BUX
37992

Megint húzóágazat lehet a magyar autóipar

Újra nagy terveket szőnek gyártók és beszállítók: lapunk által megkérdezett autóipari beszállítók többsége szerint korai még a válság végéről beszélni, ám az elmúlt év közepe óta kiszámíthatóbb módon nő a rendelésállomány.

Diószegi József, Körtési Zsolt, 2011. január 20. csütörtök, 08:26

A csütörtöki Napi Gazdaság cikkeA lapunk által megkérdezett autóipari beszállítók többsége szerint korai még a válság végéről beszélni, ám az elmúlt év közepe óta kiszámíthatóbb módon nő a rendelésállomány. Arra is van példa idén, hogy olyan fejlesztési programokat képesek elindítani, illetve befejezni, amelyek már a következő évek termelését alapozzák meg. A beruházásokhoz általában némi létszámbővítés is kapcsolódik. A győri ipari parkban például alig van olyan autóipari beszállító, amely a közeljövőben ne tervezne fejlesztést, s ez nem csak az Audinak köszönhető. Gőzerővel zajlik például a Weiss Hungária Kft. mintegy 2,3 millió euró összegű zöldmezős beruházása. A világ vezető autógyárait kiszolgáló társaság - amely jelenleg egy bérelt telephelyen működik - a tavaly óta folyamatosan növekvő megrendelései miatt már a nyár elején elindítaná a termelést új, 3500 négyzetméteres üzemében. A többek között az Audit és a Suzukit is kiszolgáló, szintén a győri ipari parkban működő Pannon Tools Szerszámgyártó Kft.-nél azon dolgoznak, hogy a közel 4 ezer négyzetméteres új gyártóbázis mielőbb elkészüljön - tájékoztatta lapunkat Tóth Lajos ügyvezető igazgató. Elmondta, az iparágra nézve biztató, hogy a világ vezető autógyárai ismét egyre nagyobb darabszámban rendelnek a gyártáshoz szükséges szerszámokat. A világ egyik legnagyobb csőkomponens- és nyomócsőgyártójának tulajdonában lévő ajkai Poppe & Potthoff Hungária Gépgyártó Bt.-nél már egy várhatóan jövőre induló újabb gyártási programot készítenek elő - közölte Gellén László ügyvezető igazgató.Maguk az autógyártók több területen is növelni kívánják itthoni beszállítóik arányát, de ehhez nagyon komoly rostán kell átesniük. Az összesen körülbelül 800 millió eurós beruházásként megépülő, 2012-ben induló gyár üzemeltetéséhez nagy eséllyel csatlakozhatnak magyar vállalkozások is lehetséges partnerként. A projekt előrehaladásának megfelelően az első megbízásokat már meg is kapták, jövőre pedig számos további kiírás várható. A gépkocsikhoz szükséges gyártási alapanyagok vonatkozásában 17 magyar beszállító nyert el több száz millió eurónyi megrendelést - tájékoztatta lapunkat Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz pr-vezetője. Az Audi Hungaria Motor Kft. 1400 alkatrész-beszállító céggel áll kapcsolatban, ebből mintegy 50 magyar vállalkozás. Mellettük olyan társaságokkal is kapcsolatban áll a győri vállalat, amelyek nem a sorozatgyártáshoz szállítanak be, tőlük például szolgáltatásokat vagy a cég működéséhez szükséges eszközöket szereznek be - mondta lapunknak Czechmeister Mónika, a vállalat kommunikációs vezetője. A magyarországi Audi egyebek között turbófeltöltőket, kuplungokat, biztonsági öveket, befecskendező rendszereket, klímakompresszorokat, gyújtáselosztókat és csöveket, vezetékeket szerez be magyarországi partnereitől. Az Audi partnerei számára nagy fejlődési lehetőséget rejt, hogy a vállalat néhány éven belül többszörösére kívánja növelni éves járműgyártását. Ez a beszállítói iparnak nagy lendületet adhat, s arra is számítani lehet, hogy a gyártás felfutásával párhuzamosan új nemzetközi és hazai beszállítók jelennek meg Magyarországon.A Volkswagen konszern is növelni kívánja a magyarországi beszállítók részarányát, ezért is hoztak létre Budapesten egy központi beszállítóirodát, s ennek is köszönhetően ma már 70 magyarországi cég szállít különböző alkatrészeket a VW-csoportnak. Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője arról számolt be, hogy 2010 egyértelműen az új Swiftről szólt, a modellhez kapcsolódó beszállítói projekt azonban már évekkel korábban megkezdődött.