Mostantól már nem Kína végtelen kereslete lesz a szénhidrogénipar motorja. Máshol azonban keresletnövekedés következett be, USA autópiacán például de Magyarországon is 8 százalékos keresletnövekedés volt megfigyelhető. Trendforduló van szerinte, most még csak napi néhány tízezer hordó olajat váltanak ki az elektromos autók a napi 90 millió hordós fogyasztásból, de a változás gyorsabb lehet mint bárki várta.

A Mol jól reagált 2015 kihívásaira. Év közben 2,2 milliárd dolláros EBITDA-t terveztek de 2,5 milliárd lett végül és 850 millió dolláros szabad cash flow-t termelt a cég Hernádi elmondása szerint. Tavaly a downstream üzletág minden idők legjobb eredményét érte el, 500 millió dollár hatékonyságjavulás jellemzi az üzletágat.

A Mol kiskereskedelmi üzlete is hatalmas növekedésen van túl, a kúthálózat vásárlásokat követően ma már naponta több mint egymillió ügyfelet szolgál ki a társaság. Ugyanakkor hatalmas leírásokat hajtott végre az upstream területén ami soha nem jó hír, de eközben a korábbi időszakra jellemző folyamatos termeléscsökkenési folyamatot sikerült megfordítani. A cél az, hogy 35 dolláros olajár mellett is önfinanszírozó legyen az upstream üzletág. A Mol tehát jó állapotban van - mondta el.

A Mol az alacsony olajár környezet ellenére jelenleg nem tervezi upstream eszközök vásárlását, ez azonban nem azt jelenti, hogy nem ruházna be a kitermelésbe. Az upstream eszközök még nem lettek igazán olcsók, nagy csődöknek kell bekövetkezni ahhoz, hogy az olajpiaci szereplők valóban alkalmazkodjanak az alacsony olajárhoz. A paradox helyzet tehát az, hogy miközben olcsó az olaj, vásárlóként upstream eszközöket még nem lehet igazán olcsón vásárolni, mindenki az olajár emelkedésben bízik egyelőre. Ilyen környezetben a Mol is óvatos, de figyelemmel kíséri a piacot.

(A szerző rendelkezik Mol-részvényekkel)