BUX
39359

Meglepő fordulat a hazai benzinkutakon!

Úgy tűnik, a nagy fuvarozó vállalkozások betartják ígéretüket, és elkezdték itthon tankolni az európai utakra induló kamionjaikat: júliusban meglódultak a gázolaj-eladások Magyarországon.

Ádám Viktor, Leszák Tamás, 2010. augusztus 18. szerda, 05:00

Júliusban jelentősen nőttek a gázolaj-eladások a Magyar Ásványolaj Szövetség tagvállatainak üzemanyag-kútjainál - tájékoztatta lapunkat Wilde György, a szervezet főtitkára. A szakember elmondta: a hetedik hónapban a kutaknál összesen 152,1 millió liter dízel üzemanyag fogyott, ami bő tíz százalékkal haladja meg a júniusi 137,6 milliót. Bár a 2009 júliusihoz képest még mindig mutatkozik némi, 1-2 százalékos elmaradás, ez a mínusz jóval kisebb a júniusi, tíz százalékot bőven meghaladó mértéknél, illetve a hathavi 9,8 százalékos csökkenésnél. Állták szavukat a fuvarozókA havi alapon mért számottevő növekedésben vélhetően komoly szerepet játszott azon fuvarozói ígéret betartása - véli Wilde -, amelyben az iparág vezető cégei vállalták, hogy a bruttó 10 forintos jövedékiadó-visszaigénylést jelentő kereskedelmi gázolajár bevezetése fejében itthon tankolják meg az európai utakra induló kamionokat. (A képhez hozzá tartozik, hogy az Ásványolaj Szövetség tagjai közé nem tartozó nagykereskedők adatai még nem állnak rendelkezésre, márpedig nem szokatlan, hogy egy-egy jelentősebb fuvarcég saját kúton tankol.)Határozottan elindult az itthon tankolás, más forgalmi tényező nem indokolná a növekedést - kommentálta az adatokat Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára. Arra a kérdésünkre, hogy vajon a mezőgazdaság nyári gázolajfogyasztása mennyiben befolyásolja az adatokat, Wilde elmondta: a teljes hazai dízelforgalomban ez inkább ősszel válik majd érezhetővé, de nem a szövetség adataiban, a gépeket ugyanis jellemzően nem az autósok által is használt kutakon tankolják meg.

A Waberer's-cégcsoport a második félévben egymilliárd forintos jövedékiadó többletet fizet be azzal, hogy Magyarországon tankol - mondta lapunknak Wáberer György. A társaság ezzel megháromszorozza az itthon tankolt üzemanyag mennyiségét, azaz a második félévben 10 helyett 30 millió liter üzemanyagot vásárol Magyarországon.

Az ezzel járó plusz kiadásokat 50 és 100 millió forint közé teszi a cégvezető-tulajdonos, az árfolyam-változásoktól függően. Szerdán például Szlovéniában 20, Ausztriában pedig 3 forinttal volt olcsóbb a gázolaj a hazainál. Július elseje óta mostanáig a vállalat számításai szerint 185,9 millió forintos plusz jövedékiadó-bevételt termelt az 1,91 millió liter gázolaj hazai megvásárlásával. Ezt az összeget a kormány - vállalása szerint - az árvízkárosultak helyzetének javítására fordítja.A kereskedelmi gázolajár a kisebbeknek is segítene

Az, hogy a NÖFF tagjai által a félév egészére vállalt 20 millió liter többlet háromnegyede egyetlen hónapja alatt összejött, részben a kedvezményekkel és az árképzési rendszerek eltérésével is magyarázható. Ausztriában ugyanis napi árképzést alkalmaznak az üzemanyag-cégek, szemben a Mol heti rendszerességgel felülvizsgált áraival, márpedig - hangsúlyozza Karmos - a fuvarozók napról-napra döntenek arról, hol tankolnak, azaz itthon is megérhette üzemanyagot vásárolni.

Hozzátette: az MKFE a Mollal közösen kialakított kedvezménykártyát igyekszik fejleszteni, hiszen az olajtársaság érdeke is, hogy magyarországi tankolásra ösztönözze a fuvarozókat.Karmos szerint egyébként a kereskedelmi gázolajár bevezetésével a kisebb cégeket is lehetne ösztönözni a magyarországi tankolásra, illetve lehetővé tenné, hogy a tranzitforgalom egy része is Magyarországon szerezze be a szükséges üzemanyagmennyiséget. Hozzátette: a szakma szerint a nem megfelelő gázolaj-adóztatás miatt éves szinten 200 millió liter üzemanyag vásárlása történhetett külföldön, ami húszmilliárdos adóbevétel-kiesést eredményezett.A főtitkár úgy tudja, jó úton haladnak az egyeztetések a kereskedelmi gázolajár bevezetéséről, ám a tárgyalások állásáról nem nyilatkozott.