Az online kutatása alapján idén tarolt a Black Friday: csaknem 2,1 millióan vásároltak az akciók időtartama alatt, közülük 800 ezren csak ilyen akciót hirdető webáruház honlapján (akár akciós, akár normál áron); 510 ezren csak Black Friday akciót kínáló (offline) üzletben, 770 ezren pedig online és offline egyaránt kihasználták a kedvezményes időszakot.

Ez az akciós nap már nem újdonság a felnőtt magyar netezők számára, szinte mind hallottak róla, tízből hárman előre készülnek is rá: az idei évben (is) vásárlók 9 százaléka rendszerint már az akció kezdetén készenlétben áll, hogy meg tudja venni, amit szeretne; 21 százalék pedig előre átgondolja, hogy miket szeretne és tudatosan keresi ezeket a termékeket. A válaszadók több mint fele (51 százalék) ugyan nem készül előre, de meg szokta nézni az akcióban résztvevő webáruházak, üzletek kínálatát.

Az eNET 954, 18 évnél idősebb internetező bevonásával, 2016 decemberében, közvetlenül a Black Friday-t követően végezte kutatását. Az adatok nem, kor és régió alapján reprezentálják a 18 évnél idősebb hazai internetezők véleményét.

A Black Friday top-5 (web)áruháza idén abc-sorrendben: az eMAG, az Extreme Digital, a H&M, a Media Markt és a Tesco volt - ezekben vásárolt saját bevallása szerint a legtöbb felnőtt internetező a kedvezményes időszakban.

A termékkategóriák közül fej-fej mellett végzett a játék, ajándék (21 százalék) és a ruházat, sportruházat (21 százalék), illetve a számítástechnikai eszközök és a háztartási gépek, konyhafelszerelés (20-20 százalék). Ezeket alig lemaradva követte a szórakoztató elektronika (16 százalék) és a drogéria, szépségápolási cikkek (15 százalék).

A Black Friday akciók során - akár online, akár offline - a vásárlók 35 százaléka 10 ezer forint alatt, 49 százaléka 10-50 ezer forint között, 16 százalék pedig 50 ezer forint feletti összeget költött.

Az online vásárolt termékek kiszállítását illetően a Black Friday során is a futárszolgálat volt a favorit, mint az e-kereskedelemben általában is idehaza - ezúttal 78 százalék választotta ezt az átvételi módot. Személyesen az üzletben 18 százalék, személyzettel rendelkező átvételi ponton 15 százalék, postai kiszállítással 6 százalék, csomagautomatánál pedig 5 százalék vette át az általa megrendelt termékeket (több választ is meg lehetett jelölni a kérdésben).

Bár az online (is) vásárlók fele készpénzben fizetett a futárnál, a bankkártyás fizetési módok is igen népszerűek voltak: 36 százalék online banki rendszeren keresztül, 12 százalék a futárnál átvételkor, 8 százalék pedig közvetítőn keresztül fizetett kártyájával. Ezek mellett banki átutalással 6 százalék, míg mobilos fizetési alkalmazással 1 százalék fizetett.