- Nemrégiben jelent meg az az Orbán Viktor miniszterelnök által szignált kormányhatározat, amely szerint - más cégek mellett - a Magyar Suzuki Zrt.-vel is együttműködési megállapodást köt a kabinet nevében a kormányfő. Mit vár ettől a megállapodástól?

- Három kiemelt területen szeretnénk előrelépést elérni. Talán a legfontosabb a közúti infrastruktúra fejlesztése. Ehhez a kormányzati szerepvállalást az esztergomi autógyár létrehozása óta folyamatosan szorgalmazzuk, illetve kaptunk is rá többször ígéretet, de előrelépés nem történt, holott nagyrészt közúton bonyolítjuk le a szállítmányozási feladatokat.

Még a válság előtt végeztünk egy számítást, hogy megérné-e kikötőt építenünk, de mivel a megtérülési idő megközelítette a száz évet, ezt az opciót elvetettük. A leginkább kézenfekvő az M1-es autópályához való kapcsolat kiépítése lenne. Ez számunkra ugyan fuvarköltség-növekedést okozna, ám azon települések lakói számára, amelyen keresztül most a kamionjaink keresztülhaladnak, előnyös volna ez a megoldás.

Urbán László
Kép: Napi Gazdaság, Pelsőczy Csaba

Szívesen látnánk az innovációs tevékenységünk fokozott támogatását is, hiszen az innovációs járulékok felhasználásának pályázativá átalakított rendszere nem mentes a döccenőktől. Örülnénk továbbá annak is, ha az állami gépjármű-közbeszerzéseken versenytársainkhoz hasonló sikerrel szerepelhetnénk.

- Ez utóbbi minden bizonnyal javítana a kapacitás-kihasználtságon is. Az idei 155 ezer darabra csökkentett termelési terv után 2013-ban mivel számolnak?

- Az idei gyártási terv módosítását az európai piacok gyengélkedése és az tette szükségessé, hogy az év elején visszavetette a termelést a tavaly őszi thaiföldi áradások miatti alkatrészhiány. A 2013. évi tervünk legkorábban a jövő év elején válik publikussá, azonban a rendelési adatokból az látszik, hogy valószínűsíthetően januárban újra visszaállunk a kétműszakos termelési rendre.

- A harmadik generációs Swifthez korábban nagy reményeket fűztek, ám a nyugat-európai autópiacon elmaradt az áttörés. Mi volt ennek az oka?

- Egy-egy új modell stabil vevőkörének kialakulásához másfél-két év szükséges. A Swift esetében rendkívül rosszkor jött a Japánt sújtó természeti katasztrófa, ami az alkatrész-ellátási gondok miatt jelentősen lefékezte a gyártást. A vevők pedig könnyen átpártolnak más modellekhez. Nagy reményeket fűzünk viszont az SX4-es utódjának szánt, a Párizsi Autószalonon S-Cross néven bemutatott koncepció-modellhez. Ez az autó nagyobb lesz elődjénél, a végleges nevéről azonban nincs még döntés.

Cégadatok
ÉvGyártás (ezer db) Dolgozók (fő)Árbevétel (Mrd euró)Mérleg sz. eredm. (M euró)
2007*323,560002,2041,74
2008*28255002,3016,63
2009180,240001,608,97
201017039001,544,61
2011171,735001,5831,24
2012***1553400n.a.n.a.
*253 forintos (év végi) euróárfolyamon
**265 forintos (év végi) euróárfolyamon
***terv
Forrás: Magyar Suzuki Zrt., e-beszamolo.kim.gov.hu, Napi Gazdaság számítás