Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Meg kellene drágítani az Euro 5-nél rosszabb környezetvédelmi besorolású használt autók (8-10 éves kocsik) behozatalát Magyarországra - mondta Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. A szervezet tárgyal a kormánnyal és talán a választások után konkrét lépések is jöhetnek.

A cél nem az, hogy ellehetetlenítsék azokat az embereket, akik nem engedhetnek meg maguknak egy újabb autót, hanem muszáj alkalmazkodni a változó környezethez.

A levegő minősége egyre rosszabb a nagyvárosokban, mind gyakoribbak lesznek az autókitiltások. Az nem megy, hogy engedjük beáramlani a régi környezetszennyező kocsikat, majd pedig kitiltjuk azokat például Budapestről - tette hozzá az elnök. Mivel Európában egyre több város tervezi kitiltani a kormos dízeleket területétől, nem engedhetjük, hogy ez a 16-20 millió európai kocsi nyomott áron árassza el a magyar piacot.

Így áll az újautó-piac

Bár az újautó-piac növekedése töretlen, a magyar márkakereskedők ugyan azokra a problémákra panaszkodnak, mint a gazdaság többi szereplője: a munkaerőhiányra és a bérek emelésére. Ezt támasztja alá az, hogy az idei forgalommal a 78 százalékuk elégedett, míg a kereskedések eredménye csak 56 százalék szerint kielégítő - áll abban a felmérésben, amelyet a Gémosz végzett tagjai körében.

A növekvő bérversenyt több mint háromnegyedük tartja problémának és - nem meglepő módon - a bér- és járulékterhek további csökkentését javasolják.

Magyarországon az idén nyári állapot szerint 688 szalonban, 399 telephelyen értékesítettek új autókat. Az eladások 2015-2017 között közel 38 százalékkal nőttek, míg a szalonok száma csupán 2,5 százalékkal emelkedett.

A Lada elmúlt években megnyitott 22 új szalonja után a Suzuki bővített legjobban, a harmadik helyen ebben a rangsorban a Dacia áll. A legtöbb értékesítési pontot a Citroen (6) és az Opel szüntette meg (5). A Lada nyitásai nélkül csökkent volna a szalonok száma.

Az Opel lépni fog

Az Opellel kapcsolatban Szilasi János, a Gémosz elnökségi tagja azt mondta, hogy egyelőre nem látni, emelni fogja-e árait a cég Magyarországon. Az viszont biztos, hogy a márka jövedelmezősége nagy mértékben romlott itthon.

A cég lépni fog, modellek szűnhetnek meg és a meglévők drágulhatnak, de ezt csak megfelelő műszaki tartalom mellett lehetséges. Az Opel nemrég jelentett be egy átfogó költségcsökkentési tervet. Erről itt olvashat.

Egyre kevesebb a márkakereskedés

A márkakereskedések tulajdonosainak száma kis mértékben csökkent az általános piaci és demográfiai folyamatokból következően: az újautó-értékesítés 2017-ben 234 tulajdonoshoz köthető. A csökkenés okai első sorban a kis értékesítési volumenű, egymárkás márkakereskedések bezárása, az alapító tulajdonos visszavonulása, és/vagy cégértékesítés volt. Ez a folyamat, különösen hogy a márkakereskedések tulajdonosai lassan nyugdíjas korba érnek, a következő években várhatóan fel fog gyorsulni.

A tulajdonosok 2015-ben mért 55 százaléka helyett már csak 51 foglalkozik egy márkával. A két márkát képviselő kör ugyanolyan mértékű maradt, mint 2015-ben (24-25 százalék). Gablini Gábor szerint egymárkások aránya tovább fog csökkenni, míg a három vagy több márkát képviselők bővülnek a következő években.  Idén 17 tulajdonos képvisel öt vagy ötnél több márkát.

A budapesti és pest megyei kereskedések aránya továbbra is kiemelkedően magas, 32 százalékos.

Elektromos, hibrid

A kereskedések 78 százaléka kínál valamilyen hibrid vagy elektromos modellt, a vásárlók mindkét technológia iránt érdeklődnek. Elsősorban a költségek, az ingyenes parkolás és a környezettudatosság vezérli az embereket. A Gémosz szerint az értékesítés növeléséhez szükség lenne a töltőhálózat sűrítésére, a hibridek támogatására és nem lenne rossz az áfacsökkentés sem.

Együttműködés a Jóautók.hu-val

A Gémosz együttműködési megállapodást kötött a nemrég indult Jóautók.hu használtautó-értékesítési portállal (az oldalról itt írtunk részletesen). Ennek célja, hogy fehérítsék a piacot, kiszorítsák a tisztességtelen szereplőket, az autók adatai publikusak legyenek és az embereket "megtanítsák" arra, hogy a vásárlási döntést nem csak az árcédula befolyásolja.