója, aki szerint amennyiben elégedettek lesznek az eredményekkel, úgy a szervezet bővítheti az e-gépjárműflottáját. A logisztika számos területen megújult az utóbbi időszakban, 2014-ben csomagautomatákat helyeztek üzembe, s ma már mobilapplikáción keresztül lehet követni az adott csomag útvonalát, ebbe az újításba illeszkedik bele az autóflotta cseréje - emelte ki a vezérigazgató.

A féléves tesztidőszak alatt a társaság 6 típust tesztel: a Citroën Berlingót, a Nissan ENV 200-at, a Volkswagen Golf7-et, a Kia Soult, a Renault Kanggo-t, míg a motorokat a Govecs biztosította. A járművek a gyári adatok szerint 150-170 kilométert képesek megtenni egy töltéssel, ám ez természetesen több tényezőtől, így például a sofőr vezetési technikájától, vagy éppen a terepviszonyoktól függ - a Magyar Posta egyébként napi 60-100 kilométert tesz meg a járművekkel.

A kiértékelés 2016 elejére várható, többek közt azt fogják nézni, hogy a terhelés, a raktérméret, vagy éppen az energiafogyasztás szempontjából megéri-e a csere - mondta Szarka Zsolt, aki az eddigi tapasztalatokat rendkívül kedvezőnek nevezte. Az e-autó egyébként nem újdonság a Magyar Posta számára, hiszen az 1930-as években volt egy kisebb elektromos járműpark (amelyeket többet közt a Rába szállított nekik), ezeket az 1960-as évekig használték. Az akkori technológia nem volt elég fejlett ahhoz, hogy a szervezet igényeit kielégítse - magyarázta Szarka, hogy akkor miért cserélték le ezen autókat.

A gépjárműpark korszerűsítése nem új keletű dolog, a szervezet az elmúlt két évben 500 autót cserélt le, a közeljövőben pedig további több száz új autó üzembe helyezését tervezi. A korszerűsítésnek köszönhetően a Posta 12 ezer járműből álló flottájának átlagéletkora 10 évről 8 évre csökkent. A Magyar Posta járművei egy év alatt nagyságrendileg 80 millió kilométert tesznek meg, ez annyit jelent, mintha kétezerszer megkerülnék a Földet. A járműflotta üzemanyag-felhasználása 2014-ben összesen több mint 8 millió liter volt.

A modernizáció nem csak az autók cseréjét jelenti, 2013-ban a járműveket műholdas követőrendszerrel szerelték fel az optimálisabb járatszervezés és a hatékonyságnövelés érdekében. A projekt sikeres volt, hiszen nemcsak a flotta működési és üzemanyagköltsége csökkent, hanem a szállítással járó környezetterhelés is. Az eredményeket mutatja, hogy a Magyar Posta 2008 és 2014 között közel 20 százalékkal csökkentette a tevékenységéből eredő CO2-kibocsátást.