Nagyot változik a bankolás

Egyre többen használnak internetbankot és mobilalkalmazást amellett, hogy a bankfiókok továbbra is fontos szerepet töltenek be a banki ügyek intézésében – derült ki a CIB Bank kutatásából.
Domokos László, 2017. május 23. kedd, 10:59

Az 5,2 millió felnőtt magyar internetező 89 százalékának van bankkapcsolata. Háromnegyedük az elmúlt egy évben járt bankfiókban ügyet intézni, de csaknem ugyanennyien (69 százalék) használták erre a célra bankjuk internetbankját is. Banki mobilalkalmazást 10 százalékuk vett igénybe - derült ki a CIB Bank megbízásából az NRC által készített reprezentatív felmérésből.

A bankfiókot legtöbben adatmódosításra, készpénzbefizetésre vagy -felvételre, átutalásra, illetve érdeklődés, tájékozódás, személyes tanácsadás kapcsán keresik fel, de természetesen számlanyitás is ott történik, hiszen erre egyelőre online csatornákon nincsen lehetőség, az aláírást mindenképp személyesen kell megtenni - adta hírül a bank.

Internetbankkal a megkérdezettek 76 százaléka rendelkezik, harmaduk legalább heti rendszerességgel használja is ezt a csatornát, és ugyanennyi azok aránya, akik havonta legalább egyszer internetbankolnak. Több mint 50 százalékuk amit csak tud, ezen a csatornán intéz. A legtöbben átutalásokat indítanak, illetve számlatörténetüket, egyenlegüket ellenőrzik, de ötödük a csoportos beszedési megbízások beállítását, illetve közüzemi számlák befizetését is itt intézi. A felhasználók 80 százaléka elégedett netbankjával. A többiek leginkább arra panaszkodnak, hogy az bonyolult és nehezen átlátható (24 százalék) vagy kevés ügyet lehet így elintézni (11 százalék).

Azok, akik nem használnak internetbankot, azt felelték a döntésük okát firtató kérdésre, hogy nem szoktak hozzá ehhez a csatornához (40 százalék) vagy nem tartják megbízhatónak azt (30 százalék). Ugyanakkor a kétkedők 29 százaléka egy éven belül hajlandó lenne arra, hogy interneten keresztül bankoljon.

Bár a felmérés résztvevőinek 42 százaléka tisztában van azzal, hogy bankjánál van lehetőség mobilbankolni, ám applikációt csak 19 százalék töltött le, és mindössze 11 százalék használja rendszeresen. Annak, hogy valaki nem használja az alkalmazást, leggyakrabban az az oka, hogy szívesebben intézi ügyeit webes felületen (nagyobb képernyőn). Akik használják, leginkább - az internetbankhoz hasonlóan - számlatörténetüket, egyenlegüket ellenőrzik az alkalmazásban, illetve átutalásokat indítanak itt.

Mobilapp vagy netbank?

A mobilalkalmazást kipróbálók 40 százaléka úgy gondolja, hogy e csatornának a netbankhoz képest előnye, hogy kényelmesebb a használata, harmaduk szerint pedig gyorsabb is az applikáció. Ugyanakkor vannak még olyan szempontok, amelyek szerint az internetbank kerül ki győztesen a két csatorna összehasonlításakor: 63 százalék szerint a netbankban többféle ügyet lehet elintézni, és a megkérdezettek közel fele biztonságosabbnak, megbízhatóbbnak és személyre szabhatóbbnak tartja ezt a csatornát.

A CIB Bank folyamatosan fejleszti online csatornáit. A tavaly tavasszal elindított mobilalkalmazásunkat ma már több mint százezer ügyfelünk használja, és az applikációt folyamatosan új funkciókkal bővítjük. Emellett idén nyáron elindul új internetbankunk is, amely ugyanazt a felhasználóbarát felépítést követi majd, amelyet a mobilalkalmazás - mondta Molnár Péter, a CIB Bank digitális csatornáinak vezetője.

A fiatalok a legnyitottabbak a digitális bankolásra

A következő években a 1980-1994 között született, a számítógéppel együtt felnövő Y, valamint a 1995 után születetteket magába foglaló Z generáció miatt a banki ügyintézésben várhatóan egyre nagyobb szerep jut majd az online csatornáknak. Ezt mutatja az is, hogy míg a banki mobilalkalmazásoktól ma még idegenkedők 44 százaléka tervezi, hogy egy éven belül mégis kipróbálja ezt a csatornát, a fiatalok körében ez az arány 60 százalék.

A megkérdezett 18-24 évesek 90 százalékának van okos telefonja, 87 százalékuk pedig szokott applikációkat letölteni rá, nem véletlen tehát, hogy ennek a célcsoportnak a harmada már rendelkezik mobilbanki applikációval is, 21 százalékuk pedig mobileszközön keresztül használja a netbankot.

E korosztálynál a bankválasztásban is fontos szerep jut a digitális csatornáknak: 45 százalékuk számára fontos szerepe van a pénzintézet kiválasztásában, hogy az adott bank rendelkezik-e mobilalkalmazással.

HOZZÁSZÓLÁSOK