A Szent István Egyetem, a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület, a Humán Szakemberek Országos Szövetsége és a BKIK felmérésében 342 cég és intézmény vett részt. Több mint felük az ipar, míg másik felük a kereskedelem és a szolgáltatások területén működik. A válaszadók nagy többsége (84 százalék) a versenyszférában, míg 11 százalékuk az a közszférában, a többi 5 százalék pedig a non-profit szférában tevékenykedik.

A felmérésünk adatai továbbra is alátámasztják, hogy a a cafeteria elterjedtsége a szervezeti nagysággal van szoros összefüggésben. Az 1000 fő fölötti nagyvállalatok közel 80 százalékánál megtalálható a rugalmas juttatási rendszer valamely formája, miközben a 10 fő alatti mikróvállalkozások csak 22 százaléka építette be ösztönzési rendszerébe a választható juttatásokat.

A legnépszerűbb juttatások terén nem volt jelentős elmozdulás a tavalyi évhez képest. Felmérésünk eredményei alapján a legnépszerűbb kínálati cafeteria elem 2016-ban is a SZÉP kártya, amelynek mindhárom alszámlája egységesen népszerű, a cafeteriat nyújtó válaszadó szervezetek 93-97 százaléka kínálja dolgozóinak a cafeteria keretében. Az Erzsébet utalvány (96 százalék) és az egészségpénztári hozzájárulás pedig elérik az (86 százalék) szintén a legnépszerűbb cafeteria kínálati elemek közé tartoznak.

A legritkábban alkalmazott cafeteria elem a munkahelyi étkeztetés: a cégek mindössze 3 százaléka alkalmazza. Csupán 4 százalékuk adja juttatásként az internetszolgáltatást és a számítógép használat (8 százalék), valamint a sportolási támogatás (10 százalék) is leghátul szerepelt.

A leggyakoribb cafeteria elemek sorrendje

A dolgozók számára egy adóévben elkölthető cafeteria összegek szervezetenként meglehetősen eltérnek. A válaszadóknál a 100 ezer forint alatti cafeteria keret ritka (4 százalék). Emellett egyre gyakoribb (9 százalékos előfordulás) az évi 500 ezer forintnál magasabb juttatási csomag. Ez az arány fokozatosan növekedett az elmúlt évek során. Az átlagos juttatási keret 2016-ban a tavalyi értéket alig meghaladóan 313 ezer forintra tehető. A növekedés főleg a juttatásokat terhelő adóterhek csökkenésének tudható be, Figyelembe véve a munkáltatók közterhek megosztására vonatkozó válaszait, ez idén 268.000 Ft értékű nettó juttatásnak felel meg - összegezte Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND Magazin szakértője.

A juttatások testre szabása jelentősen hozzájárulhat a munkavállalók elégedettségéhez, különösen, ha a generációs különbségek, elvárások is értékelésre és megvalósításra kerülnek.