Minden negyedik magyar cég veszélyben van

Egy friss felmérés szerint a cégek kintlévősége ötszörösen meghaladja a nyereségüket, így a számlák tényleges kifizetésének elmaradása komolyan veszélyeztetheti a cégek működését éppúgy, mint a hazai gazdaságot.
Domokos Erika, 2017. november 20. hétfő, 12:25

A vállalati követeléskezelési szakmában dolgozók 91 százaléka úgy véli, hogy Magyarországon nem romlott a fizetési morál az elmúlt egy évben - derült ki a II. Országos kereskedelmi hitelkockázati konferencián végzett felmérésből. A cégek összesített árbevételének mintegy 28 százaléka azonban így is olyan összeg, amit már kiszámláztak, de még nem fizették ki - adta hírül az Opten céginformációs szolgáltató és az Atradius hitelbiztosító. Ebben természetesen a még le nem járt fizetési határidejű számlák éppúgy benne vannak, mint a lejártak vagy akár a jogvita folytán elhúzódó ügyek.

A kiszámlázott - gyakran már teljesített - de még ki nem fizetett tételek komoly kockázatot jelentenek a cégek működése szempontjából. Mivel a vállalkozások kintlévősége általánosságban ötszörösen meghaladja a nyereségüket, így könnyen belátható, hogy a számlák (vagy egy részük) tényleges kifizetésének elmaradása komolyan veszélyezteti az egyes cégek működését éppúgy, mint a hazai gazdaságot. Elég, ha csak azt vesszük alapul, hogy majdnem kétmillió munkavállaló dolgozik közel 278 ezer olyan cégnél, amelynek a kintlévősége meghaladja a cég nyereségét.

A válság kezdete - és a csődhullám - sokként érte a hazai vállalatok mellett a hitelbiztosítói szektort is. Azóta sok év eltelt, a gazdasági kultúra és a kockázatkezelés is sokat fejlődött. (Különös dolog derült ki a magyar vállalkozásokról.)

A konferencián részt vett szakemberek 98 százaléka véli úgy, hogy a céginformációs rendszerek használatával javulnak a kockázatkezelési folyamatai, 76 százalékuk szerint ez a javulás jelentős mértékű.

A konferencián a vállalati szektor közreműködését is kérték a jelenlegi helyzet felméréséhez. A jogszabályi változások (például a maximalizált fizetési határidő vagy adatvédelmi szabályozások), a követeléskezelés lehetőségeinek módosulásai (elektronikus fizetési meghagyás vagy a végrehajtói rendszer) vagy épp az újabb hozzáférhető adatkörök és kockázatcsökkentési lehetőségek miatt a folyamatokat rendszeresen felül kell vizsgálni és szükség esetén módosítani. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy a konferencián résztvevő vállalati követelésmenedzserek közel 70 százaléka változtatott folyamatain az elmúlt egy évben - olvasható a közleményben.

HOZZÁSZÓLÁSOK