BUX
38657

Metró és villamos: interjú a főpolgármester-helyettessel

Tegnap, a nagykörúti villamosok megállóinak átalakításával még csak elkezdődött az idei hadjárat a fővárosi közlekedésben. A budapesti közösségi közlekedés fejlesztésére idén soha nem látott összeget fordítanak.

Ábrahám Ambrus, 2006. április 19. szerda, 08:15

A NAPI Gazdaság cikke


 


– A nagykörúti villamosok cseréjével a főváros régi álma válik valóra. Milyen módosításokra van szükség a megállóknál és a pályán ahhoz, hogy a Combinók maradéktalanul megfeleljenek az igényeknek?


– Az új villamosok már a pálya és az állomások jelenlegi állapota mellett is ugrásszerű fejlődést jelentenének, de több olyan munkát is el kell végezni, ami nélkülözhetetlen a hosszú távú működéshez, valamint az utazóközönség mostaninál jobb kiszolgálásához. Az egyik legfontosabb a megállók járdaszintjének megemelése és akadálymentesítése, hiszen csak így lesz gyakorlati értelme ezeknek az alacsony padlós járműveknek. E munkák tegnap kezdődtek, s június 9-ig tartanak, az első ütem a Moszkva és a Blaha Lujza tér közötti szakasz felújítása. Itt ráadásul vágánycserét is végeznek a Margit híd budai és pesti le- és felhajtójánál. Összességében nyár elejéig 21 megállót kell átalakítani; a rendelkezésre álló idő meglehetősen szűk, kevesebb, mint amit terveztünk, mivel az árvíz közbeszólt, így akkor nem lehetett dolgozni. Egy másik fontos fejlesztés keretében a Combinókhoz igazítják a szakasz áramellátását, ezek a járművek ugyanis már nemcsak visznek energiát a rendszerből, hanem bizonyos helyzetekben vissza is táplálnak. Mindez összesen 3,7 milliárd forintba kerül, ebben benne van az Európai Uniótól az áramellátás korszerűsítésére elnyert 300 millió forint is.


A munkák elvégzéséhez új forgalmi rendet is kialakítanak a környéken, így arra kérjük az autósokat, csak akkor induljanak erre, ha nagyon muszáj, mivel most például a Nagykörút érintett szakaszán nem lehet majd parkolni. A Moszkva és a Blaha Lujza tér között ugyanis villamospótló buszok járnak, amelyeknek egy külön sávot hoztak létre; így a forgalom lényegében csak egy-egy sávban zajlik majd, ami bizony nagyon kevés.


– Milyen jelentős, Budapest tömegközlekedését érintő beruházásokra lehet számítani még az idén?


– A főváros közösségi közlekedésének fejlesztésére 2006-ban csaknem 90 milliárd forintot költünk, ekkora összeget még sosem fordítottak ilyen célra Budapesten. Ennek meghatározó része – a nagykörúti villamosok már említett cseréje mellett – a 4-es metró építése. Már megkezdték az Etele téren a fúróakna kiépítését, s a vágófej szeptemberben el is indul, ám az üzemszerű fúrás csupán a jövő év elején kezdődik, mivel a fúrófej után még mintegy 100 méternyi technológiát kell „felépíteni”. Mire a fúrás eléri a tervezett megállók helyét, bizonyos munkákkal már el kell ott készülni, így májusban a Gellért téren megkezdik a résfalazást és a Fővám téren is elindul az építkezés. Hídzárlat azonban, úgy tűnik, idén még nem lesz, az a jövő évre marad. A nagyközönség számára ennél egyelőre látványosabb változás lesz a 2-es metró felújításának folytatása, aminek keretében új külsőt kap a Deák tér, a Moszkva tér és a Baross tér. Ezeket a fejlesztéseket június 10-én kezdjük el, ezért kell a nagykörúti munkákat addigra befejezni, hogy ne alakuljon ki közlekedési káosz. Emellett új metrókocsikat szerzünk be, valamint villamosfelújításra is költünk. Nemcsak a kötött pályás közlekedésre fordítunk azonban forrásokat – noha ennek prioritása van –, további Volvo buszokat és trolikat is vásárolunk (utóbbiak szállítása sajnos csúszik majd a Ganz Transelektro pénzügyi gondjai miatt).


– Miből finanszírozzák mindezt?


– A teljes összegből 48 milliárd forintot a főváros saját költségvetéséből áll, 3,3 milliárd érkezik a BKV Rt.-től, míg a 4-es metróra idén 37,5 milliárdot szánnak az állami költségvetésből.


– Visszatérve a Combinókra, ezekkel kapcsolatban van még valami munka?


– Természetesen, ahhoz ugyanis, hogy üzemszerűen elinduljanak, 6 ezer kilométer tesztutat kell megtenniük. Ez pedig eltart még egy darabig.