Még nem lehet pontosan megmondani, hogy a Takata Safety System Hungary Kft. a miskolci beruházása nyomán mekkora támogatást kap a magyar államtól - derül ki Varga MIhály nemzetgazdasági miniszter Bertha Szilvia jobbikos országgyűlési képviselő írásos kérdésére adott válaszából. Eszerint a Takata AG a beruházás megvalósításához - más kiemelt projektekhez hasonlóan - egyedi kormánydöntés alapján nyújtott készpénz támogatásra (EKD), fejlesztési adókedvezményre és képzési támogatásra lehet jogosult.

Még csak ajánlatot kapott a japán cég

A japán cég által bejelentett, mintegy 20 milliárd forintos beruházás EKD készpénztámogatása jelenleg előkészítés és tárgyalás alatt áll. A Takata 2013. november 14-én támogatási ajánlatot kapott, melynek elfogadására három hónap áll rendelkezésére. Ezt követően kezdődhet meg a támogatási szerződés kidolgozása. Az ajánlat a magyar kormány jóváhagyását követően, a támogatási szerződés aláírásával válik elismert és nyilvántartásba vett kötelezettségvállalássá - derül ki a tárcavezető válaszából.

A Takata Safety Systems Hungary Kft.-t októberben jegyezte be a magyar cégbíróság, 290 millió forint jegyzett tőkével - derül ki a Céginfo.hu adataiból. Fő tevékenysége a közúti jármű és járműmotor alkatrészeinek gyártása. A magyar érdekeltség tulajdonosa a hollandiai International Finance B.V, amelynek magyarországi kézbesítési megbízottja a nemzetközi hátterű Noerr & Társai Iroda (Noerr Kft.). Ennek budapesti, I. kerület, Fő utcai irodája egyben a Takata Safety Systems Hungary bejegyzett székhelye. A cég két ügyvezetője két németországi lakóhelyű személy, Kersten Hugo Bachmann és Hiroshi Shimizu Takata - áll a cégadatokban.

November 15-én jelentették be, hogy a Takata AG Miskolcon 2017-től mintegy ezer új munkahelyet hoz létre. Ez a beruházás a Mercedes kecskeméti gyárának megvalósítása óta a legnagyobb zöldmezős beruházás. A japán cég komplett légzsákokat gyárt 2017-től az új üzemben. Az indoklás szerint a magasan képzett munkaerő miatt választották Magyarországot, a miskolci helyszínt pedig azzal magyarázták, hogy a város egyetemével hosszú távú együttműködést akarnak kialakítani. A tervek szerint a gyár három ütemben valósul meg. A Takata autóbiztonsági berendezéseket, így biztonsági öveket, légzsákokat, kormányrendszereket, gyereküléseket és különböző elektronikus szenzorokat gyárt, jelenleg 55 gyárat üzemeltet húsz országban, összesen több mint 36 ezer alkalmazottal, Magyarországon eddig nem volt jelen. Az Automobil Produktion 2013-as ranglistája alapján a Takata az ötvenedik legnagyobb autóipari beszállító a világon.

Háromféle támogatás jöhet szóba

A támogatási szerződés részletesen meghatározza a támogatott projekt paramétereit, a kötelező fenntartási időszakot (nagyvállalatoknál öt év), és a nem teljesítésből adódó szankciórendszert. Amennyiben a beruházó a szerződéses feltételeket nem teljesíti, a támogatást részben vagy egészben kamattal növelten vissza kell fizetnie - sorolta a tárcavezető.

- A társaságiadó-törvényben szabályozott fejlesztési adókedvezmény igénybevételére bármely vállalkozás jogosult, ha teljesítik a feltételeket. A Takata AG fejlesztési adókedvezmény igénybevételére vonatkozó kérelmet nyújtott be, amelynek mértéke a vállalat jövőbeni tevékenysége alapján számított társasági adó 80 százaléka, a beruházás befejezését követő 10 évben.

- Az EKD készpénztámogatás és a fejlesztési adókedvezmény együttes mértéke az uniós szabályoknak megfelelően nem haladhatja meg a miskolci helyszín esetében a 44,6 százalékot, a jelenértéken 50 millió eurót meghaladó nagyberuházások esetében alkalmazandó degresszivitás elvét is figyelembe véve.

- A vállalat jogosulttá válhat képzési támogatásra, amennyiben megfelel a vonatkozó feltételeknek.

Mivel konjunkturális okok miatt a Takata AG beruházásának megvalósítási ütemterve feszített, a cég kérte a kormányt, hogy a gyorsítás érdekében a beruházást minősítse nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé. A kabinet ezt elfogadta, a kiemelt beruházássá nyilvánítást a november 29-i kományrendelet tartalmazza.