Információink szerint az Ulpius-Ház Kft. egymilliárd forintra rúgó adóssága miatt menekült csődvédelembe; ezen belül több száz millió forintos hiteltartozása van a cégnek, s hatszáz milliót meghaladó a szerzői, szállítói és bérleti díjakból felhalmozott tartozása. Piaci információk szerint a kiadó több szerzőjével is halasztott kifizetésben állapodott meg, így például az egyik sikerszerzője, Frei Tamás felé is több tíz milliós tartozása van - Freit azonban nem sikerült lapunknak elérnie, így információnkat nem erősítette meg.

A cég utolsó online elérhető mérlege 2013-as, akkor az év végén tartozásai 956 millió forintot tettek ki, ebből a legnagyobb rész (619 millió forint) volt a szállítói - áruszállításból, szolgáltatásból - fennálló tartozása. Rövid lejáratú hiteltartozása akkor 45 millió forintra rúgott, míg egyéb rövid lejáratú kötelezettsége 245 millió forintot tett ki - derül ki a Céginfo.hu adataiból. A Napi.hu információi szerint 2014-ben tovább nőtt a kiadó hiteltartozása, az ügyben hitelezője a K&H Bank Zrt.

Elindult a csődeljárás

A Fővárosi Törvényszék elfogadta az Ulpius-Ház Kft. csődeljárási kérelmét, így a céget március 18-tól ideiglenes fizetési haladék illeti meg a vele szembeni követelések teljesítésében. A csődeljárás kezdeményezésével automatikusan fizetési moratórium jár az adós cégeknek, ezt követően a bíróság 5 napon belül dönt, ha nem talál kizáró okot (például nincs folyamatban a társasággal szemben más fizetésképtelenségi eljárás) a csődeljárás megindításáról. Ez 120 napos csődvédelmet jelent, ez idő alatt kell reorganizációs tervet készíteni, és megállapodni a hitelezőkkel az adósság rendezéséről, átütemezéséről, illetve elengedéséről. A csődeljárás célja ugyanis a társaság fizetőképességének helyreállítása, a cég megmentése. (A fizetési haladék legfeljebb 365 napig hosszabbítható meg.) Amennyiben nem jön létre egyezség a hitelezőkkel, elindul a kft. felszámolási eljárása, ami már jogutód nélküli megszüntetést jelenti.

Ingatlant adott el a volt ügyvezető

A földhivatal adataiból kiderül, hogy a kiadót márciusig vezető, alapító és korábban többségi tulajdonos Kepets András a közelmúltban eladta azt a tulajdonában lévő XIII. kerület, Thurzó utcai ingatlant, ahova az Ulpius-Ház székhelye volt bejegyezve.

A lakást egy magánszemély (aki a Napi.hu-nak azt mondta, hogy az ügylet már bő egy hónapja megtörtént) vásárolta meg, a tulajdonjog iránti kérelmét a földhivatal március 9-én jegyezte be. A bíróság pedig március 10-én törölte ezt a címet, mint a kiadó székhelye, azt a cég egyik telephelyére, a Szent István körút 18. szám alá helyezték át. A Cégközlönyből az is kiderül, hogy egyúttal törölték a telephelyek közül a III. kerület, Kolosy téri és a II. kerület, Margit körúti üzletet. A Ulpius-Háznak 2013-ban 14 üzlete (ebből tíz budapesti) működött.

Időnyerés és kiegyezés?

A könyvkiadással és -kiskereskedelemmel foglalkozó Ulpius-Ház tartozásáról, fizetési problémáiról és a reorganizációs tervekről érdeklődtünk a társaság frissen kinevezett ügyvezetőjétől, Viczián Andrástól - ő azonban a hitelezői tárgyalások előtt nem kívánt lapunknak nyilatkozni. (Információnk szerint Viczián András pénzügyi szakembert már az Ulpius-Házat részben finanszírozó pénzügyi csoport jelölte új ügyvezetőnek). Az Ulpius-Ház korábbi ügyvezetőjét, Kepets Andrást is kerestünk, de nem értük el telefonon.

A kiadó kommunikációs vezetője, Galambos Ádám annyit közölt, hogy várhatóan a raktárkészlet és az üzletekbe kiszállított könyvek értékesítésével úrrá tudnak lenni a fizetési nehézségeken. A cég tartozásainak nagyságáról azonban nem tudott felvilágosítást adni. Véleménye szerint a csődeljárás elsődleges célja az időnyerés, hogy meg tudják menteni a kiadót.

Ulpius-Ház-adatok (millió Ft)
20122013
Nettó árbevétel1 399,91 519,0
Egyéb bevételek383,2396,3
Anyagjellegű ráfordítások1 134,71 033,5
Személyi jellegű ráfordítások228,2256,9
Üzemi eredmény130,2143,6
Adózás előtti eredmény109,5120,5
Adózott eredmény100,1109,6
Jóváhagyott osztalék50,050,0
Mérleg sz. eredmény50,159,6
Készletek604,2597,2
Követelések425,6607,7
Kötelezettségek1 013,6956,7
Forrás: Céginfo.hu

Csak a mérlegadatokat nézve az Ulpius-Ház 2013 végéig jól működött, az elmúlt öt évben egymilliárd forinton felüli nettó árbevételt ért el, és nyereségesen zárta az éveket. Adózott eredménye 2012-ban 100 millió, 2013-ban 109 millió forint volt, mindkét évben 50-50 millió forint osztalékot fizetett ki tulajdonosainak. A cégnek két leányvállalata működött szerény bevétellel: a Háttér Kiadó Kft. 29 milliós, a Képregény Nagyker Kft. 11 milliós bevételt ért el 2013-ban.

A kezdetben kiadóként működő cég az elmúlt években sorra nyitotta üzleteit. Galambos Ádám korábban az MTI-nek azt mondta, hogy véleménye szerint a gyors ütemű terjeszkedés, valamint a könyvpiacot sújtó válság együttesen sodorhatták a kiadót a mostani nehéz helyzetbe. Az üzletek nyitásával a cég dolgozóinak száma is nőtt, 2013-ban 58 fő volt az átlagos állományi létszáma, jelenleg pedig a Céginfo.hu adatai szerint 86 főt foglalkoztat.

Nagy példányszám, nagy kockázat

Alapvetően hibás üzletpolitikai és szakmai döntések vezethettek a kiadó megrendüléséhez - mondta Zentai Péter László, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése (MKKE) igazgatója az MTI-nek. A szakembert meglepte az Ulpius-Ház csődeljárás iránti kérelme, hiszen olyan sikereket adott ki, mint A szürke ötven árnyalata-sorozat; ugyanakkor utaltak jelek a problémákra: a cég például nem jelentkezett a könyvszakma legnagyobb rendezvényére, a budapesti nemzetközi könyvfesztiválra sem.

Az igazgató szerint a kiadó főként a könnyű, szórakoztató műfajokra fordította energiáit, "pénzt akartak keresni". "Csak a kívülálló gondolják, hogy ez egy könnyű terep. Épp ellenkezőleg: itt van a legnagyobb verseny" - fogalmazott Zentai, hozzátéve, hogy a nagy példányszámokban és nagy haszonnal eladható könyvek kiadási jogai rendkívüli magasak, hiszen óriási licit folyik értük. Az igazgató rámutatott: a nagy befektetés mellett a kockázat is jelentős, hiszen nem minden kötetből lesz "aranytojást tojó tyúk". Az óriási példányszámok és az ebből keletkező remittenda, valamint a jelentős marketingköltségek egyaránt csökkenthették az Ulpius mozgásterét, amely így egyre nagyobb akciókat hirdetett az eladhatatlannak bizonyult, raktáron maradt kötetekből.