- Nemrégiben jelent meg az az Orbán Viktor miniszterelnök által szignált kormányhatározat, amely szerint - más cégek mellett - a Magyar Suzuki Zrt.-vel is együttműködési megállapodást köt a kabinet nevében a kormányfő. Mit vár ettől a megállapodástól?
- Három kiemelt területen szeretnénk előrelépést elérni. Talán a legfontosabb a közúti infrastruktúra fejlesztése. Ehhez a kormányzati szerepvállalást az esztergomi autógyár létrehozása óta folyamatosan szorgalmazzuk, illetve kaptunk is rá többször ígéretet, de előrelépés nem történt, holott nagyrészt közúton bonyolítjuk le a szállítmányozási feladatokat.
Kapcsolódó
Még a válság előtt végeztünk egy számítást, hogy megérné-e kikötőt építenünk, de mivel a megtérülési idő megközelítette a száz évet, ezt az opciót elvetettük. A leginkább kézenfekvő az M1-es autópályához való kapcsolat kiépítése lenne. Ez számunkra ugyan fuvarköltség-növekedést okozna, ám azon települések lakói számára, amelyen keresztül most a kamionjaink keresztülhaladnak, előnyös volna ez a megoldás.
Szívesen látnánk az innovációs tevékenységünk fokozott támogatását is, hiszen az innovációs járulékok felhasználásának pályázativá átalakított rendszere nem mentes a döccenőktől. Örülnénk továbbá annak is, ha az állami gépjármű-közbeszerzéseken versenytársainkhoz hasonló sikerrel szerepelhetnénk.
- Ez utóbbi minden bizonnyal javítana a kapacitás-kihasználtságon is. Az idei 155 ezer darabra csökkentett termelési terv után 2013-ban mivel számolnak?
- Az idei gyártási terv módosítását az európai piacok gyengélkedése és az tette szükségessé, hogy az év elején visszavetette a termelést a tavaly őszi thaiföldi áradások miatti alkatrészhiány. A 2013. évi tervünk legkorábban a jövő év elején válik publikussá, azonban a rendelési adatokból az látszik, hogy valószínűsíthetően januárban újra visszaállunk a kétműszakos termelési rendre.
- A harmadik generációs Swifthez korábban nagy reményeket fűztek, ám a nyugat-európai autópiacon elmaradt az áttörés. Mi volt ennek az oka?
- Egy-egy új modell stabil vevőkörének kialakulásához másfél-két év szükséges. A Swift esetében rendkívül rosszkor jött a Japánt sújtó természeti katasztrófa, ami az alkatrész-ellátási gondok miatt jelentősen lefékezte a gyártást. A vevők pedig könnyen átpártolnak más modellekhez. Nagy reményeket fűzünk viszont az SX4-es utódjának szánt, a Párizsi Autószalonon S-Cross néven bemutatott koncepció-modellhez. Ez az autó nagyobb lesz elődjénél, a végleges nevéről azonban nincs még döntés.
Év | Gyártás (ezer db) | Dolgozók (fő) | Árbevétel (Mrd euró) | Mérleg sz. eredm. (M euró) |
2007* | 323,5 | 6000 | 2,20 | 41,74 |
2008* | 282 | 5500 | 2,30 | 16,63 |
2009 | 180,2 | 4000 | 1,60 | 8,97 |
2010 | 170 | 3900 | 1,54 | 4,61 |
2011 | 171,7 | 3500 | 1,58 | 31,24 |
2012*** | 155 | 3400 | n.a. | n.a. |
*253 forintos (év végi) euróárfolyamon **265 forintos (év végi) euróárfolyamon ***terv Forrás: Magyar Suzuki Zrt., e-beszamolo.kim.gov.hu, Napi Gazdaság számítás |