EUR
311.26
USD
278.24
BUX
27628.17 -0.00%
OTP
6776 1.44%

Nagy dolgokra készül a magyar McDonald's

A magyarországi McDonald's étteremlánc fejlesztési kedve visszatért: az elmúlt hónapok a McCafé koncepció kiterjesztéséről szóltak, két egységben pedig decembertől tesztelik az önkiszolgáló rendelésfelvételt - mondta lapunknak Horváth Ágnes, a McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. ügyvezető igazgatója (képünkön). A fenntartható gazdálkodás érdekében 2016-ban két étterem már nem nyit ki, de minden dolgozóra továbbra is számítanak a hálózat más egységeiben.
Napi.hu, 2015. december 29. kedd, 16:11

- Milyen évet zárnak 2015-ben, milyen állapotban van a magyar McDonald's?

- Kimagaslóan jó évet zárunk. Amíg tavaly 2 százalékkal, 22,3 milliárd forintra növeltük nettó árbevételünket, az idei évben akár dupla számjegyű is lehet a bővülés. A McDonald's márka is erősödött. A számunkra legfontosabb adat, a kiszolgált vendégek száma a válság éveiben tapasztalt átmeneti stagnálás után 2014-ben növekedni kezdett, idén pedig már 3 százalékkal is meghaladja az előző évi értéket.

A márka állapotáról, megítéléséről rendszeresen gyűjtünk adatokat, az eredményeket beépítjük a stratégiánkba. Minél jobban ismerjük és értjük ugyanis a vendégeinket, annál közelebb tudjuk hozni hozzájuk a McDonald's márkát, és annál szorosabbra tudjuk fűzni a velük való kapcsolatunkat. Az idén indított márkakommunikációs kampányunkban azt fogalmazzuk meg, hogy a mekizés élményét a vendégekkel közösen teremtjük meg, ők teszik azzá a mekit, ami.

Azt, hogy sikerült megtalálnunk egy személyes hangot, a McDonald's hazai megítélésének alakulása is igazolja. Ebben fontos szerepet játszanak a menüválasztékkal és a szolgáltatással kapcsolatos fejlesztések, de a kommunikáció is. A 2014-ben indított transzparencia programunk Mekilexikon oldalán az indulás óta másfél millió látogató fordult meg, a legfrissebb kutatások szerint pedig ma a korábbihoz képest 12 százalékkal többen gondolják úgy, hogy van olyan fórum, ahol tájékozódni tudnak az ételeinkről, és 25 százalékkal többen tartják hitelesnek a rólunk elérhető információkat.

- Hogyan sikerült átvészelni a válságot?

- Úgy gondolom, könnyebben, mint sok más vállalkozásnak ezen a piacon. A gazdaság egészéhez képest a vendéglátó szektor erőteljesebben érzékelte a változásokat. Arra koncentráltunk, hogy a vendégeink számára mindig legyen pénztárcabarát ajánlatunk, így aki szerette és korábban rendszeresen látogatta az éttermeinket, az ezután is megtehesse ezt. A kedvező ajánlatoknak, köztük a népszerű kuponoknak is köszönhető, hogy ebben az időszakban a McDonald's növekedése meghaladta a vendéglátószektor növekedésének ütemét.

Karrierív
Horváth Ágnes frissdiplomásként jelentkezett a McDonald's étteremvezetői tréningprogramjába. A belépését követő évben étteremvezető, 2001-től üzemeltetési munkatárs, 2005-től a teljes magyarországi hálózat felügyeletével megbízott vezető lett. A 41 éves szakember 2010 óta ügyvezető igazgatóként felel a vállalat és a McDonald's márka hazai eredményeiért.

- A hírek a globális McDonald's gyengélkedéséről szólnak, a hazai étteremlánc sorsát, esélyeit mennyiben befolyásolják ezek a fejlemények?

- Nem tisztem a nemzetközi folyamatokat kommentálni. Ami tény: az utóbbi négy hónapban a részvényárfolyam 25 százalékkal emelkedett, ami a globális vállalat iránti bizalom erősödését mutatja. A nemzetközi hálózaton belül jelenleg sok fejlesztés zajlik, amelyek minket is inspirálnak vagy megerősítenek az általunk kijelölt irányokban, és az sem ritka, hogy néhány ötlet, innováció Európából hódítja meg a globális rendszert. Világosan meg kell tudnunk határozni az egységes rendszeren belül fennálló egyediségeket, és a helyi stratégiánkban, kommunikációnkban igyekeznünk kell a saját, hazai vendégeink igényeit, elvárásait érvényesíteni.

- Mi a legújabb fejlesztés a magyarországi hálózatban?

- Minden a termékeinkkel kezdődik, ezért a választék fejlesztését, ezen belül az év végén bevezetett új, állandó szendvicsünket, a Clubhouse-t említeném elsőként. A promóciókban szereplő nagy, különlegesebb szendvicsek fogadtatása mindig nagyon jó volt, ezért döntöttünk úgy, hogy egyet ezek közül az állandó kínálat részévé teszünk. Szintén a vendégek visszajelzése indított el egy másik fontos fejlesztést, a byMcCafé koncepciót és annak terjeszkedését.

A 2003-ban elindított McCafé üzletünkben képviselt súlya és a kávé termékek népszerűsége folyamatosan növekszik, ezért azokba az éttermekbe is elvisszük a McCafé-élményt, ahol a helyszűke miatt a kávézó kialakítására nem lenne lehetőségünk. Így az év végére az eddigi mintegy 30 McCafé kávézó mellett további 24 éttermünkben a "byMcCafé" márkanév alatt élvezhetik a vendégek a legkedveltebb McCafé-kávékat és süteményeket.

A McCafék bevezetéséhez mérhető újdonságot jelent az a fejlesztés is, ami az óbudai és az M3-as autópálya mentén található éttermeinkben történik: ott teszteljük ugyanis az önkiszolgáló rendelésfelvételt, az úgynevezett kioszkot. A vendégek egy érintőképernyős felületen maguk rendelhetik meg, és bankkártyával ki is fizethetik a termékeiket, csak a rendelés átvételéhez kell a pulthoz lépniük. A tapasztalatok alapján tervezzük e rendelési rendszer további fejlesztését. A kioszkok nem előzmény nélküliek: a drive úton már évek óta használják a vendégeink a kijelzővel ellátott rendelésfelvevő rendszert. A digitalizáció a következő években fontos fejlesztési irány marad, és a működésünk valamennyi területét érinti. Olyan, a vendégek által kevésbé látható háttérfolyamatokra is kiterjed, mint a tréning, a logisztika, vagy az élelmiszer-biztonság, ahol most folyik a HACCP rendszerünk digitális platformra történő átállítása.

- A látható és kevésbé látható fejlesztéseket illetően gyakori kritika a gyorséttermekkel szemben, hogy rengeteg hulladékot termelnek.

- A McDonald's éttermekben naponta több ezer vendéget szolgálunk ki, ilyen forgalom mellett nagy mennyiségű hulladék keletkezik. Azt azonban kevesen tudják, hogy a hálózatunk minden egységében teljes körűen végezzük a hulladékszelektálást és újrahasznosítást. Az éttermi hulladékokat a helyszínen szelektáljuk, és válogatva, bálázva szállítjuk újrahasznosításra. Jelenleg a hulladékok 80 százalékát tudjuk újrahasznosítani a megfelelő partnercégek segítségével.

Még 2012-ben kidolgoztunk egy olyan, egyedi mérőszámon alapuló rendszert, amellyel a szelektív hulladékgyűjtés hatékonyságát éttermi szinten jelentős mértékben ösztönözzük. Célunk, hogy 2020-ra az éttermekben keletkező hulladékok 100 százalékban újrahasznosíthatók legyenek.

Forrás: McDonald's

- Mekkora ma a magyar McDonald's hálózat? Az utóbbi években itthon nyitásról nem, csak étterembezárásokról lehetett hallani.

- A McDonald's ma a legnagyobb étteremlánc Magyarországon, és szeretnénk, ha az is maradna. Ennek érdekében folyamatosan keressük az új éttermek lehetséges helyszíneit. Azonban szeretnénk a legerősebb, legjövedelmezőbb hálózatot is a magunkénak mondani.

A nyitások és a zárások tekintetében is mindig megalapozott döntéseket hozunk, és ha szükséges, rugalmasan alkalmazkodunk a változásokhoz. A fogyasztói szokások, a városok szerkezete vagy az üzleti feltételek változásával szükségessé válhat újragondolnunk egy-egy étterem jövőjét. A válság éveiben a stabilitást helyeztük előtérbe. Az utóbbi két évben négy éttermünk fejezte be működését: három budapesti és egy békéscsabai egység, a pécsi éttermet pedig új helyre költöztettük. A napokban, 2015 végével további két éttermet, egy bevásárlóközpontban lévőt és a budakeszi autós éttermet zárjuk be. A zárásokban érintett dolgozók munkájára számítunk más budapesti éttermeinkben.

- Hosszú távon mi a stratégiai irány a hálózatfejlesztésben?

- A fenntartható üzleti fejlődés biztosítására, a legjobb, legjövedelmezőbb portfólió kialakítására koncentrálunk. A McDonald's alapvetően egy franchise rendszer. Magyarországon hosszú ideje az éttermek mintegy fele van vállalati, a másik fele pedig franchise üzemeltetésben. A következő években ez az arány a nemzetközi átlaghoz közelít majd. Európában jelenleg az éttermek 73 százaléka van helyi vállalkozások kezében, a globális cél 90 százalék. Ez azt jelenti, hogy miközben új éttermek lehetséges helyszíneit vizsgáljuk, egyes vállalati egységeket franchise üzemeltetésbe adunk át.

A hálózatfejlesztést folyamatában érdemes szemlélni. Az étteremnyitások lendülete 1995-1999 között volt a legnagyobb, 2000-2004 között már elindítottuk az első éttermek felújítását, 2005-2009 között pedig, miközben folytattuk a felújításokat, a McCafé-nyitások is fókuszba kerültek. A McCafé ma az ország legnagyobb kávézóhálózata. Mindehhez az is kellett, hogy 27 év alatt jelenértéken számolva 59,3 milliárd forintot költsünk beruházásokra. Nemrég a PwC egy tanulmányban összegezte azt a hatást, amelyet a McDonald's 27 évében gyakorolt a hazai gazdaságra.

Forrás: PwC
Napi.hu

- A hálózatfejlesztés másik iránya a franchising. Régóta nem lépett be új partner a rendszerbe, várható-e változás?

- Igen is, meg nem is. A franchise-olás mindig is része volt a hálózatfejlesztésünknek, az utóbbi két évben is három vidéki éttermet adtunk át ilyen üzemeltetésbe. A hazai partnerek felkészült üzletemberek és üzletasszonyok, akik örömmel vállalnak új éttermekkel kapcsolatos feladatokat a jövőben is. Nem véletlen, hogy ezen a viszonylag kis piacon a 21 partner közül már hárman is elnyerték a McDonald's legnagyobb belső franchisee-elismerését, a Golden Arch Awardot. A franchise szerződés 20 évre szól. A terveink szerint a továbbiakban is elsősorban a már meglévő partnereinkre támaszkodunk, de nem zárjuk ki új partnerek csatlakozását sem.

- Milyen a súlya, pozíciója a magyar McDonald's-nak az európai hálózatban?

- A hazai McDonald's-rendszer erős helyet vívott ki magának Európában, ami a kiemelkedő innováción, az üzleti eredményeken és a franchise partnerek nemzetközi reputációján túl a beszállítói sikertörténeteknek is köszönhető.
Hazai beszállító partnereink 2011-2014 között összesen 68 milliárd forint értékben exportáltak Európa 21 országának McDonald's éttermeibe. Ez 28 milliárddal haladja meg az ez idő alatt a hazai étteremlánc által külföldről vásárolt áruk értékét. Hosszú távú együttműködéseinknek is köszönhetően a hazai beszállítók az elmúlt években 60 milliárd forintot ruháztak be gyártósoraik korszerűsítésébe, kapacitásaik bővítésébe. A tevékenységük gazdasági súlyát jelzi, hogy tavaly a McDonald's beszállítói a teljes magyar élelmiszerexport több mint 1,3 százalékát adták.

Forrás: cégközlés
Napi.hu

- Egy ilyen, a termékválasztéknál is kötött rendszerben mennyi lehetőség van kreativitásra?

- Több mint sokan gondolnák. Az ikonikus szendvicsek mellett mindig van lehetőségünk arra, hogy a hazai vendégeink számára itthon fejlesszünk termékeket. Így született meg néhány éve a magyar hetek promóció ötlete, amely mára hagyománnyá vált. Kiemelkedően sikeres promóciók és termékek fűződnek hozzá: olyanok, mint két éve a szürkemarhaburger, vagy az először tavaly, aztán idén bevezetett libamájas marhaburger vagy a libacombból készült libaburger.

A termékfejlesztés izgalmas folyamat, amely rengeteg kreatív energiát szabadít fel. A kollégáim nevében is mondhatom, hogy nagyon szeretjük ezeket a projekteket. Ha van egy ötletünk, amiben hiszünk, addig dolgozunk együtt a beszállító partnereinkkel, amíg létre nem hozzuk azt a terméket, amelyről úgy gondoljuk, hogy a vendégeink szeretni fogják. Még izgalmasabb, ha van lehetőségünk új beszállítókat megismerni, és velük együtt dolgozni. Emellett például a desszertekben is tudtunk helyi szinten újat hozni: év nagy slágere volt a Pöttyös McFlurry, de hazai ötlet alapján került a kínálatba két másik korábbi kedvenc, a mákos guba és a túrógombóc is.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 
www.Napi.hu Online Kft. Napi.hu - Független üzleti és pénzügyi portál, benne magyar és nemzetközi hírek, elemzések, tőzsdei információk. Helye: Flórián tér 1. 2. emelet, Budapest, Budapest. 1033 Telefon: +36-1-506-0930. Telefax: +36-1-506-0931. .