BUX
37575

Munkaerőhiány: ebben bíznak a Tescónál és társainál

A kereskedelmi láncok jó lehetőséget látnak a duális képzésben, az MTI-nek beszámoló társaságok tapasztalatai szerint segíthet megfelelően képzett dolgozók alkalmazásában, illetve a munkaerőhiány csökkentésében.

K. Kiss Gergely, 2017. július 6. csütörtök, 16:25

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) adatai szerint a 2016/2017-es tanévben 53 ezer tanuló vett részt a duális képzésben, a legtöbben a vendéglátóiparban, a gépiparban és a kereskedelemben, ez utóbbi ágazatban 5245 tanulószerződést kötöttek.

A Tesco részt vesz a duális képzésben, csaknem száz iskolával tart kapcsolatot, átlagosan havonta 400 diák végzi szakmai gyakorlatát öt különböző szakmában a társaság magyarországi áruházaiban - közölte a Tesco-Globál Áruházak Zrt., kiemelve, hogy a vállalat Magyarország egyik legnagyobb gyakorlati képzőhelye.

A gyakorlati idő hossza eltérően alakul szakmánként, illetve attól függően, milyen szerződéssel van a cégnél a tanuló. Összefüggő nyári szakmai gyakorlat esetén 2-4 hét, tanulószerződés esetén 2-3 év, a teljes szakmai képzés időszaka az időtartam.

A Tescónál folyamatosan vannak nyitott pozíciók országszerte. A nagyobb nehézséget a szakképzett munkaerő - például eladó, pék, targoncás - felvétele jelenti, földrajzilag pedig különösen Nyugat- és Közép-Magyarországon okoz gondot munkaerőt találni. Ha egy áruházban van szabad állás, felajánlhatja azoknak a tanulóknak, akik a képzés befejezése után sikeres vizsgát tettek.

A pályakezdő diplomás fiataloknak továbbra is sok lehetőséget biztosítanak a Tesco frissdiplomás programjának keretében.

A Tescónak két logisztikai központja és 206 áruháza van Magyarországon, ebből 112 hipermarket és 94 kisebb üzlet, alkalmazásában csaknem 20 ezer munkavállaló áll.

A Praktiker Kft. szerint a júniusban befejeződött tanévben 250 tanuló választotta a barkácsláncot szakmai gyakorlati helyként. A Praktikernek 20 áruháza van Magyarországon, több mint 1400 embernek ad munkát, így a munkavállalók létszámához viszonyítva 17-18 százalékos a diákok aránya.

A vállalat 11 fővárosi és 20 vidéki iskolával áll kapcsolatban, az intézmények tanulóit az ország valamennyi Praktiker áruházában tudják fogadni gyakorlatra. Tanulószerződéssel 110-en, együttműködési megállapodással pedig 140-en töltik gyakorlatukat a cégnél.

A barkácslánc a tanulószerződéseket 1-2 évre köti, ebben az esetben a diákok évfolyamtól és képzéstől függően átlagban havi 5-10 napot töltenek az áruházakban. Az együttműködési megállapodások általában a nyári egybefüggő gyakorlatra szólnak, amelynek időtartama 15-20 nap az iskolai évfolyamtól függően.

A 2014-2015-ös tanévben még nem volt diák szakmai gyakorlaton a barkácsláncnál, egy évvel később 72-en voltak, ezután nőtt 250-re a létszám, és a tervek szerint a közeljövőben újabb 50-nel emelkedhet a gyakorlati képzésben részt vevők száma.

A Praktiker célja, hogy a gyakorlati idejüket náluk töltő fiatalok közül minél többen dolgozzanak a társaságnál. Az elmúlt években 44 egykori tanuló kapott munkalehetőséget a cégnél.

A középfokú szakképzés mellett a barkácslánc a felsőfokú duális képzésben is szerepet vállal, a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári campusának gazdálkodástudományi karával közösen tavaly szeptemberben duális képzést indítottak gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakokon. Ennek keretében a budapesti Praktiker központ pénzügyi, kontrolling, számviteli osztályain biztosítanak szakmai gyakorlati lehetőséget az egyetemistáknak. A vállalat a közeljövőben növelni szeretné a felsőfokú duális képzésben részt vevő hallgatók számát is.

A Lidl Magyarországnál úgy nyilatkoztak: folyamatban van a kapcsolatok kialakítása, a vállalat az idei évben kezdi el a duális szakképzést. Korábban pozitív tapasztalataik voltak a képzési formával kapcsolatban, ezért döntött az együttműködések újraindítása mellett.

A bolti eladó, az élelmiszer és vegyiáru eladó, a kereskedelmi technikus, valamint a logisztikai ügyintéző a leginkább jellemző szakmák, amelyeknél a Lidl a megfelelő képzést tudja biztosítani a diákoknak. Kiemelték, hogy a Lidl Magyarországnak szakmai megállapodása van három egyetemmel, ennek keretében a hallgatókat különféle szakterületeken fogja alkalmazni.

A Lidl saját főiskoláján is lehetőséget biztosít a diákoknak, akik három évig nemzetközi duális képzés keretében folytatnak tanulmányokat Németországban. A nemzetközi program sikeres, sok magyar diák is tanul és dolgozik Németországban. A képzés után a résztvevők visszatérnek Magyarországra és a Lidl hazai szakembereiként kezdenek dolgozni - hívta fel a figyelmet az áruházlánc.

A társaság közölte: egyes régiókban nehezebb munkatársakat találni, jellemzően ilyen az osztrák határhoz közel eső terület. A balatoni szezon idején szintén jellemző, hogy a vállalat nagyobb létszámban veszi igénybe a diákok munkáját. Jónéhány példa van arra, hogy az áruházláncnál dolgozó diákok később munkavállalóként csatlakoznak a céghez, erre különösen nagy figyelmet fordít a Lidl.

A tájékoztatás szerint az áruházlánc folyamatosan biztosít továbbképzési és fejlődési lehetőséget a céghez kerülő diákoknak, gyakornokoknak, pályakezdőknek.

A Lidl jelenleg 165 üzletet működtet és 4464 munkavállalót foglalkoztat Magyarországon.

(A szakképzés előnybe hozásáról itt írtunk.)