Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az OMV töltőállomásain kialakított Viva kávézókban 2015 tavaszán vezettünk be egy speciális kávékeveréket, amelyet Olaszország egyik legjelentősebb kávépörkölője, a családi tulajdonban lévő Gimoka hozott létre. Az OMV és a kávés cég fejlesztői csapata fél éven keresztül dolgozott az új keveréken, amelyet a tágabb értelemben vett közép-európai ízlésnek megfelelően állították elő - magyarázta lapunknak Nagy Zsolt István, az OMV Hungária Kft. marketing igazgatója.

Az új kávékoncepció sikeresnek bizonyult: a kávéforgalom növekedése egy év alatt két számjegyűre pörgött fel a kutakon. Így mostanra a hazai Viva egységekben értékesített mintegy évi 2,5 millió csésze kávéhoz már kizárólag a Gimoka szállítja az egyedi receptúra alapján, 80 százalékban a drágább arabica, s 20 százalékban a robusta típusú kávékból készült alapanyagot.

Az OMV nemrég döntött úgy, hogy csak fair trade kávét kínál majd magyarországi benzinkúti kávézóiban: a fair trade nyersanyag beszerzési ára a kávépörkölő szerint 20 százalékkal magasabb a normál termékekénél. Az idehaza még mindig gyerekcipőben járó fair trade mozgalom, illetve komplex kereskedelmi szabvány lényege, hogy a méltányosság és a fenntarthatóság jegyében több pénzt juttat vissza számos termék - főként "gyarmatárúk" - esetében a fejlődő országok termelőinek. A nagyobb felvásárlási ár fejében a mozgalom magasabb környezeti és szociális elvárásokat követel meg a termelőktől.

A Viva már most jelentős részben fair trade kávét kínál, nyár elejére pedig teljesen ki fog cserélődni az árukészlet. Úgy döntöttünk hogy a drágább kávét az árrés terhére kínáljuk, s a felárat nem hárítjuk át a fogyasztókra. Arra számítunk, hogy e lépésnek köszönhetően mennyiségileg több kávé fogy majd a kutakon - ismertette Nagy. Optimizmusát arra alapozza, hogy tapasztalatai szerint a magyarországi kávékultúra ugrásszerűen fejlődik - a fő célcsoportot pedig az autópályákról betérő utazók alkotják majd. Szerinte erre a fogyasztói körre mérhetően jellemző, hogy megválogatja milyen kávét fogyaszt.

Persze a "hazai termék" koncepcióhoz képest a fair trade-del korántsem lehet annyira direkt vásárlói hatást elérni, ám úgy látja, a magyarok fogyasztói tudatossága, igényessége az elmúlt néhány évben jelentősen megnőtt a korábban megszokotthoz képest. Az OMV a nyár folyamán oktató jellegű reklámkampányt indít el az új kávék kapcsán, ám az egyelőre nem dőlt el, hogy ezt milyen aktivitások alkotják majd.

Egy valóban alternatív "biznisz"

A fair trade jótékonysági jellegű civil kezdeményezés, amely közel hat évtizedes múlttal rendelkezik, s az 1980-as évekre már több ezer bolt működött e koncepció mentén a fejlett világban. Hivatalosan 1997-ben vált védjeggyé, amikor megalakult a Méltányos Kereskedelem Nemzetközi Címkéző Szervezete (FLO), amely a termékek minőségéért és címkézéséért felelős.
A fair trade, a profitmaximalizáláson és a függő helyzetet előidéző pénzügyi segélyezésen túllépve a szegény országok kistermelőinek, rajtuk keresztül pedig a helyi közösségeknek igyekszik segíteni. A méltányos kereskedelemben résztvevő fogyasztók a szokásosnál 20-50 százalékkal többet fizetnek a termékekért, s ezzel általában az átlagosnál jobb minőséghez is jutnak.

A fair trade termékek körét elsősorban forróégövi mezőgazdasági termények - déligyümölcs, kávé, tea, kakaó, cukornád, gyapot és egyebek - alkotják, amelyek világpiaci ára az árutőzsdei spekulációktól függ, így erősen ingadozik. Ám a rendszer keretein belül a termelők - előre fizetéssel - egy minimum alapárat kapnak, figyelembe véve az előállítás tényleges költségeit. Ha a világpiaci ár ez alá megy, a termelő továbbra is a magasabb minimum árat kapja, míg ha fölé kúszik, akkor az aktuális világpiaci árat fizetik neki. A védjegy sok mindent megkövetel a termelőtől is: a fejlődő országok siralmas átlagánál jobb munkakörülményeket és bért, a gyermekmunka kizárását, illetve szigorúbb környezetvédelmi és minőségi előírásokat is garantál egyebek közt.

A kávé dominál

A Fairtrade International legutóbbi, 2014 végi adatai szerint már több, mint 1,65 milliónyi gazda és munkás vett részt a méltányos kereskedelemben világszerte - többségük Afrikában és a Közel-Keleten termelt, de nagy számban élnek közülük Latin-Amerikában és Délkelet-Ázsiában is. A teljes fair trade piac 951 millió eurót tett ki 2013-14 során, a védjegy segítségével a termelők közel 106,2 millió eurónyi prémiumhoz jutottak. Érdekesség, hogy miközben a piac mindössze 1 százalékkal nőt addig a termelők által megszerzett "adomány" 12 százalékkal bővült az előző két évhez képest.

A fair trade tanúsítvánnyal rendelkezők közel 50 százaléka kávétermesztéssel foglalkozott - ám miközben a világban 25 millió fő kávétermelő farmert számláltak össze (a földmunkások számát nem mérve), addig a mozgalomban mindössze 812 ezren vettek részt e körben. A kávétermesztés erősen munkaintenzív ágazat, ám jellemzően csak kis megtérüléssel kecsegtet. Ugyanakkor e piacra jellemzőek a főként az időjárás által befolyásolt rendkívül éles áringadozások és sokkok - ezért a termelőknek komoly segítséget nyújthat a méltányossági prémium kiegyenlítő hatása.

Cél, hogy beelőzzék a többieket

Az OMV nem pusztán töltőállomásként, hanem szolgáltatóközpontként tekint benzinkútjaira - ezen elképzelés mentén pedig újabb és újabb plusz szolgáltatásokkal igyekszik felülmúlni versenytársait. A társaság 2013-ban, a Sparral közösen az országban elsőként nyitott éjjel-nappali, hétvégén is nyitva tartó shopot egyik budapesti kútján - a Spar express hálózat azóta 57 egységre bővült. A két cég lépése teljesen független volt a vasárnapi zárva tartás bevezetésétől - hiszen a kezdetekkor még tervben sem volt ez a kormányzati döntés, s persze az sem, hogy a benzinkutakkal kivételezni fognak. A boltzár eltörlése ugyancsak nem befolyásolja a terveket: a cégpáros további terjeszkedést helyez kilátásba.

A trafiktörvény bevezetése után az OMV szintén elsőként reagált, amikor dohányboltok megnyitását kezdeményezte egyes frekventáltabb elhelyezkedésű kútjain. Ez a koncepció azonban kevesebb, mint egy éves működés után kudarcba fulladt, miután a kormány 2014 májusától megtiltotta, hogy a töltőállomásokon trafikok működjenek. A vállalatnak emiatt 90 dohányboltot kellett becsukatnia, amelynek pénzügyi veszteségét nem publikálták.
Sikeresnek bizonyult viszont a Viva kávézólánc-koncepció: az OMV a benzinkúthálózatok közül egyedüliként szolgál fel saját kávéblendet vendéglátó egységeiben, saját képzésű személyzettel. Mára 90 benzinkúton üzemel Viva egység, így a cég adatai szerint ez lett Magyarország legnagyobb kávézólánca. A bevétel legnagyobb részét az autósztrádák menti egységek adják.