Melyik a 10 legolcsóbb új autó Magyarországon? Mutatjuk azt is, mennyit veszítenek az értékükből

Bár két márka is kínál 2 millió forintnál olcsóbban új autót, az értékvesztésük teljesen más. Bemutatjuk a 10 legolcsóbb magyar piacon kapható autót, valamint az Eurotax adatai alapján azt is, hogy mennyit veszíthetnek az értékükből.
Csernátony Csaba, 2017. november 29. szerda, 07:07

Aki racionális és pusztán eszközként kezeli az autót, annak az ár a legfontosabb tényező, azaz az legolcsóbb autókat fogja keresni. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza ezért az Eurotaxtól kérte el a magyar piacon kapható legolcsóbb autók listáját és ezek értékvesztéséről szóló adatokat.

A legolcsóbb autó a Dacia Logan 1.0 Access, amelynek listaára 1000 forinttal marad a 2 milliós szint alatt.  Egy ilyen autó megvásárlásával egyébként 425 ezer forint áfát hagyunk a költségvetésben, a nettó ára ugyanis 1,574 millió forint. Aki a legolcsóbb autóval évi 10 ezer kilométert tesz meg évente átlagosan, az 5 év múlva az Eurotax adatai szerint 1,2 millió forintért adhat túl rajta. A tulajdonos tehát az eredeti teljes vételár 60 százalékára számíthat. Ez egyben azt is jelenti, hogy évente átlagosan 160 ezer forint, havonta átlagosan több mint 13 ezer forint értékvesztést kell elkönyvelnie.

A Logannel azonos - 2 millió alatti - árban van a Lada belépő modellje, az 1,6-os Granta, de nagyobb az értékvesztése: 5 év múlva - évi 10 ezer kilométer futásteljesítménynél - a becsült eladási ár 952 ezer forint lesz, azaz az értékének a több mint a felét elveszti. Havi szinten több mint 17 ezer forint lesz ez a tétel. A harmadik legalacsonyabb listaárú autó szintén Dacia, a Sandero 1 literes motorral szerelt változata Access kivitelben. Ezért az autóért 2,16 millió forintot kell fizetni. 5 év után pedig 1,264 millió forintot érhet. Ez összesen 41 százalékos,  havi szinten közel 15 ezer forintos amortizációt jelent.

Mennyit veszítenek értékükből a legolcsóbb autók? (5 év, 10 ezer km/év)
Autó (márka, típus)Listaár (forint)Becsült eladási ár 5 év múlva (forint)Értékvesztés 5 év alatt (százalék)Átlagos értékvesztés forintban (forint/hó)
Dacia Logan 1.0 Access (benzines)1 999 0001 200 0004013 317
Lada Granta Sedan 1.6 Standard1 999 000952 0005217 450
Dacia Sandero 1.0 Access (benzines)2 159 0001 264 0004114 917
Renault Twingo 1.0 SCe Life EURO6 (benzines)2 640 0001 214 0005423 767
Toyota Aygo1.0 x (benzines)2 670 0001 396 0004821 233
Hyundai i10 1.0 MPi Life (benzines)2 699 0001 433 0004721 100
Kia Picanto 1.0 MPI LX (benzines)2 769 0001 416 0004922 550
Dokker 1.6 Access (benzines)2 790 0001 335 0005224 250
Lada Kalina 1.6 Standard (benzines)2 299 000983 0005721 933
Nissan Micra 1.2 Visia EU6 (benzines)2 885 0001 339 0005425 767
Forrás: Eurotax, Buksza-számítás

Az Eurotax listája alapján a tíz legolcsóbb autó között van még 1-1 Dacia és Lada, a Dokker és a Kalina. Valamint a Hyundai i10, a Kia Picanto, a Nissan Micra, a Renault Twingo is. Ezek a modellek 2,6-2,885 millió forintos listaáron kaphatóak, értéküknek a 47-57 százalékukat veszítik el 5 év alatt, így havi szinten az amortizációjuk 21-26 ezer forintra jön ki.

A tíz legolcsóbb autó értékvesztését vizsgálva az is kiderül, hogy például a Dacia Logan újonnan 600 ezer forinttal olcsóbban vehető meg, int például a Renault Twingo, 5 év múlva viszont lényegében ugyanannyit fognak érni.

Lényeges, hogy a legolcsóbb autók elég fapadosak lehetnek, azaz kevés dolog tartozik bele az alapfelszereltségbe, az extrákért pedig plusz pénzt kell fizetni. Ráadásul az extrák ára is befolyásolja az a jövőbeni értékvesztést. Ugyanúgy, ahogy a futásteljesítmény is.

A cikk kizárólag a listaárakat és az értékvesztési mutatókat vizsgálta, nem vette figyembe a márkák presztízse, a motorok mérete és teljesítménye, valamint a modellek felszereltsége közötti  esetleges különbségeket.

HOZZÁSZÓLÁSOK