Nagy változás jön a sárga csekkeknél és a postákon

Mobillal lehet majd csekket befizetni, negyven kistelepülés postáján pedig olyan ügyekben lehet majd segítséget kérni, mint az autó átírása, gyermekszületéshez kapcsolódó ügyek, nyugdíjügyek, táppénz, stb. Egy másik postai okostelefonos alkalmazás a közigazgatási ügyek intézésében nyújt segítséget - derült ki a Magyar Posta sajtótájékoztatóján Németh Lászlóné postaügyekért felelős államtitkár és Szarka Zsolt vezérigazgató felszólalásaiból.
Napi.hu, 2014. október 30. csütörtök, 10:06

Január 1-től a sárga és fehér csekkeken kötelezően megjelennek az ún. QR-kódok, ennek mobiltelefonos beolvasásával és az iCsekk nevű mobilfizetési alkalmazással bankkártyával lehet majd befizetni a csekkeket - hangzott el a Magyar Posta Zrt. mai tájékoztatóján. Ha valaki így fizeti be a csekket, az kártyás vásárlásnak minősül, ami után a Posta nem számít fel külön díjat. Az elektronikus fizetés elszámolása a Posta elszámolóközpontjában történik, a tranzakcióhoz a bankkártyaadatokat is meg kell adni, a tranzakciók nem a telefonszámlát terhelik, hanem a kártyához tartozó bankszámlát.

A mától letölthető postai alkalmazás - amely iOS és Android platformon érhető el - funkciói között szerepel az iCsekk-fizetésen túl egy csomag- és levél-díjkalkulátor, időpontfoglalás a postákon az értesített küldemények átvételéhez, postafiók-kereső és csomag-nyomonkövetés, sőt, egy játékkal virtuális postássá is válhatunk.

A QR-kód bevezetéséről a Napi.hu-nak adott interjúban korábban Szarka Zsolt vezérigazgató is beszélt már, ahogyan akkor szó esett az ún. Postai Agora-projektről is.

Ügyintézés a kispostákon

Utóbbi kapcsán a tájékoztatón elhangzott: a projekt keretében országszerte negyven, jellemzően kétezer fősnél kisebb településen (a települések listáját lásd a keretes írásban) vált elérhetővé az elektronikus ügyintézés a helyi lakosság és vállalkozások számára. A Magyary Programon belül félmilliárd forintos, 100 százalékos uniós támogatással létrejött projekt célja, hogy az érintett települések lakói és vállalkozásai a leggyakrabban előforduló közigazgatási vonatkozású élethelyzetekben megfelelő segítséget kapjanak ügyeik intézéséhez a helyi postán.

Az ügyfelek a postahelyeken elhelyezett érintőképernyős terminálok használatával tájékozódhatnak bizonyos közigazgatási ügyekben, illetve egyes esetekben el is indíthatják az ügyintézési folyamatot. Az áprilistól működésbe állt kioszkokon internetezésre is lehetőség van, így a programban résztvevő postahelyek egyben közösségi hozzáférési pontként is működnek. Wifin az ügyintézéshez szükséges honlapokat saját eszközről is elérhetik az ügyfelek a postákon.

Tizenkét élethelyzet több mint 160 ügytípusáról van szó, 12 konkrét esetben lehet elindítani a postákon az ügymenetet, a helyben elérhető nyomtatványok segítségével, amelyeket postán vagy beszkennelve lehet eljuttatni a címzetthez, sőt, öt ügytípusban közvetlenül az elektronikus közigazgatási rendszerben indítják el az ügyintézést a postai alkalmazottak - mondta a tájékoztatón Szarka Zsolt.

Közigazgatási infók mobilon
A Magyar Posta Zrt. mostanra elkészítette a Postai Agora mobil alkalmazását is, amelynek köszönhetően a felhasználók - helytől függetlenül, tehát nem csak az érintett postákon - hozzáférhetnek azokhoz az információkhoz, amelyek az Agora pontokon elérhetőek, sőt időpont is foglalható az egyes közigazgatási szervekhez. Az alkalmazás elérhető 2014. október 31-től iOS, Android, Windows Phone platformon. Ez az alkalmazás azok számára is hasznos tájékoztatást nyújt, akik nem az érintett kistelepüléseken laknak.

Új fejezetet nyitottunk a Magyar Posta életében, a társaság több olyan feladatot, amely egyszerre szolgálja az ügyfelek, a társadalom és az állam érdekeit: a Posta egyre több területen tudja a mindennapos ügyek intézését segíteni - mondta a fejlesztés kapcsán Németh Lászlóné postaügyekért felelős államtitkár.

Németh Lászlóné és Szarka Zsolt
Napi.hu, Földi D. Attila

Az állam célja, hogy az ország bármely területén olyan minőségű szolgáltatásokat, ezáltal olyan életminőséget lehessen elérni, mint a nagyvárosokban. Új típusú fizetési módokat vezetünk be és fogunk bevezetni, a Posta pedig ehhez kapcsolódan dinamikusan fejleszti elektronikus fizetési és kényelmi szolgáltatásait - fogalmazott az államtitkár. Fontos, hogy a cég a pozícióját ne csak megerősítse, hanem terjeszkedni tudjon - mondta a csomaglogisztikai beruházások és annak kapcsán, hogy a Posta bekapcsolódik a nemzeti közműszolgáltató körüli feladatokba is. A társaság még az idén lezárja azt a projektjét, amelynek keretében a lakossági ügyintézés során elektronikus dokumentumokat tudnak majd papír alapúvá, illetve papír alapúakat elektronikussá konvertálni hitelesített módon. A következő év elejére pedig lezárul az a projekt, amelynek keretében - a Belügyminisztériummal együttműködve - a jelenlegi címadatbázisokat új, központi címregiszter fogja felváltani.

Postai Agora Pontok
Balatonújlak, Berente, Csököly, Farád, Gyulaháza, Hejőpapi, Hernádkak, Inke, Jánd, Jánkmajtis, Jósvafő, Kardoskút, Kenézlő, Kölcse, Kömlőd, Köröm, Kurityán, Magyarnándor, Monok, Nagyiván, Nagykarácsony, Nagypeterd, Nagyrozvágya, Nemesvid, Nyírtass, Ozora, Penc, Ragály, Ságvár, Sajóörös, Székely, Szigetbecse, Szügy, Csobád, Tiszaszalka, Tyukod, Uraiújfalu, Váchartyán, Vácrátót, Zsáka.

 

A Postai Agora Pontokon az alábbi, főbb ügyekben kaphatnak az ügyfelek segítséget:

  • Gyermekszületés (anyakönyvi kivonat, lakcímkártya, TAJ-kártya, TGYÁS, GYED, családi pótlék)
  • Iskolakezdés (Iskoláztatási támogatás, gyermekvédelmi kedvezmény, diákkedvezmény
  • Munkaügy és adózás (Képzési támogatások, munkaerő-piaci programok, munkahely-teremtési támogatás
  • Házasság, élettársi kapcsolat (bejelentések anyakönyvi kivonat, név megváltoztatása)
  • Építkezés, otthonteremtés (építési/használatbavételi engedély, hatósági ügyek, haszonélvezeti, szolgalmi és jelzálogjog)
  • Egészségügy (TAJ kártya, gyógyszerköltség támogatás, utazási költségtérítés, táppénz)
  • Okmányigénylés, pótlás (személyi elvesztésének bejelentése, útlevél igénylése, lakcímbejelentés)
  • Vállalkozói ügyek, ipari és kereskedelmi tevékenység (szálláshely-üzemeltetés, rendezvénytartás, termelői piac, állatvásár, lovas szolgáltatás)
  • Gépjármű üzemeltetéssel kapcsolatos ügyek (jogosítvány, törzskönyv, forgalmi engedély, gépjármű átírása, rendszámtábla pótlása)
  • Szociális ügyek (rendszeres szociális segély, időskorúak járadéka, ápolási díj, átmeneti segély)
  • Nyugdíjba vonulás (öregségi nyugdíj, árvaellátás, özvegyi nyugdíj, járadékok, egyszeri segély)
  • Haláleset, hagyatéki ügyek (haláleset bejelentése, anyakönyvi kivonat, ügygondnok kirendelése)

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

ABCYQ, 2014.10.30 17:41

@rw2: Márpedig így van,a manuális tárolás olcsóbb,és hasznosabb is.
Az állandó számítógépes rendszerkarbantartás,stb. jóval drágább mint a kartonos
raktári árukezelés.Napi szinten van probléma a különböző számítógépes
rendszerekkel,amit emberek milliói tapasztalnak-sinylenek meg,mert miattuk megáll
minden.Ha nincs egy kellően hozzájuk értő számítógépszerelői gárda,nagyon sok esetben napokra megáll minden. Nagyon könnyen sebezhetőek. Kíváncsi lennék hogy éves szintre kivetítve,milyen nagyságrendű anyagi károkat okoznak ezek az országnak,és
emberek millióinak?



Az okostelefonokról meg csak annyit,: miért is jók? A mai napig gyenge az akksijuk,egy navigációs használat során,talán 1 napot ha kibírnak.Sűrűn kell
őket szervízbe hordozgatni,mert lefagynak,stb.-stb. A baráti kőreimben a
gyakori meghibásodásaik miatt (nem csörög ki ha hívják őket,maguktól telefonálnak nem kis anyagi károkat okozva ezzel,stb.) már utálják őket.Csak a jó szeműeknek ajánlott,-illetve tudják
"hatékonyan" használni,mert picik,és bonyolúlt a menürendszerük is,a buta telefonokhoz képest.A manipulálhatóságukról már nem is beszélve.Az emberek 99 %-a kisem használja a tulajdonságaikat,
csak azért veszi meg,mert a másiknak is van,és nehogy leszólják őket,vagy
kinézzék egyes üzleti körökből.A komolyabb üzletemberek régi telefonnal,és
egy nagyobb mondjuk 19 colos LAPTOP-okkal közlekednek,amiken hatékonyabban
tudják végezni a munkájukat.Persze ,azért vannak előnyei is,de én úgy gon-
-dolom hogy még mindig több a hátrányuk,és ezért lehet begyöpösödöttnek tartani,ez ügyben.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw2, 2014.10.30 15:44

@ABCYQ:
Lehet, hogy veled többször előfordul, nem tudom cáfolni, de ennek ellensúlyozására mondtam hogy velem meg nem.

"manuális tárolás sokkal olcsóbb,és HOSSZÚTÁVON KÉZZEL FOGHATÓ NYOMA IS VAN NEKI"
Bocs, de ez akkora ökörség hogy bele sem megyek jobban.

"de jobban tudnak ezáltal is MÉGTÖBBET LOPNI!!!!"
Egy kartont kb milliószor könnyebb ellopni, hát még elveszíteni, mint a naplózott, rendszeres, ujjlenyomattal ellátott biztonsági másolattal együtt az adatbázist módosítani. Maradjunk abban nem értesz hozzá.

"Mameg egyes számlás papiroknál már 3 év után eltűnik az adat,aztán
semmi bizonyító ereje nincsen neki."
Helyes tárolással a hőpapírokra nyomott számlák is 5 évig garantáltan megtartják tartalmukat. Kár ezen lovagolnod, relatíve rikta. A kézzel írt számla tartalma is könnyen megsemmisülhet.

"Nekem ne próbálja meg megmagyarázni,hogy a számítógépes rendszerek,és kiegészítő kellékei nyomtatók,patronok,és a sok papír olcsóbb fenntartású,mert önön kívűl senki sem hiszi el."
Sokkal olcsóbb. Mondjuk úgy, hogy valami ilyesmi a szakmám. Ha tudnád mennyi adat keletkezik, és annak papíron mekkora tömeg és térfogat igénye van, akkor rájönnél hogy nincs szükség hatalmas raktárra, hozzá rengeteg emberre akik rohangálnak kikeresni, visszatenni kartonokat.

"Az emberek folyamatos számítógépes munkájukból eredő betegségekről,látás romlás,stb. már nem is beszélve."
23 éve ülök számítógép előtt gyakorlatilag napi rendszerességgel sok-sok órán keresztül és semmi bajom. Ettől függően természetesen létező probléma, ami főleg rossz ergonómiai kialakításoknak köszönhető. Minden munkahelynek megvan a maga munkahelyi ártalma.

"És akkor még nem feszegettük azt a témát,hogy egy számítógépes számlaírásnál sokkal többet tévesztenek,mint egy mezei számlatőmb
kitőltésénél."
Hát feszegessük. Mennyit rontanak? Sokat? :D Mi az oka?

"Az okostelefonoknak is több a hátránya mint az előnye,hiába próbálják mindenkire ráerőltetni."
Az okostelefonok hasznossága a "buta" telefonokhoz képest szubjektív, aki csak telefonál annak elég a butatelefon, akinek egy kicsi hordozható személyi számítógépre van szükség, isten tudja milyen feladatra, annak hasznos lehet. Viszont így kategórikusan kijelenteni, a fentieket figyelembe véve begyöpösödöttségre utal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

ABCYQ, 2014.10.30 15:17

@rw2: Velem meg már többszőr is előfordúlt,és ezt tapasztalatból tudom.Olyan sebezhetőek a rendszerük mint az állat.

Igen a hatalmas kartonrendszerekben való manuális tárolás sokkal olcsóbb,és HOSSZÚTÁVON KÉZZEL FOGHATÓ NYOMA IS VAN NEKI!!!! Nem gyorsabb ez tény,de jobban tudnak ezáltal is MÉGTÖBBET
LOPNI!!!!Mert hamarább eltudják tüntetni az adathordozókról a komprommitálló
dolgokat,ha a kedvük úgy kívánja.A kartonrendszerű tárolásnál aligha tudnák ezt gyorsan elvégezni!!!! Gyorsaságra hivatkozni nevetséges,az egész az aktív minőségi lopást biztosítja!!!

Régen nyomtak egy bélyegzőt a sárga csekkre,aztán 20-30 év múltán is látni lehetett.Mameg egyes számlás papiroknál már 3 év után eltűnik az adat,aztán
semmi bizonyító ereje nincsen neki.

Nekem ne próbálja meg megmagyarázni,hogy a számítógépes rendszerek,és kiegé-
-szítő kellékei nyomtatók,patronok,és a sok papír olcsóbb fenntartású,mert
önön kívűl senki sem hiszi el.

Az emberek folyamatos számítógépes munkájukból eredő betegségekről,látás romlás,stb. már nem is beszélve.

És akkor még nem feszegettük azt a témát,hogy egy számítógépes számlaírásnál sokkal többet tévesztenek,mint egy mezei számlatőmb
kitőltésénél.

Az okostelefonoknak is több a hátránya mint az előnye,hiába próbálják mindenkire ráerőltetni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rw2, 2014.10.30 14:28

@rigolya: Én ahova járok, nem látok sorok számának a csökkenését. Másokkal szemben a jövőt sem látom, hogy leépítések lesznek-e.

De ha bekövetkezik, akkor az, aki ragaszkodik a csekkekhez, annak akkor is lehetősége lesz elkerülni a sorokat. És ez a lényeg.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rigolya, 2014.10.30 14:18

@rw2: A sorok sose rövidülnek, a tapasztalat szerint. Ugyanis egyre kevesebb lesz így a sor.

A posta 2010 ta már 25-30%-os leépítést hajt, hajtott végre.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html