A Magyar Közút Nonprofit Zrt. nettó 8 milliárd forintért építteti az M3-as, az M5-ös és az M7-es autópályák egy-egy szakaszain a két forgalmi irányt elválasztó terelőfalakat. A legnagyobb munka az Orbán-kormány új kedvenc építőipari cégének, a Duna Aszfalt Kft.-nek és konzorciumtársának, a Ferrobeton Zrt.-nek jutott. A két kivitelező az M3-as 10. és 35. kilométerszelvények közötti, 25 kilométeres szakaszán építi meg a beton terelőfalakat, illetve ahol ez nem valósítható meg, acélkorláttal választja el az ellentétes irányú sávokat. A munkát az előzetesen becsült összegnél közel egymilliárddal drágábban vállalták a cégek: áfa nélkül 4,45 milliárd forint helyett 5,391 milliárd forintért - derül ki a magyar és uniós közbeszerzési eljárások figyelésével foglalkozó Közbeszerzési Hirdetmény Figyelő portál (KHF.hu) adataiból.

Az M5-ös autópályán a 13-17,4 kilométerszelvények közötti, 4,4 kilométeres szakaszt érinti a munka, amit a francia hátterű  Colas Hungária Zrt. végezhet el az előzetesen becsült nettó 890,7 millió forint helyett 1,087 milliárd forintért.

Az M7-es egy 6 kilométeres, fővárosba bevezető szakaszán az EuroAszfalt Kft. dolgozhat, ez a cég ugyanakkor a szerződés előzetesen becsült értékéhez hasonló árajánlattal nyert: a tervezett költség 1,45 milliárd forint volt, míg a szerződéses ár 1,469 milliárd forint lett - olvasható a Közbeszerzési Értesítőben. (Az Euroaszfalt a 28,3 milliárd forint becsült vagyonnal rendelkező nagyvállalkozó, Dunai György érdekeltségi körébe tartozik.)

A munkák várhatóan november végéig tartanak, a Magyar Közút korábbi közlése szerint a beruházások révén kívánják csökkenteni a pályaelhagyásos balesetek, így a frontális ütközések számát.

Az M7-esen elhalasztották a munkát

Elhalasztották augusztus 24-ig az M7-esen a sávszűkítéssel járó, terelőfal-építést a hőségriadóra hivatkozva. Az elválasztósávok felújítása augusztus 6-án kezdődött, de már másnap leállították a 18-as és a 12-es kilométerszelvények közötti munkát. A leállításról Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára döntött. Ezt megelőzően Rogán Antal, a Fidesz országgyűlési frakcióvezetője kérte a Magyar Közút vezetőjétől, hogy oldják fel a sávszűkítést és csak augusztus 20. után folytassák a munkákat.

A kivitelezőket a Magyar Közút július közepén választotta ki, a közbeszerzés eredményét egy hónappal később tette közzé a Közbeszerzési Értesítőben. A munkák közlekedésbiztonsági beruházásként a Közlekedés Operatív Program keretében uniós támogatás felhasználásával valósulnak meg

88 milliárdos konszolidált bevétel a Duna Aszfalt-csoportnál

A Duna Aszfalt látványos fejlődést produkált az elmúlt néhány évben: a 2011-es 18,7 milliárd forintos nettó árbevétele 2013-ra 54 milliárdra, 2014-re 86,5 milliárd forintra nőtt - derül ki a Céginfo.hu adataiból. A Duna Aszfalt és leányvállalatai  konszolidált nettó árbevétele is jól alakult: a 2013-as 58,4 milliárdról 88 milliárd forintra nőtt. Az építőipari cégek adózott eredménye 4,3 milliárdról 8,2 milliárdra ugrott 2014-re, a tulajdonosok tavalyelőtt 2 milliárd, tavaly pedig 6 milliárdos osztalékot vettek ki a vállalkozásokból.

A Duna Aszfalt konszolidált beszámolójába bevont cégek:

  • Vakond Kft.
  • Magyar Vakond Kft.
  • Vakond Via Kft.
  • Hódút Freeway Kft.

A rövid idő alatt nagyra nőtt Duna Aszfalt két tulajdonosa Szíjj László és Varga Károly. Az üzletemberek a Napi.hu gondozásában megjelenő A 100 leggazdagabb 2015-ös kiadványában a 29. helyen állnak, 23-23 milliárd forintos becsült vagyonnal.