− Becsléseink szerint Magyarországon évi 67 liter/fő a tejfogyasztás, mely ugyan a 60,7 liter/fős európai átlag fölött van, de még mindig elmarad a napi ajánlott fél literes fogyasztástól − mondta Posztós Zsuzsanna, a Tetra Pak Hungária Zrt. marketingvezetője, hozzátéve, hogy a jövő évtől lassú növekedésre számítanak.

A vállalat a tejtermékek széles skálájához kínál feldolgozó- és csomagolóipari megoldásokat, kartondobozaiban pasztőrözött, UHT és ESL tejek, ízesített tejek, fermentált tejtermékek, joghurtok, tejszínek és tejhelyettesítők (például szójaital) kaphatók. A tejkategóriát tekintve az UHT tej iránti kereslet a legnagyobb, emellett nő a kereskedelmi márkák forgalma. A piac folyamatosan tolódik az alacsonyabb árkategóriájú termékek felé. A piac fejlődésének egy másik irányát jelzi, hogy − egyelőre egy gyártó és egy kereskedelmi lánc termékpalettáján − megjelent a hozzáadott értékű tej.

Árharcos termék

A tejpiac egyre árérzékenyebbé válik, az árak pedig erősen függenek a nyers tej árának alakulásától. Az UHT tejek gyakran alacsonyabb árszintje azzal magyarázható, hogy ezt a kategóriát a kereskedelem előszeretettel használja a fogyasztó bevonzására: minél kedvezőbb az ára, annál több vásárlói forgalmat generál − mondta Kampós Jenő. A Tetra Pak Hungária Zrt. key account igazgatója szerint a csomagolás vonatkozásában a kényelmesebb, praktikusabb csomagolási formák felé tolódik a kereslet, mind a fogyasztó, mind a kereskedelmi partnerek részéről. − Ennek köszönhető, hogy a zacskós tejek részesedése mára nagyon lecsökkent. A fogyasztó számára fontos szempont a könnyű használat: nyithatóság, kényelmes fogás, nagy kiöntőnyílás − emelte ki Kampós Jenő.

− Csomagolás szempontjából a kereskedők számára leginkább a logisztikai szempontok − minél alacsonyabb költségek, szállíthatóság, könnyű tárolás, kezelhetőség − a legfontosabbak. Az ügyfeleink esetében főként az általunk kínált töltővonalak, valamint csomagolási rendszerek korszerűsége, hatékonysága és kedvező ár−érték aránya dominál. Fejlesztéseink egyik fontos iránya is az ár−érték arány javítása, de nagy hangsúlyt kap a termék nyomon követhetősége is. A kiélezett versenyben az innovatív formákra és differenciálhatóságra és a fogyasztói igényekre is kiemelt figyelmet fordítunk. Az újszerű formák, a különféle, egyre könnyebben nyitható és egyre egyszerűbb kiöntést lehetővé tevő zárókupakok ezeket a célokat szolgálják.

Ma már alapvető fogyasztói igény az élelmiszer-biztonság, amit a Tetra Pak feldolgozó- és csomagolási rendszerei maximálisan kielégítenek, ám ezen a téren is folyamatos fejlődésre törekszünk.

És természetesen szintén állandó szempontok maradnak a kereskedők számára oly fontos logisztikai előnyök és a környezetvédelem is − mondta a key account igazgató, hozzátéve, hogy a Tetra Pak azon vállalatok közé tartozik, amely vizsgálja az általa gyártott termékek környezetre gyakorolt hatását. − Csomagolóanyagaink legalább 75 százalékban megújuló alapanyagból, papírból készülnek, és bár újrahasznosíthatók, szelektív gyűjtésük egyelőre messze elmarad a többi hulladéktípustól. Ennek egyik oka, hogy hazánkban nem megoldott az italos kartondobozok egységes szelektív gyűjtése, vannak városok ahol a műanyag, vannak ahol a papír, vannak ahol a fém frakcióval gyűjtik ezt a csomagolóanyagot, habár újrahasznosíthatósága és kedvező környezeti hatásai ma már közismertek.

Integrált megoldás

Az immár 60 éves, svéd alapítású Tetra Pak az egyetlen olyan nemzetközi nagyvállalat a világon, amely képes integrált feldolgozó, csomagoló és elosztó gépsorokat és üzemi megoldásokat kínálni az élelmiszer-feldolgozásban.

Magyarországon az első Tetra Pak töltőgépet az 1980-as évek közepén üzemelték be a Budapesti Tejipari Vállalatnál. A Tetra Pak Hungária Zrt.-t 1989-ben jegyezték be, a csomagolóanyag-gyártással foglalkozó Tetra Pak Csomagolóanyag-gyártó Zrt.-t pedig 1992-ben nyitották meg. A két vállalat összesen több mint 200 dolgozót foglalkoztat.

A budaörsi Tetra Pak gyárban jelenleg hat különböző méretű italoskartont gyártanak tíz különböző kivitelben. A termékek mindössze 8 százaléka kerül a magyar piacra, 92 százalékát exportálják, elsősorban a közép- és kelet-európai piacokra. Az itt gyártott csomagolóanyagok legnagyobb felvevői lengyel, cseh, német, horvát, szlovák, szlovén és osztrák partnerek, de Japántól Dél-Afrikáig és Szudántól Chiléig a világ minden részére szállítják az itt gyártott dobozokat.

Az ISO várhatóan 2012-ben dolgozza ki a csomagolóanyagok környezeti jellemzőiről szóló jelentését, mely tartalmazza az újrafelhasználásra, az újrahasznosításra és az energetikai hasznosításra vonatkozó szabványokat. Az ágazat alapvetően kétféle módon csökkentheti a csomagolóanyagokhoz kapcsolódó környezetterhelést: egyrészt a megfelelő anyagok választásával, másrészt az újrahasznosítással és az újrafelhasználással.