BUX
37965

Meglepő számok - vallott a Penny, az Aldi, a Spar és az Auchan

A hazai kiskereskedelmi társaságok közül valamennyi, 2013-as beszámolót benyújtott cég, a Penny Market, az Auchan, az Aldi és a Spar is növelni tudta forgalmát tavaly az előző évihez képest, nyereséget azonban csak a diszkontlánc Penny termelt.

Napi.hu, 2014. június 4. szerda, 07:16

Vallottak tavalyi számaikról a Penny Market, az Auchan, az Aldi és a Spar kereskedelmi társaságok - kivéve a Lidlt és Tescót, mert azoknál az üzleti év nem egyezik meg a naptári évvel, így csak nyáron lesznek elérhetőek a üzleti adataik.

Közel 8 százalékkal 272,1 milliárd forintra növelte belföldi árbevételét tavaly 2012-höz képest a francia AuchanHyper SA tulajdonában lévő Auchan Magyarország Kft., a tavalyelőtti, 10 százalékot meghaladó visszaesés után. (A cég 2012-ben vette át a Cora hipermarketjeit, hét egységet.) Az export az egy évvel korábbi kevesebb mint tizedére, 15 millió forintra esett vissza. Az átlagos állományi létszám 11 százalékos növekedését - a cég közel 6,7 ezer főnek adott munkát - a bérköltségek hasonló ütemű emelkedése kísérte, ami így megközelítette a 15 milliárd forintot. Az üzemi szintű veszteség tizedével csökkent, de így is meghaladta a 2,8 milliárd forintot, a mérleg szerinti mínusz - 6,3 milliárd forint - pedig ennél nagyobb mértékben, több mint harmadával lett kisebb.

Az eladott áruk beszerzési értéke 5,6 százalékkal 222,8 milliárd forintra nőtt. Ezen belül 13,7 milliárd forint volt az EU-import, 3,8 milliárd forintnyi áru pedig Kínából érkezett - előbbi súlya bő 6, utóbbi 1,7 százalékot tett ki. Az uniós behozatal 2012-höz képest 66, a kínai 34 százalékkal nőtt.

Forgalmi adatok (milliárd Ft)LáncForgalom (2012)Forgalom (2013)Adózott eredm. (2012)Adózott eredm. (2013)Spar Magyarország Kft.356,6384,6-12,9-11,8Auchan Magyarország Kft.252,9272,2-10,1-6,3Penny-Market Kft.153,1160,11,02,0Aldi Magyarország Élelmiszer Bt69,480,2-5,1-4,9
Forrás: Elektronikus Beszamoló Portál, Céginfo.hu

 

Jól tartja magát a versenyben a Penny

Árbevétel-növekedésről számolt be a hazánkban jelenleg 193 kiskereskedelmi egységgel jelen lévő, német hátterű Penny Market Kft. is, bár a tempó mérséklődött 2012-höz képest. A nettó árbevétel tavaly 4,6 százalékkal 160 milliárd forint fölé emelkedett, az üzemi eredmény pedig közel a duplájára, 2,36 milliárd forintra ugrott, és hasonló történt a kétmilliárdot közelítő mérleg szerinti eredménnyel is. Ebben a több mint egymilliárd forintos bővülésben komoly szerepet játszott az egyéb ráfordítások 1,7 milliárdot közelítő csökkenése is. A tulajdonosok nem vesznek ki osztalékot, az eredmény tartalékba kerül.

Az 1996 óta Magyarországon lévő diszkont társaságnak 2013-ban átlagosan 2846 fő főállású alkalmazottja volt, ami több mint 2 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, eközben a bérköltség 6 százalékkal 7 milliárd forint fölé emelkedett.

Az eladott áruk beszerzési értéke 4,8 százalékkal 144,2 milliárd forint közelébe emelkedett. Ezen belül az EU-n belüli behozatal értéke 22,7 milliárd forintról 24,6 milliárdra emelkedett, ami 17 százalékot meghaladó arányt jelent. A legnagyobb súllyal Németország rendelkezik (12,5 milliárd forint), a lengyel import értéke az egy évvel korábbi duplájára nőtt (3,4 milliárd forint).

A külföldi áruházláncok 2013-as teljesítménye (Mrd Ft)LáncNettó árbevételVált. (%)Adózott eredm. (2012)Vált. (%)Spar Magyarország Kft.384,67,9-11,8-8,5Auchan Magyarország Kft.272,27,6-6,3-37,6Penny-Market Kft.160,14,62,089,2Aldi Magyarország Élelmiszer Bt80,215,6-4,9-3,9
Forrás: Elektronikus Beszámoló Portál, Céginfo.hu

Mínusszal növekszik az Aldi

Az előző esztendőhöz hasonlóan közel ötmilliárdos veszteséggel zárta a 2013-as üzleti évét a diszkont üzletláncot működtető Aldi Magyarország Élelmiszeripari Bt. A veszteséget a társaság folyamatos terjeszkedése indokolja, a nettó árbevétele viszont rendületlenül növekszik, tavaly több mint 10 milliárddal, 80,1 milliárd forintra. Ebből egymilliárdot tett ki az exportértékesítés (az EU-n belüli). (A diszkontok közül az Aldi lépett utoljára a hazai piacra, ebből adódóan van még némi versenyhátránya a Pennyhez és a 2004-ben megjelent Lidlhez képest.)

A németországi székhelyű, Európában, Ausztráliában és az Egyesült Államokban jelen lévő, két, egymástól elkülönülten működő hálózatból álló (Aldi-Észak és Aldi-Dél) vállalatcsoport magyarországi tagját 2006 januárjában jegyezték be, tulajdonosa az osztrák Hofer KG. (Az üzleteket világszerte Aldi vagy Hofer néven üzemeltetik.) A magyar leányvállalat, amely az Aldi-Dél hálózat tagja, 2008 áprilisában nyitotta első üzleteit hazánkban, a vesztesége 2009-ben még tízmilliárd forint volt, ezt azóta a felére faragta.

A jelenleg 11,7 milliárd forint saját tőkéjű Aldi Bt. hitel nélkül fejleszt Magyarországon, most országszerte mintegy száz üzletet működtet. A foglalkoztatottak átlagos statisztikai létszáma 1360 fő volt tavaly, ami 143 fős bővülés az előző évihez képest, a személyi jellegű ráfordítások (bér, járulékok, egyéb személyi kifizetések) 932 millióval 6,9 milliárd forintra nőttek.

Az Aldi terjeszkedése nem áll le, a honlapja szerint folyamatosan keres áruházak kialakítására alkalmas, eladó vagy kiadó ingatlanokat Magyarország teljes területén: több mint 15 ezer lakosú településeken, 10 ezer négyzetméter feletti beépített vagy beépítetlen telkeket.

Franchise rendszerben is értékesít a Spar

A Spar Magyarország Kft. beszámolója szerint tavaly is folytatta az elmúlt évekhez hasonlóan expanziós tevékenységét, hat új szupermarketet nyitott, továbbá hat ilyen egységet és három Interspar áruházat teljesen felújított. Eközben hármat bezárt, így év végén 390 áruháza volt országszerte. (Érdekesség, hogy valamennyi új boltja budapesti, míg a bezártak vidéken voltak.) A cég tavaly mintegy másfél milliárd forintért fejlesztette bicskei húsüzemét is. Jelentős változás, hogy a korábbi terveknek megfelelően elindította új bolthálózat-fejlesztési programját, a franchise rendszer magyarországi kiépítésével.

A svájci Aspiag Management AG érdekeltségében lévő kereskedelmi társaság tavaly 28 milliárddal, 384,6 milliárd forintra növelte nettó árbevételét (az előző évben 22 milliárddal nőtt), a mérleg szerinti veszteségét pedig egymilliárddal 11,8 milliárd forintra csökkentette (vesztesége 2011-ben még 34 milliárd volt). A magyar társaság 2008-tól veszteséges, aminek nagyrészt oka lehet, hogy az évben megvásárolta a Plus-diszkontláncot, a beruházást svájcifrank-hitelből finanszírozta, az egységeket szupermarketté alakította (a kft. mérleg szerinti eredménye 2007-ben még 4,3 milliárdos pluszt mutatott).

A Spar Magyarország saját tőke 28,4 milliárd forint. A foglalkoztatottak átlagos létszáma tavaly 13 574 fő volt (607-el több mint 2012-ben), a személyi kiadások összesen 37 milliárdot tettek ki az előző évi 33,3 milliárd forint után.