Az új távhő-árszabályozás arra elég, hogy gyors csődök ne legyenek a szektorban, a szolgáltatás fennmaradjon - mondta Vinkovits András a Budapesti Erőmű Zrt. (BERT) üzleti vezérigazgató-helyettese az Energiainfo.hu és a KPMG sajtóbeszélgetésén. A BERT cash flow-ja ebben a helyzetben pozitív, a 2012-re várható nettó eredménye pedig egymilliárd forint feletti veszteség lehet - tette hozzá.

A cégek azonban már Vinkovits szerint elkezdenek azon gondolkodni, hogy mi lesz jövőre, ebből a szempontból pedig fontos lenne tudni, hogy a mostani - a kormány szerint átmenetinek szánt - modellt követően mi lesz az ármeghatározás alapja. Ehhez az összes szereplő együttműködésével kidolgozott árszabályozási metóduscsomagra lenne szükség a szakember szerint, hasonlóan az áram- és gázszektorban alkalmazott megoldásokhoz.

A költségalapú távhőár-meghatározás működőképes lehet, azonban felvet bizonyos anomáliákat, többek között azt, hogy a szolgáltató nem lát előre - hangsúlyozta Fekete Csaba, a Magyar Távhőszolgáltatók Szakmai Szövetségének (MATÁSZSZ) elnöke, a Főtáv Zrt. vezérigazgatója.

Fekete szerint a MATÁSZSZ-on belül már folyik annak felmérése, hogy miként lehetne a távhőszolgáltatókra vonatkozó ármegállapítást egy benchmark-típusú rendszerré formálni, a szövetség ebbe igyekszik bevonni az állami hatóságokat is. Hosszú távon a szektornak más jövőképre van szüksége, kérdéses, hogy mennyire fenntartható a mostani mesterséges ár a fogyasztói oldalon - a jelenlegi megoldás jelentős előrelépést jelent az októberi állpothoz képest, azonban az elnök szerint sokat kell még tenni egy fenntartható ármegállapítás kialakításáért.

Hiányoznak az eljárás alapjai

A benchmark-képzéshez egyelőre sem az adatok mennyisége, sem minősége nem elegendő - véli Kovács Csaba, a KPMG energetikai tanácsadás igazgatója. A szakember úgy látja, vannak ugyan lehetőségek a költségek csökkentésére és/vagy hatékonyabb működésre, azonban a hatóság nem ismeri a társaságok működését, költségeit - így a rendszer nem is vezethet a jelenleginél jobb eredményre. Hasonlóan látja Lengyel András, a KPMG energetikai tanácsadás menedzsere, aki szerint a benchmarkolásnak az áramszolgáltatásban vannak hagyományai (a távhőnél ez a nemzetközi példák alapján sem jellemző). Az ilyen törekvéseket nehezíti, hogy a 90 feletti távhőcég a lokális piacokon egymástól teljesen eltérő módon fejlődött, az adatkérésekre eltérő szempontok alapján válaszolnak (szemben például a gáz- és villamosiparral) - tette hozzá Lengyel.