ár az elmúlt években stagnált az Esztergomban gyártott Suzukik száma, az idei évre ambiciózus terveket fogalmazott meg a Magyar Suzuki Zrt. vezetése. Két évvel korábban, 2010-ben ugyanis 170 011 autó készült a gyárban, az előzetes adatok alapján tavaly kicsivel több mint 171 ezer.

Az autók többsége külföldön − Németországban, Olaszországban és Angliában − talált gazdára. Európában a legkedveltebb Suzuki-modell az új Swift volt, az értékesítések nagyjából 37 százalékát tette ki, ám alig maradt le mögötte 36 százalékkal az SX4. A harmadik esztergomi modell, a Splash/Agila csaknem 30 százalékos súlyt képviselt.

A gyárnál némi gondot okozott a tavaly őszi thaiföldi áradás, a távol-keleti országból származó alkatrészeket ugyanis nem sikerült kiváltani másokkal, ami miatt a korábbiakhoz képest a téli leállást két héttel meghosszabbították. Ezért kezdetben egy műszakban folyt a termelés, de mára visszaálltak a két műszakra − mondta a Napi Gazdaságnak Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. vállalati kommunikációs vezetője, akitől azt is megtudtuk, hogy idén 180-185 ezer autó gyártását tervezik.

Új modell készülhet Esztergomban?

A Genfi Autószalonon mutatják meg a közönségnek a Suzuki új, könnyű és takarékos divatautóját, a G70-et, amelyről a gyár leendő szériamodellként nyilatkozik - írta a Totalcar. Az autós hírportál szerint az sem kizárt, hogy ez lesz a következő modell, amelyet Esztergomban szerelnek majd össze.

Az anyacég, a Suzuki Motor Corp. nettó nyeresége az erős jen, a márciusi japán természeti katasztrófa miatt kieső és akadozó termelés, illetve az indai piac zsugorodása miatt éves összevetésben 4,7 százalékkal, 40,62 milliárd jenre (530,4 millió dollár) csökkent a vállalat üzleti évének első kilenc hónapjában. Az üzemi eredmény kicsit több mint öt százalékkal mérséklődött, míg az árbevétel 6,7 százalékkal esett április és december között − jelentette a Wall Street Journal. A cég hazai értékesítése 3,5, ázsiai eladásai 13,3, európai forgalma pedig 2,3 százalékkal csökkent az időszak során.

A vállalat vezetősége a költségek radikális csökkentésére hivatkozva ennek ellenére tartja éves eredményvárakozását, amely szerint a nettó profit 11 százalékkal, 50 milliárd jenre mehet fel a márciusban végződő üzleti évben, az árbevétel pedig csak kicsit, a tavalyi 2,61 ezer milliárd jenről 2,5 ezer milliárd jenre mérséklődik. A cégvezetés előrejelzése szerint 2,55 millió autót adhatnak el világszerte, ami 3,5 százalékkal marad el az ezt megelőző üzleti év értékesítésétől. A Suzuki korábban 2,71 milliós értékesítést prognosztizált.

Elemzők szerint több ok miatt is nehéz lesz betartani az ígéreteket. A makacsul erős jen továbbra is erodálja a vállalat exportbevételeit, Indiában, a Suzuki kulcsfontosságú piacán, ahol a Suzuki Maruti a piac felét birtokolja, az autóhitelek elapadása és az üzemanyagköltségek növekedése fékezi az autóeladásokat, végül egyelőre nem látható, mibe kerül majd a cégnek a pereskedés a Suzuki közel ötödét birtokló Volkswagennel, amelytől vissza akarja vásárolni részvényeit.

 

A Suzuki fő eredményszámai (milliárd jen)
2010. ápr.−dec.2011. ápr.−dec.
Árbevétel1928,001798,00
Üzemi eredmény95,4687,71
Adózott eredmény42,6140,62
Forrás: Wall Street Journal