Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Építőipari berkekben vonzó munkának tűnik a magyar Komárom és a szlovákiai Komárno között, a határon átívelő új Duna-híd építése. A mintegy a 36 milliárd forintos beruházásra öt ajánlat érkezett a Nemzeti Infrasuktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-hez.

Lapunk érdeklődésére a NIF az alábbi információt osztotta meg: "A komáromi hídra vonatkozó ajánlatbeadási határidő 2017. január 24-én járt le. A megjelölt határidőre öt ajánlattevő adott be ajánlatot. A bírálat folyamatban van, eredményes eljárás esetén várhatóan március végén eredményt hirdetünk. A szerződéskötés áprilisban várható, a munkakezdés májusban lehetséges. A beruházást az unió CEF (Európai Hálózatfejlesztési Eszköz) alapja 85 százalékban támogatja, a költség 15 százaléka pedig magyar forrás. A projekt a szlovák féllel közösen valósul meg."

E rövid közleményből nem derül ki a pályázók személye. Piaci információk szerint a nagy vesztes már megvan, ugyanis egy török építőipari cég állítólag nagyon kedvező áron - és török munkásokkal - végezte volna el a munkát, ám egy kisebb formai hiba miatt nem lehetett tagja az öt ajánlattevői csoportnak.

A Napi.hu értesülései szerint két konzorcium osztrák érdekeltségű: a Strabag és a Porr vezeti ezeket. Mindkettő erős magyarországi "hadállásokkal" rendelkezik. Rajtuk kívül pályázott még egy szlovák és egy olasz-szlovák cégekből álló konzorcium. Az ötödik cégcsoport viszont teljesen magyar és sokak szerint győzelmi esélyekkel indul: tagja a Duna Aszfalt Kft., a Hídépítő Zrt., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. Eddig a két "kormányzati kedvencek" számító Duna Aszfalt és Mészáros Lőrinc vállalkozása sem épített hidat - minden bizonnyal emiatt vonták be a komoly hagyományokkal és referenciákkal rendelkező Hídépítő Zrt.-t.

A két Komáromot összekötő új Duna-híd építésére vonatkozó közbeszerzési felhívás tavaly szeptemberben jelent meg. Ezt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) és a Slovenská správa ciest (SSC, szlovák útfelügyelet) hirdette meg. A nyílt közbeszerzési eljárást követően a hídépítés Magyarország és Szlovákia közösen, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) támogatásával finanszírozza. A beruházás megrendelője a NIF és az SSC közösen, a vezető partner azonban Magyarország, a közbeszerzést a magyar jogszabályok szerint bonyolítják le, vagyis a döntés Budapesten születik.

A Napi.hu tavaly február végén számolt be az Új Szó híre alapján arról, hogy az Európai Bizottság a CEF keretében mintegy 100 millió euró támogatást hagyott jóvá a két Komáromot összekötő új híd építésére. Szlovákia ebből 47,6 milliót, Magyarország 52,5 millió eurót kap. A finanszírozást a NIF és az SSC 50-50 százalékban állja, ehhez 85 százalékban EU-s és 15 százalékban költségvetési forrást vesznek igénybe.

A hídprojekt teljes költsége meghaladja a 117 millió eurót (36 milliárd forint). Az ajánlati felhívás szerint a Komárom és Komárno közötti hídon átvezető útszakasz a magyar oldalon az 1-es főutat köti össze a szlovákiai 63-as számú főúttal. Egy 600 méteres, egy (acél) pilonos, ferdekábeles Duna-híd épül. A kivitelezési munkákat 33 hónap alatt kell elvégezni.