Nagyot buktak a gyógygombával - súlyos bírság lett a vége

Összesen 21 millió forint bírságot kapott a MAX-IMMUN Rák- és Immunkutató Kft., mert a gyógygomba kivonatokat tartalmazó étrend-kiegészítőit jogszerűtlen módon népszerűsítette.
Napi.hu, 2014. április 24. csütörtök, 15:10

A vállalkozás Aquanax, Cardianax/Caronax, Cranalgon, Dietanax/Dianax, Flavogenin Pro, Gastroanax/Gashonax, Immunax Balance/Imonax Balance, Immunax C/Imonax C, Immunax Cor/Imonax Gan, Immunax Osteo/Imonax Teo, Metanax, Neuranax/Neonax, Vargastem, Virostat/Viranax, Vitanax PX4, illetve Vitanax PX4S néven különböző gombakivonatokat tartalmazó termékeket forgalmaz, melyekről 2012 januárjától 2013. április 17-ig televíziós és rádióműsorokban, különböző újságokban, a vállalkozás honlapján és előadásokban megjelenő tájékoztatásokban a termékek lényegi összetevőit tartalmazó gombakivonatokról gyógyhatásállítások hangzottak el.

A hirdetésekkel megcélzott fogyasztók két csoportra bonthatók - olvasható a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közleményében. Az első csoportba tartoznak azok, akik egészségmegőrző, prevenciós célból vásárolják meg az eljárásban érintett termékeket. A másik csoportot pedig azok a vásárlók alkotják, akik a már meglévő betegségük miatt kiszolgáltatott helyzetben vannak, így fokozottabban fogékonyak minden olyan új információra, termékre, amely jelenlegi állapotukban javulást, illetve annak változásában kedvező hatást ígér, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak.

A vállalkozás által forgalmazott termékek élelmiszernek minősülő étrend-kiegészítők, így az ágazati jogszabályok szerint tilos gyógyhatásra, betegségmegelőző hatásra vonatkozó állítások közzététele.

A fentiek miatt a GVH megállapította, hogy a MAX-IMMUN Rák- és Immunkutató Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért a hivatal 21 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást. A GVH a bírság meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozás miatt a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez eljutottak, a kereskedelmi gyakorlat központi eleme volt a jogsértő kommunikációk alkalmazása, illetve azt a körülményt, hogy a vállalkozás alapvetően az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozta meg - közölte a GVH.

HOZZÁSZÓLÁSOK