Nagy a baj a multinál - késik a magyarországi fejlesztés

A Gyöngyös mellett működő, indiai tulajdonban levő üzem a Napi.hu értesülései szerint azonnal tudna akár száz főt is alkalmazni.Munkaerőhiány miatt azonban késik a magyarországi Apollo gumigyár második ütemének befejezése.
Szakonyi Péter, 2017. november 14. kedd, 07:08

Továbbra sem problémamentes a magyarországi Apollo Tyres gumigyár helyzete. A gyártóbázist ugyan idén tavasszal átadták, de a gyöngyöshalászi üzem termelését az egyre komolyabb munkaerőhiány immár komolyan akadályozza - tudta meg a Napi.hu.

Úgy tűnik ugyanis, ezt még a sorozatos "dolgozókényeztető" intézkedések sem tudták ellensúlyozni. Hiába rendeztek sportnapot, osztottak a nyári kánikulában fagylaltot és hideg üdítőt a munkahelyen, egyre kevesebb a munkáskéz - márpedig a gumiabroncsgyártás hagyományos technológiával kifejezetten munkaerő-igényes tevékenység.  Értesüléseink szerint ennek tudható be, hogy az idén őszre ígért termelésbővítés is elmaradt. A cég konkrét válasz helyett  úgy nyilatkozott, " ahogy folyamatosan fut fel a termelés, úgy vesz fel egyre több embert az Apollo Tyres. majd hozzátették: a toborzás folyamatos. Így például éppen novemberben zajlik egy kiválasztási roadshow és nyílt nap kampányunk."

Az indiai cég egyik vezetője  Kannan Prabhakar tavaly augusztusban a Totalcar.hu kérdésére azt mondta: a személyautóhoz szükséges abroncsok gyártásának beindulását követően 2017 harmadik negyedévében beindul a teherautó- és autóbuszabroncsok gyártása is.

Ez utóbbiról azonban immár nincs szó. A cég ezzel kapcsolatos kérdésünkre ezt válaszolta: "A teherautó- és autóbuszabroncsokat készítő üzem kivitelezésén jelenleg is dolgozunk. A termelés beindításáról tájékoztatást fogunk adni, amikor az megkezdődik."

Meghiúsult álmok?

A cégvezető a tavaly nyári sajtóinformációk szerint arról is beszélt többször, hogy a tervek szerint a gyár fejlesztési részlegében kétszáz mérnököt alkalmaznak majd és hamarosan beindul az üzem bővítése is. Minderről - úgy tűnik - már szó sincs.

A termelési  és munkaerőgondokról a cég sajtóügynökségétől az alábbi választ kaptuk:

A gyöngyöshalászi üzemben a termelés fokozatosan indul. Ahogy folyamatosan fut fel a termelés, úgy vesz fel egyre több embert az Apollo Tyres. Ez a folyamat az előzetes terveknek megfelelően zajlik. A termelésben nincs fennakadás.

A fejlesztési részleg létrehozását is cáfolja a  cég: "Az Apollo Tyres azóta, hogy bejelentette, hogy zöldmezős beruházással üzemét Gyöngyöshalászon építi fel, nem közölt olyat, hogy itt fejlesztő központot is létrehozna."

A világ tizenhetedik legnagyobb abroncsgyártójának számító Apollo - amely korábban a holland Vredestein gumimárkát és annak európai gyártóbázisát is bekebelezte - a szocialista kormányok alatt akart először gyártóbázist építeni hazánkban, de ezt akkor a Fidesz erőteljesen támadta, majd a válság miatt letettek a zöldmezős beruházásról. Az idén tavasszal átadott gyár a tervek szerint évente 5,5 millió személygépkocsi abroncsot és 675 ezer  teherjárműre való gumit tervezett gyártani. Hogy ebből mennyi lesz idén, sem kaptunk választ.

Ebben is nagyhatalom vagyunk

A magyar gumigyártó ipar viszont a zöldmezős beruházásoknak köszönhetően Európában az egyik legjelentősebb: évente csaknem 30 millió darab  hagyja el a gyártósorokat.

Az Apollo Tyres a korábban bejelentett  tervek szerint a harmadik legnagyobb hazai abroncsüzem lesz Magyarországon. A legtöbbet a rácalmási Hankook gyártja, évi 17-18 millió darabot, a tatabányai Bridgestone legfrissebb fejlesztéseinek eredményeként 2020-ra 7,2 millióra futtatja fel a termelést, míg az eddigi harmadik francia Michelin évente mindössze 2,1 milliós darabszámot tud felmutatni.

Nemrégiben avatták a japán Bridgestone új üzemét Tatabányán: 85 milliárd forintos beruházással az eredetinél kétszer nagyobb gyárat építettek, amelynek révén 500 új munkahely jött létre. Ehhez a magyar kormány csaknem 2,4 milliárd forint támogatást adott ehhez. A magyar leányvállalat így évi 1,8 millióról 3,6 millió abroncsra növelte gyártókapacitását, és megháromszorozta munkavállalóinak számát. A Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. 2008-ban kezdte meg a főleg prémium kategóriás gépjárművekre szánt, nagy sebességindexű személyautó és terepjáró abroncsok gyártását.

Címlapkép: MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

MLB2017, 2017.11.15 09:36

@Warlock: "Volt itt egy öreg hal régen, nem tudom mi lehet vele, elfelejtettem a nevét, az volt ilyen."
@megfigyelt
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2017.11.15 08:49

@troll: "azok a cégek, amelyek ezt nem értették meg, bizony munkaerőhiányról panaszkodnak, hoilott szó sincs arról ,hogy ne lenne elegendő szakember az országban."

Már megint olyanban okoskodsz, amiről fingod nincs. Tényleg Cefrének van igaza, hogy az utcádból se jössz ki, de írogatod a világ országai állampolgárainak életszínvonaláról a lökött kommentjeidet. Cáfolva az általad (és a többi agyoniskolázott által) jelen témában leírtakat, akik szerint volna szakképzett munkaerő, csak nem fizetik meg a vállalkozók:

- az állítás hamis. Nyilván van olyan vállalkozó, aki nem tud, vagy nem akar versenyképes bért fizetni most sem. De aki hajlandó erre, az sem talál embert.TÉNY! Kár vitázni vele.
- a jelenség nem magyarországi, nem európai, hanem VILÁGSZINTŰ jelenség, minden fejlett, és közepesen fejlett gazdaságban jelen van, Ausztráliától, Ázsiától, Európán át az amerikai kontinensig mindenhol.
- a jelenséghez az oktatás színvonalának évtizedekkel ezelőtt kezdődő erodálása vezetett, és az Y és Z generáció szemlélet- világnézet-beli problémái. A kettő együtt eredményezett egy alacsony termelékenységű és szakmai színvonalú, dolgozni nem akaró és tudó, viszont az élettel szemben oltári elvárásokkal rendelkező tömeget, akiket a munkaerőpiac képtelen integrálni, mert nem kompatibilisek a világ működésével, ha úgy tetszik. Közben az X és az azt megelőző generációk öregedésével, munkaerő piacról való kivonulásukkal egyre erősebb az Y és Z generáció jelenléte. Termelékenységet tekintve, ha lecserélek 1.0 embert, kapok helyette 0.2-0.4 embert az Y,Z generációból.
- a fenitekhez társul még a világgazdaság folyamatos, és az utóbbi 1-2 évben egyre erőteljesebb növekedése, a vállalatok növekedése, a rendelésszám növekedése, ami a termelékenység javítása nélkül folyamatosan generálja az igényt új munkaerőre, létszámbővülésre.

A megoldás az agyoncsépelt digitalizáció rövid és közép távon. Hosszabb távon.... csúnya világ jön...

Ha van kérdés, jelezd...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

troll, 2017.11.14 17:49

a magyar munkaerő korántsem olyan olcsó már, mint pár éve volt, a netto 300-400 euroért örömmel robotoló munkásokra építő üzleti modell már a múlté.


azok a cégek, amelyek ezt nem értették meg, bizony munkaerőhiányról panaszkodnak, hoilott szó sincs arról ,hogy ne lenne elegendő szakember az országban.
csak ahogy londonban vagy bécsben sem lehet 500 euróért embert kapni, ma már bizony budapesten sem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Warlock, 2017.11.14 16:43

@terabit: "Azért ennél egy kicsit több kell. "

Meg ne felejtsük el, hogy jó HR-esek is kellenek.... ;-) szép szőke cicák, hiperértelmesek... igaz-e mester? :-)

@Bahnsteig Cefre: "az EU(nak csúfolt multimaffia) bezáratta gyárainkat, felszámolta nemcsak export- hanem hazai piacainkat is,"

Te sose unod meg magad mi... Anyám... Évek óta nyomod ezt is, minden áldott nap... kész... :DDDD Volt itt egy öreg hal régen, nem tudom mi lehet vele, elfelejtettem a nevét, az volt ilyen. Az állandóan elmesélte naponta 5-ször, hogy az ő nyugdíja a top 5-ben van, de a nyugdíjrendszer az sz*r és a Kórózs cseszett el mindent... Nem rokonod az öreg véletlenül?

Ha Ha Ha Ha Ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2017.11.14 16:31

"Hiába rendeztek sportnapot, osztottak a nyári kánikulában fagylaltot és hideg üdítőt a munkahelyen, egyre kevesebb a munkáskéz"

LOL. Nyilván van hangulatjavító hatása, de azért nem 1-2 gomboc fagyira meg 1 üdítőre fogja feltenni valaki az életének egy jelentős részét. Azért ennél egy kicsit több kell. Mondjuk első körben meg kell őket fizetni, aztán jöhetnek a filléres hangulatjavító extrák.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html